Bevallingsplan?

Discussie in 'De bevalling' gestart door MamaEsther, 25 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaEsther

    MamaEsther Fanatiek lid

    24 okt 2006
    1.535
    0
    0
    Pompbediende/Shopmedewerkster
    Laag Soeren
    Wie van jullie heeft ook een bevallingsplan opgesteld en (als jullie al bevallen zijn) hoe heeft dit uiteindelijk uitgepakt? Ik heb bij mijn vorige bevalligen een paar rotervaringen gehad en om herhaling te voorkomen heb ik nu exact opgeschreven hoe ik bepaalde zaken hebben wil..!

    Liefs Esther en de meidenbende :)
     
  2. chantalk

    chantalk Fanatiek lid

    Ik wilde thuis bevallen en na de bevalling even lekker genieten van mijn twee mannen en samen een glaasje bubbels drinken. Ik had gehoopt zelf opa en oma te kunnen bellen en hen te vertellen dat ze een prachtige kleinzoon hebben gekregen.

    Nou van dat alles is niks terrecht gekomen.
    Ben in het zh bevallen mbh vacuum...mijn kleine mannetje werd meteen van me afgenomen omdat hij niet/nauwelijks adem haalde en die bubbels hebben we pas na 4 dagen gedronken toen we eindelijk met zijn 3tjes thuis waren. Manlief heeft opa en oma gebeld om te zeggen dat Luca is geboren maar mee is genomen in de couveuse en ter observatie ligt omdat hij moeizaam ademhaalt en hoge koorts heeft.

    Mijn evt. volgende bevalling wil ik ook heel anders gaan doen......maar ja je hebt het niet voor het zeggen. Mss loopt die wel precies het zelfde.
     
  3. MamaEsther

    MamaEsther Fanatiek lid

    24 okt 2006
    1.535
    0
    0
    Pompbediende/Shopmedewerkster
    Laag Soeren
    Wat een nare ervaring meid! Gelukkig is alles goedgekomen...

    Maar dat is dus precies wat ik NIET bedoel hihi! Iedere bevalling is anders en uniek, maar er zijn en blijven zaken waar je WEL invloed op uit kan oefenen hihi! Ik doel bijvoorbeeld op de mensen die je binnen wil hebben, en de zaken m.b.t je kindje, ....... Ik plaats wel even een kopie van mijn plan, da's duidelijker dan dit verhaal..!



    Naam : Esther Konings
    Geboortedatum: 19 september 1985
    Zwanger van: derde kindje
    Uitgerekend op: 15 oktober 2007
    Onder controle bij: Verloskundigepraktijk Zutphen

    Omgeving en begeleiders
    • Ik wil graag in het ziekenhuis, geregisseerd (d.w.z. op een geplande datum), bevallen.
    • De enigen die toegang hebben tot de verloskamer, los van het medisch personeel, zijn mijn man Robert, eventueel mijn moeder Elly en de cameraploeg van Babyboom. De laatsten dienen zich volledig op de achtergrond te houden, echter zij hebben mijn toestemming om ieder aspect te filmen, mooi en minder mooi.
    • Robert coacht mij, hij weet wat ik wel of niet prettig vind. Ik bel wel als ik iets niet vertrouw, van mij zul je geen last hebben.

    Bevalling
    • Ik wil ‘ingeleid’ worden op of rond de 38 weken zwangerschap, gezien mijn voorgeschiedenis. Deze heeft mijn verloskundige u uitgelegd; ik verlies snel veel bloed, beval zeer snel en ervaar de herinnering aan mijn eerste bevalling nog steeds als traumatisch, onder andere vanwege de rit naar het ziekenhuis toe. Hierom wil ik graag bevallen zoals bij mijn tweede, minus de hormoonveter (Propes) die niks bij mij deed. Hierover heeft inmiddels overleg plaatsgevonden en met dr. ........... is onderstaande overeengekomen;
    • De ‘inleiding’ zal in principe geschieden door middel van het breken van de vliezen, waarna wij afwachten wat mijn lichaam ermee doet. Deze methode werkte bij mijn tweede dochter perfect; dat was een bevalling van 24 minuten en anderhalve minuut persen. Ik heb toen zelfs nog geen scheurtje opgelopen. Wij gaan er dan ook vanuit dan het deze keer op ongeveer eenzelfde manier zal verlopen, met natuurlijk in het achterhoofd andere scenario’s, waarbij bij een lange bevalling wat pijnstilling betreft een ruggenprik zeker tot de opties behoort!
    • Als het niet echt noodzakelijk is, heb ik liever geen continue controle d.m.v. CTG, katheter en/of infuus.
    • Mocht er een medische ingreep noodzakelijk zijn, zoals bijv. een knip of vacuümverlossing of zelfs een keizersnede, dan willen wij WEL precies weten waarom het nodig is!
    • Ik pers zelf, ik heb hier geen hulp bij nodig. Mijn man pakt de baby aan en knipt de navelstreng door. Als dit door medische noodzakelijkheid niet kan, wil ik dat mijn man alsnog te allen tijde toegang tot mijn bed heeft!
    • De baby hou ik bij me zolang ik me daar goed bij voel, tenzij dit door medische noodzakelijkheid niet kan.
    • Wegen en meten kan vlak voor de eerste voeding gebeuren, dan kan de baby daarvoor bij papa en mama bijkomen.

