Vanaf ong een week of 34. Doen, ja/nee? Ik dacht aanvankelijk dat het ging om het van de buitenkant insmeren met olie. Maar jeetje je moet echt inwendig masseren en steeds meer druk zetten? Zie het niet echt zitten eigenlijk..
Tsja... de een scheurt wel uit en de ander niet. Ik ben van mening dat zo'n massage niet helpt. Hetzelfde als proberen striae tegen te gaan, helpt ook niet. Als het scheurt, dan scheurt het. De grote van je baby doet er ook niet perse iets aan toe.
Bij m'n zoontje heb ik het wel gedaan, heb een klein mini hechtinkje gehad. En iedereen die ik ken die het wel heeft gedaan is vrijwel schadeloos bevallen. Ik raad het dus aan. Maar prettig is het zeker niet, en geeft inderdaad geen garanties.
Mwaha ja ik heb het bij de eerste gedaan maar man man wat een gedoe! Vond ik niet wat! Dus ben er ook snel weer mee gestopt of sneerde alleen die olie haha. Overigens kreeg ik uiteindelijk een knip... En het is verder super snel en mooi geheeld bij mij. Ziet en voelt er niks meer van. Dit keer begin ik er niet meer aan.
Hier ook wel even over nagedacht, maar zie het niet zitten. Vk was er wel enthousiast over, maar wil toch al in bad bevallen, dus hopelijk is dat al voldoende
Ik wilde het wel gaan doen, maar ivm schimmelinfectie gekozen het niet te doen. Toen deze schimmel over was ook nog steeds niet, ben bang hem weer te krijgen van die olie. Maar ook de massage die benodigd is lijkt me niet echt comfortabel nee.... ik weet niet of het nou écht zo handig is je vagina en pirineum zo te prikkelen vlak voor de bevalling
Ik denk dat t niet werkt net als de dure olieen om striemen tegen te gaan. De een krijgt ze gewoon en de ander niet. Mijn zus zat na de eerste helemaal onder en smeerde zich een ongeluk, ik heb nooit gesmeerd nu zwanger van de derde en ik geloof dat ik twee streepjes heb aan 1 kant. Zelfde met uitscheuren.. ook de grootte van de baby doet daar niet toe. Ik had twee kids die niet mega groot waren, van de eerste was had ik 10 hechtingen ofzo en bij de tweede eentje.
Denk niet dat het iets uithaalt.. als dat zo zou zijn zouden vk's en gyn's het wel aanraden toch? Ik heb niets gemasseerd en ben twee keer schadeloos uit mijn bevallingen gekomen, terwijl mijn tweede zelfs een stortbevalling was van wel 20-25 minuten.
Misschien als je hubby er zin in heeft en jij er van geniet, vooral doen Maar anders zou ik het laten. Je merkt vanzelf wel wat er gebeurd. Scheur of knip, je hebt 2 weken een ontploft mosseltje en daarna doet deze het weer bijna als vanouds...zou wel steekje extra vragen als ze moeten hechten
Achteraf heb ik ook zo'n spijt.. Wekenlang dat gepruts daar beneden en dan dit als resultaat Had wel wat nuttigers met mijn leven kunnen doen
Ik heb dat nooit gedaan en ben bij twee bevallingen niet ingescheurd of geknipt. Twee keer een kleine hechting, maar de schade was 'extern'. Ik geloof dat het niets uitmaakt, of je scheurt of een knip nodig hebt hangt af van o.a. hoe je baby ligt.
Had een minibaby en alsnog een knip nodig na eindeloos persen. Denk dat het kan helpen voor een extra zetje maar dan moet je zelf wel al wel een 'grote opening' hebben, kindje goed liggen, grootte kind maakt uit, omvang hoofd enz enz
Ik twijfelde en heb het niet gedaan (want zo een gedoe!). Toen bij de bevalling bleek dat niks goed wilde rekken had ik spijt dat ik het niet gedaan had! Al is het maar om mezelf het idee te geven dat ik er wat aan had gedaan. Nu ga ik een epi-no kopen. Misschien werkt het niet (geen wetenschappelijk bewijs), maar het geeft mij het idee dat ik me in elk geval zo goed mogelijk heb voorbereid (ook al moet ik misschien straks weer knip etc. dan nog heb ik geen spijt). Maar ja het is wel een enorm gedoe en absoluut geen garantie, dus zelf weten haha .
Ik geloof er ook niet zo in. Ik had 2 kleine baby's en beide keren toch iets gescheurd. 2e keer 1 hechting in het perineum. Moet wel zeggen dat ik dat de meest vervelende hechting vond toen die erin gedaan werd. Maar de vk die het gedaan had zette ze ook flink strak dus had van elke hechting last