Heey dames, Maak je geen zorgen, de sterkte van je ooglens (en daarmee een eventuele brilsterkte) verandert onder invloed van de zwangerschapshormonen. Ook kan het zijn dat contactlenzen sneller irriteren of vervuild raken en de ogen kunnen droger zijn dan anders. Niets om je zorgen over te maken, zodra de hormonen weer normaal zijn, na de bevalling en eventuele borstvoeding, worden de ogen vrijwel altijd weer zo als voor de zwangerschap... Het is even lastig maar het komt weer goed! Groetjes van een opticien
Het was mij ook al opgevallen idd.. Ik heb bijna 3 jaar geleden mijn ogen laten laseren. Na ongeveer anderhalf jaar merkte ik dat ik vooral bij donker minder goed zag dus sindsdien draag ik een bril als ik in het donker autorijd bijvoorbeeld. Maar nu ik zwanger ben, zie ik ook overdag slechter. Ik hoop dat dat na de zwangerschap weer beter wordt!
Ik heb een nieuwe bril gekocht aan het begin van de zwangerschap, toen waren m'n ogen heel erg achteruit gegaan..
Die kans is aanwezig inderdaad... Sorry!!! Nu heb je een min sterkte dus kun je door je ogen in te spannen het teveel aan min wegwerken maar optimaal is dat niet... Wanneer je dit de hele dag doet kun je hoofdpijn krijgen, vooral als je veel leest of achter een computer zit. Wanneer iemand bij ons in de winkel komt met klachten met zien en die persoon is zwanger meet ik het liefst zachte contactlenzen aan. Des noods gaan we dan per maand meten om te kijken hoe veel de sterkte verandert... Maar dat werkt natuurlijk ook alleen maar wanneer je lenzen kunt verdragen. Zelf geef ik vaak het advies om een bril pas een half jaar na de bevalling of borstvoeding aan te laten meten.
Een van de redenen van minder zien tijdens de zwangerschap kan een hoge bloedsuikerspiegel zijn. Ik zag ook minder (toevallig mijn ogen vandaag 7 jaar geleden laten laseren en geen seconde spijt van gehad). Nadat ik onder behandeling ben voor zwangerschapsdiabetes geen last meer gehad van minder zicht. Kan iig geen kwaad om te laten onderzoeken!
Diabetes heeft invloed op heel veel dingen, waaronder het zicht. Mensen met diabetes worden bij ons in de winkel vaak meerdere keren gemeten op verschillende tijdstippen om een zo goed mogelijke bril te kunnen maken. Wanneer het slechtere zicht met diabetes te maken zou hebben merk je vaak duidelijk verschil gedurende de dag, het zicht is vaak voordat je wat eet weer anders dan daarna. Het kan dus zeker dat diabetes meespeelt maar ook een zwangerschap op zich doet veel met de ogen...