buikje met 36w onder de p3 lijn

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door hopelessinlove, 20 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hopelessinlove

hopelessinlove Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.143
    0
    0
    Hallo,

Ik heb gisteren met 36 weken en 3 dagen een controle + echo gehad bij de vk in het ziekenhuis. Hierop kreeg ik te horen dat het buikje van de baby onder de p3 lijn lag en dus te klein is. De baby is dan ook in de laatste 2 weken vrijwel niet gegroeid (wordt op 2250g geschat) en ook mijn buik was niet gegroeid. Verder zit ik misschien tegen een beginnende zwangerschapsvergifting aan. Mijn bloeduitslagen waren goed, urine bevatte een minimaal spoor eiwit en mijn onderdruk zit tegen de 88 aan. Ook hadden ze naar de navelstreng van de kleine gekeken en het zag er naar uit dat die goed werkt.

Nu hebben ze me gezegt dat ik waarschijnlijk rond de 38 weken wordt ingeleid omdat ze liever een klein kindje rond dat termijn te wereld halen dan te lang afwachten. Verder krijg ik nu donderdag/ zaterdag en dinsdag ctg's en bloeddrukcontroles. En vervolgens heb ik dinsdag weer een echo + afspraak staan met de vk.

Nu ben ik toch wel flink geschrokken en thuis gaan nadenken over van alles. Zo vraag ik me bijv af hoe het kan dat hij niet meer isgegroeid als de navelstreng toch werkt? Of hij niet toch nog een groeispurt kan krijgen? En als hij toch nirt genoeg binnen krijgt om te groeien hoe weet ik dan op de dagen dat we geen ctg hebben dat het wel goed met hem gaat?!

Sorry voor de vragen maar ben heel ongerust geworden.

Gr

2. Evelien

Evelien Fanatiek lid

23 jul 2012
    1.874
    0
    0
    Hoi,

Wat een lastige siuatie zeg. Ook al werkt de navelstreng wel goed, kan het toch zijn dat de placenta niet goe dgenoeg functioneert waardoor de baby niet kan groeien. ALs het buikje zo klein is, is de kans klein dat het om een normale situatie gaat end at hij gewoon nog een groeispurt moet krijgen. De artsen willen het natuurlijk zo lang mogelijk rekken voor de baby. Wel onder de voorwaarde dat het nog verantwoord is om af te wachten. Daarom doen ze ook het ctg. Een ctg geeft alleen geen voorspelling. Dus op de momentendat het ctg er niet is, kan je eigenlijk ook niets zeggen over de conditie van het kind. Als het dagelijks gewoon goed is en de navelstreng doorbloeding is goed, is het niet te verwachten dat het in een keer omslaat natuurlijk.

Groeten Evelien

Deel Deze Pagina