Tja, dat geloof ik dan weer niet zo, dat praatje over onbetaalbare zorg. Ergens gaat er iets helemaal mis met ons geld... met de belastingen en de premies... waar blijft het geld dan? Wie maakt het op? Die arme bejaarde die per dag een half uur thuiszorg krijgt? Waarom moet alles zo duur? Volgens mij kan het best goedkoper en beter.
hahahaha! Dat is ook zo! Ik beredeneerde het meer vanuit mijn eigen perspectief... kantoorbaan .... veel mensen gaan met de auto omdat het sneller is dan met de trein (indien er geen files staan en die staan er helaas vaak wel). Dus maak de trein toegankelijker en de auto juist niet.... beter voor het milieu!
Helemaal mee eens. Zeker als je ziet wat we verder nog aan belasting afdragen en de eigen risico + eigen bijdrage die we ook nog ophoesten.
Ik zat te denken hoe ik mijn kijk erop moest verwoorden, maar dit is het eigenlijk wel. Helemaal mee eens. Of iemand bv dik is geworden van ongezond eten of gewoon van aanleg, dat is niet vast te stellen volgens mij. Zelfde met roken, het is moeilijk van elke aandoening te herleiden of het direct van roken komt of een andere oorzaak heeft. Daarbij vind ik toch dat iedereen het recht heeft sommige beslissingen zelf te maken en die mensen dan maar laten stikken vind ik ook nogal wat.
De kosten van de zorg zijn echt heel hoog. Volgens mij de grootste begroting van de overheid. Daar zit niet alleen de zorgverzekering (en zorgtoeslag) in, maar ook de Wlz (vroegere Awbz waar ouderenzorg en zorg voor mensen die te ziek zijn om thuis te wonen) en de Wmo deels, de jeugdwet deels waarin jeugdzorg etc zit. Je hebt de Wia/Wajong voor mensen die niet meer kunnen werken door een beperking. Je hebt beschermd wonen voor mensen die niet op zichzelf kunnen wonen, maar ook niet naar een verpleegtehuis hoeven. Ik denk dat de meeste kosten gaan zitten in verspilling en niet efficient werken. En wellicht zou meer aan preventie en begeleiding gedaan moeten worden om zo mensen te weerhouden van ernstige ziektes. Maar het is erg lastig om met een onderzoek te bewijzen dat preventie werkt. Je ziet het effect pas na een hele tijd.
De uitgaven voor sociale zekerheid en de arbeidsmarkt zijn heel iets hoger maar de zorg is een goede tweede. 74,6 miljard euro per jaar in 2016. Hiervan 47,7 miljard aan medische kosten inclusief de zorgtoeslag en 25,6 miljard aan langdurige zorg en verpleging.