Foliumzuur- Spina Bifida

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Mees17, 24 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mees17

Mees17 Actief lid

30 jun 2014
    297
    0
    0
    Hallo dames.

Ik heb een vraag. Afgelopen april heb ik met 22 weken mijn zwangerschap moeten laten afbreken omdat ons dochtertje Spina Bifida had. Uit de obductie is verder niks gekomen (geen chromosoomafwijking) en het is niet genetisch aangezien het niet in onze familie of de familie vd donor (ivf) voorkomt. "Domme pech" dus....

Nu is ons geadviseerd om bij een volgende zwangerschap 5 mg Foliumzuur te slikken. Dit heb ik de laatste keer ook geslikt alleen een lagere dosis.

Ik slik al een aantal dagen de lagere dosis en heb vandaag het recept opgehaald voor de 5 mg. Daar ben ik dus vandaag mee gestart.
    Wij hebben eind volgende week een afspraak voor een echo en als de berekeningen kloppen volgens de vpk de week erna een nieuwe embryo terugplaatsing.

Ben ik nu te laat gestart met Foliumzuur en kan ik beter nog een maand wachten? Of zorgt de hogere dosis er ook voor dat ik over 2 weken al een goede spiegel heb?

Groetjes Mees

2. Mees17

Mees17 Actief lid

30 jun 2014
    297
    0
    0
    Ik heb overigens a.s maandag een bel afspraak met de klinisch genetica. Haar zal ik ook deze vraag stellen, maar vroeg me af of jullie me al kunnen adviseren?

3. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Mees17,

mijns inziens kun je gewoon een IVF behandeling ondergaan en slik je goed genoeg nu. Het algemene advies is wel om te starten met foliumzuur 4 weken voor de bevruchting tot 10 weken erna. Maar je hebt natuurlijk voor vandaag niet niets geslikt, je hebt een foliumzuurspiegel opgebouwd en gaat deze verhogen door de 5 mg. Maar vraag het inderdaad maandag eens na. Ben benieuwd.

Groetjes Brigitte

4. Mees17

Mees17 Actief lid

30 jun 2014
    297
    0
    0
    Hoi Brigitte.
    Bedankt nog voor je reactie. Vandaag navraag gedaan bij de klinisch genetica en zij adviseert toch om zo'n 6 weken vóór een nieuwe terugplaatsing Foliumzuur 5 mg te slikken. Dit puur om uit te kunnen sluiten dat het niet aan een gebrek van Foliumzuur zal liggen. Gevoelsmatig is dat ook beter.
    En er nog wat tijd over heen laten gaan zal ons geen kwaad doen. Geduld is een schone zaak :)
    Groetjes Mees

Deel Deze Pagina