    Als het anders loopt
    • Indien een keizersnede noodzakelijk is, wil ik mijn man in de operatiekamer hebben. Babyboom heeft wat ons betreft eveneens toegang, mits dit mogelijk is qua ruimte enz.
    • In het extreme geval van een spoedkeizersnede onder algehele narcose wil ik absoluut dat mijn man en baby bij mij in de kamer zijn als ik wakker word, tenzij dit door medische noodzakelijkheid niet mogelijk is.

    Baby
    • Wij willen flesvoeding geven, en wel Similac. De fles zal een Avent-fles zijn. Aangezien dit in ziekenhuizen niet wordt gebruikt zal ik ervoor zorgen dat ik dit bij mij heb. Dit omdat we bij mijn tweede dochter problemen heb gehad bij het omschakelen van voeding en fles, wat resulteerde in uitdrogingsverschijnselen.
    • Wij voeden om de drie uur, vanaf het moment dat de baby er behoefte aan heeft/lijkt te hebben.
    • De baby zal veel bij mij in bed liggen. Ik wens hier geen commentaar over te krijgen, dat vond ik bij mijn tweede erg vervelend.
    • Ik wil absoluut niet dat de baby van mijn kamer wordt gehaald zonder mijn toestemming!

    Verblijf in het ziekenhuis
    • Als alles goed verlopen is en er is voor de baby en voor mij geen medische noodzakelijkheid om te blijven, dan wil ik graag zo snel mogelijk naar huis. Niet dat ik een nacht of dag moet wachten. Ik weet wel wat er gaande is in mijn lichaam, ik hoop dat jullie daarop willen vertrouwen.
    • Tijdens mijn vorige bevallingen ben ik ronduit grof en respectloos behandeld, dit wens ik niet nogmaals mee te maken. Mochten mijn grenzen overschreden worden, of worden mijn wensen genegeerd, dan zal ik desbetreffende waarschijnlijk niet erg vriendelijk verzoeken te vertrekken. Ik hoop op jullie begrip.



    Misschien is het zo iets duidelijker..?

    Liefs
     
  4. Lilith

    Lilith Fanatiek lid

    6 feb 2006
    1.848
    0
    36
    Zo, dat is een aardig lijstje. Ik heb er zelf geen ervaring mee. Ik weet ook niet hoe het voor jou was, maar blijkbaar niet erg leuk.
     
  5. MamaEsther

    MamaEsther Fanatiek lid

    24 okt 2006
    1.535
    0
    0
    Pompbediende/Shopmedewerkster
    Laag Soeren
    De bevallingen zelf waren in principe niet slecht, maar eromheen was een hele hoop wat niet klopte inderdaad...... Nou ja, dan maar zo! Ze weten ervan en nu kunnen ze niet zeggen dat ik onduidelijk ben geweest..

    Liefs
     
  6. chantalk

    chantalk Fanatiek lid

    :-k nooit zo over nagedacht eigenlijk :)
    Ondanks dat mijn bevalling een hel was ben ik eigenlijk wel tevreden met hoe de rest is verlopen.

    Als ik je lijstje zo zie dan heb ik ook zo'n idee dat het bij jou niet helemaal geweldig is verlopen.
    Ik hoop voor je dat het deze keer anders gaat.

    ff tussendoor ;) ik zag dat je een cameraploeg van babyboom erbij hebt....wat is dat als ik vragen mag? :oops:
     
  7. MamaEsther

    MamaEsther Fanatiek lid

    24 okt 2006
    1.535
    0
    0
    Pompbediende/Shopmedewerkster
    Laag Soeren
    Babyboom is een nieuw programma van de NCRV dat vanaf oktober uitgezonden wordt..! Is leuk hoor, neem maar eens een kijkje op de site! http://www.babyboom.nl/ enne, wij zijn Esther en Robert..! ;) Het is heel jammer, maar de cameraploeg mag hoogstwaarschijnlijk toch niet bij de opnamen zijn.. De poli gynaecologie wil het niet hebben en de PR-afdeling van het ziekenhuis kan ze niet overhalen....... :( Behoorlijk balen!

    Liefs Esther en de meidenbende
     
  8. chantalk

    chantalk Fanatiek lid

    Jammer dat ze er mss niet bij mogen zijn.

    Vind het wel knap van je hoor. Ik geloof als er een camera bij mij erbij was geweest dat ik de camera uit de handen had geschopt :)
     
  9. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik heb gewoon voor de 2de bevalling (geplande ks) goed doorgesproken tijdens de intake wat ik wou... hier konden ze erg ver in meegaan gelukkig en mn man wist ook wat ik wou. Heb er geen spec. plan voor opgesteld.

