Voorweeën?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Kathy, 13 jan 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kathy

    Kathy VIP lid

    22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Hallo Miriam,

    Eventjes kort m'n verhaal uit de doeken doen. Vorige vrijdag ben ik bij de gyn op controle geweest, op de echo is vastgesteld dat ik een voorliggende moederkoek heb. Dus ik zal moeten bevallen met keizersnede, ten laatste op 37 weken zwangerschap.
    De gyn heeft mij gewaarschuwd, dat de kans erg groot is dat ons kleintje, toch (een stuk) vroeger zal komen. Zal ook nog longrijpers krijgen.
    Ze heeft me gewaarschuwd, wanneer ik bloed verlies of weeën krijg, dat ik onmiddelijk naar het ziekenhuis toe moet.

    Gisterenavond en deze morgen heb ik serieus veel kramp gehad in m'n buik, ik kan ze het best vergelijken met menstruatiekrampen, maar dan toch nog in wat ergere mate. Zouden dit nu voorweeën kunnen zijn of eerder iets waar ik me niet druk om moet maken.
    Je kan best wel begrijpen na het nieuws van vorige week, dat ik me om elk pijntje druk maak.

    En wat als ik echte weeën krijg, zal ik die dan herkennen? Kun je dat met iets vergelijken of is dat onmogelijk?

    Ik zit met zoveel vragen eigenlijk, maar ben dit allemaal vergeten te vragen vorige week, gewoon door het feit, dat ik zo geschrokken was van het nieuws. Ik had helemaal niet verwacht dat ik met een keizersnede zou moeten bevallen en zeker niet dat m'n kindje een grote kans had om te vroeg te komen. M'n gyn heeft ook nog de opinie gevraagd van een andere gyn en die zei net hetzelfde, ze hebben zelfs nog es extra gecontroleerd met een vaginale echo.
    Ik moet nu zeker nog tot de 24ste wachten om de rest van m'n vragen beantwoord te krijgen.
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    Hoi Poester,

    wat ik ten eerste wil zeggen, schrijf alle vragen die deze dagen in je opkomen op een briefje en neem dit mee naar de gynaecoloog. Laat je niet overrompelen door de arts, maar zeg dat je ongerust bent en dat je een goed antwoord wilt krijgen. ( Bel eventueel op om te vragen of je een langer consult kunt krijgen.)
    Kramp in je buik bij deze zwangerschapsduur kan een aantal oorzaken hebben.
    Ten eerste harde buiken: de baarmoeder is een grote spier die zich regelmatig samentrekt. Dit gebeurt vaker naarmate de zwangerschap vordert. Soms is het een sein van je lichaam dat je rustiger aan moet doen, maar meestal niet. Harde buiken worden ook wel voorweeën of indalingsweeën genoemd. Belangrijk is het volgende: als er regelmaat in zit (om de 5 minuten en de wee duurt ongeveer een minuut) dan zijn het ontsluitingsweeën en moet je direct bellen met het ziekenhuis. Bij twijfel ook bellen en goed uitleggen wat je voelt, dan beslissen zij of je moet komen of niet.
    Verder kan het bandenpijn zijn, maar dat is vaak meer een stekende pijn onderin de buik.
    Ook kun je een blaasontsteking hebben, ook dit kan buikkrampen geven. Laat voor de zekerheid even je urine nakijken.
    Bij bloedverlies en regelmatige weeën en bij twijfel meteen bellen!
    Ik hoop dat ik je vragen een beetje heb beantwoord!

    Mirjam
     
  3. Kathy

    Kathy VIP lid

    22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Ik zal me er dan voor het moment dan nog niet al te druk over maken. En zien hoe het evolueert.
    Alvast bedankt voor je antwoord.
     

Deel Deze Pagina