    Het was wel een ongelooflijk mooie ervaring ookal was ht dan een ks. Mn zoon mocht na de ks naast me blijven staan in en couveuse, hoefde niet naar de uitslaapkamer maar mocht meteen naar mn kamer met mn zoon, voor hij werd aangekleed hebben we een half uurtje bloot-bloot contact gehad, hij is pas dag 3 in bad gegaan, hij mocht niks anders dan bv, minimaal elke 2u aanleggen, geen bijvoeding van ks tenzij na overleg met kinderarts en lactatiekudige enz. Mij ging het dus vooral voor na de bevalling... de ks stond toch al vast.

    Succes!
     
  10. jennifer70

    jennifer70 Bekend lid

    17 apr 2007
    688
    0
    0
    't Gooi
    Ik heb zelf ook een geboorteplan opgesteld met behulp van www.cicli.nl. Op hun website staan ook voorbeelden. In alle landen om ons heen wordt er standaard smane met de Vk een geboorteplan opgesteld dta je meeneemt naar het ziekenhuis. reactie van mijn eigen verloskundige: ja maar in nederland hebben we kraamzorg en in het buitenland niet! wat dat ermee te maken heeft? bewijst maar weer dat een geboorteplan geen gek idee is met die vroedvrouwenmaffia hier in nederland, alles zo natuurlijk mogelijk (ie: veel pijn en vrouwonvriendelijk?). Anyways, ieder voor zich, maar respect voor de bevallende vrouw is vaak ver te zoeken...jammer dat wij vrouwen niet eens samen sterk gaan staan voor bevallingen zoals wij dat willen en een keer een stem krijgen hierin...
     
  11. MamaEsther

    MamaEsther Fanatiek lid

    24 okt 2006
    1.535
    0
    0
    Pompbediende/Shopmedewerkster
    Laag Soeren
    Een gelijkgestemde ziel! Geweldig! Meid ik ben het volledig met je eens, zeker wat betreft het belachelijke beleid m.b.t zwangerschap en bevalling hier in NL....... Het slaat werkelijk nergens op! Goddank ben ik niet de enige die er zo over denkt.....

    Liefs :)
     
  12. Juud

    Juud VIP lid

    21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Ik had in een zwangerschapsdagboek een pagina ingevuld met wensen rondom de bevalling en die met mijn VK doorgesproken. Zaken als: onder geen beding een ruggenprik; alleen medische ingrepen met mijn toestemming; stagiaires of medisch studenten alleen in ZH, bij thuisbevalling niet (ook niet van kraamhulp); wat te doen met de placenta en wanneer willen we even met zijn drieën zijn. Ook de keuze van het ZH heb ik zwart op wit laten vastleggen, want er zijn er twee in de omgeving en met één ZH heb ik nare ervaringen.

    Dit was allemaal oké, al is de bevalling iets anders verlopen. Mar het gaf een goed gevoel alles met de VK te hebben doorgesproken. Dan hoef je niet bang te zijn dat ze dingen met je doen die je niet wilt. Mijn wensen zijn heel goed ingewilligd!
     
  13. Iman

    Iman Bekend lid

    31 jul 2006
    987
    0
    0
    Meid ik kan me je plan heel goed voorstellen.. ik heb gelukkig geen ervaring met een nare bevalling.. wel heb ik een studente verloskunde die na een week de nacontrole kwam doen (ze kwam mee met met de verloskundige zelf) die ik wel heel erg vervelend vond.. op het moment dat ze binnenkwam zat ik op het toilet.. ik kwam de kamer binnen en werd me toch vreemd bekeken.. blikken van die is wel erg jong.. terwijl ik 20 ben en geen 15 ik zie er ook niet uit als 15 ;) .. ik ging zitten en ik kreeg geen gelegenheid tot het stellen van vragen maar mij werden wel allerlei vragen gesteld over mijn priveleven.. over mijn religie etc... nou het liefst had ik haar meteen mn huis uit gezet maar het overviel me compleet.. dat moet ik dus echt absoluut niet meer hebben.. zeg wie denk je wel dat je bent... ook heb ik er geen zin in dat de kraamhulp de zorg over mijn dochter gaat overnemen.. dat doe ik mooi zelf of mijn man..

    Ik ben ook blij dat ik thuis mag bevallen.. ik hoop ook echt dat het weer helemaal gaat lukken want ik zou er ook niet aan moeten denken dat zij voor jou gaan bepalen hoe lang en wanneer je kindje bij je mag liggen welke voeding en nog meer van die dingen die je hebt beschreven je overkomen..


    Goed hoor dat je je aan die lijst wilt houden en ik zou het ze gewoon allemaal kenbaar maken.. jij bent het tenslotte die gaat bevallen en de herinnering de rest van je leven meeneemt!
     

Deel Deze Pagina