Mama gefrustreerd door weinig praten

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Marieke1983, 10 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marieke1983

    Marieke1983 Niet meer actief

    Ties kan echt wel praten, maar hij vertikt het gewoon. Ondertussen zeggen zijn leeftijdsgenoten 2 woordjes achter elkaar, zingen en zeggen versjes op. Het heeft niks met stimuleren te maken, hij wil de hele dag voorgelezen worden en we praten genoeg tegen hem, het is echt dat ie er geen zin in heeft.

    Ik heb me er nooit aan gestoord maar nu merk ik dat ik steeds vaker denk "kom op hee, dat kun je best zeggen" maar dan zegt ie alleen maar nee.

    Ik weet dat het wel komt maar het irriteert me gewoon. Hoelang duurde het bij jullie trage dreumesen voordat ze eindelijk praatten?
     
  2. adi

    adi Niet meer actief

    Ik ken persoonlijk geen kindjes van deze leeftijd die hele versjes opzeggen en zinnen van twee woorden maken hoor.

    Dreumessen die ik ken zeggen hooguit 10-15 woordjes. Mijn kindjes dus ook, en de kinderen in hun groep op KDV ook.
     
  3. misa

    misa Niet meer actief

    Ik denk ook dat je te veel verwacht! :)
     
  4. Popkoorn

    Popkoorn Niet meer actief

    mijn zoon praat nu pas sinds een maand of 2

    hij is in februarie 2 jaar geworden.
     
  5. Daan78

    Daan78 VIP lid

    25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    He Marieke,

    Noor is een dagje jonger en het enige dat er uit haar mond komt is: die, ja, nee en papa.

    Ze begrijpt alles wat ik zeg en kan opdrachtjes doen, maar praten doet ze niet.

    Ik moet me er geen zorgen over maken en doe dat ook niet echt, maar ik heb het net als jij ook wel zo'n gevoel van 'kom op nou, je kan het wel'.

    Ik heb een tijd gedacht dat we het haar te makkelijk maakten. Ze hoefde maar te wijzen en ze kreeg het al. Daar zijn we toen mee gestopt. Nu wijst ze iets aan, bijv. een appel. En dan reageer ik daar op door te zeggen: 'Wat wil je hebben?' 'Zeg het maar'. (wijst ze weer). 'Oh, wil je de appel hebben?' 'Hier is de appel'.

    Naja, zoiets. Misschien werkt het niet, maar iig is het nu zo dat ze niet alles zomaar (gedaan) krijgt door iets aan te wijzen.

    Iig snap ik je frustratie, maar Ties is volgens mij pienter genoeg en het komt echt wel (dooddoener, weet ik)

    Ben dus ook wel benieuwd naar de verhalen van anderen.

    Hoorde vorige week van Adi dat Diyana ook ineens ging praten, zonder waarschuwing. Dat ze ook versteld stond. Aan dat soort verhalen trek ik me wel op hoor.
     
  6. Marieke1983

    Marieke1983 Niet meer actief

    Misschien zijn de andere aug2009 kindjes extreem snel, zij zijn mijn referentiekader en in vergelijking met hen is Ties echt het meest traag.

    Daan, dat scheelt jouw verhaal! Ik maak me idd geen zorgen maar begin ervan te balen. Wij proberen hetzelfde met Ties, maar hij zegt dan alleen nee ;)
     
  7. Gentle

    Gentle VIP lid

    10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Volgens mij kijk je een beetje naar Julia en R. of niet? Julia is nu 21 maanden, zegt zeker meer dan 400 woorden (geen idee meer precies), maakt zinnetjes van 3-4 woordjes (mama ook buiten lopen, papa werken auto, fietsen oma toe, etc).

    Maar denk aub niet dat mijn opschepkind :D de standaard is! Ik voel me soms een soort maffioso met mijn snelle jelle, maar ik hoop niet dat je je daardoor onzeker voelt. Wij zijn geen betere mensen, doen niet veel anders dan wat jullie doen (boekjes lezen, gezellig kletsen, dingen benoemen), maar Julia is gewoon uit mijn buik gekomen met een soort voorsprong ofzo. Met lopen was ze ook zo onwijs snel.

    Ik kan daar niks aan doen, net zoals jij er niks aan kunt doen dat hij nog niet zoveel zegt. Ik kan me voorstellen dat het jammer is dat hij nog weinig zegt, als hij het wel kan, maar je kunt niet meer dan uitnodigen en aanmoedigen. Het blijft zijn ontwikkeling en soms ook zijn keuze om lekker stil alles te bekijken ipv de hele dag door je oren er af te kwebbelen ;) Dat heeft ook veel te maken met zijn karakter!

    Maak je niet druk, er om hoor. Ik heb gemakkelijk praten, dat snap ik, maar je hoeft je er zelf niet onzeker over te voelen. Jouw ventje is niet raar en heeft geen achterstand, alleen omdat er andere kindjes zijn die voor lopen!
     
  8. Marieke1983

    Marieke1983 Niet meer actief

    Ha Gentle, nee hebt het niet per se over Julia, ik weet dat zij een uitzondering is. Heb wel met enige jaloezie naar het filmpje van R gekeken. Maar ik krijg, ook door Ties' leeftijdsgenoten op mijn werk steeds meer het idee dat Ties een beetje achterloopt gewoon omdat ie zo eigenwijs is.
    Ties is op dit moment niet zo schattig en grappig, maar een doodvermoeiende dreumes met driftbuien, en heb ik op de een of andere manier een beetje behoefte aan een "beloning". In de vorm van vooruitgang in zijn ontwikkeling.
     
  9. Ellenore

    Ellenore Fanatiek lid

    13 mei 2008
    2.035
    0
    0
    Hoi Marieke

    Mijn zoontje zegt ook sinds kort pas een paar regeltjes. Hij zing wel versjes, maar niet 100% correct hoor. En af en toe verstaan we hem zelf ook niet.

    Waarschijnlijk gaat jouw zoontje straks beginnen met hele zinnen. Mijn broer was ook dol op luisteren en zei tot zijn 2e helemaal niks. Totdat hij het licht had gezien en begon meteen volzinnen te maken. Heeft met onzekerheid te maken. Pas wat zeggen als ze zeker weten dat het klopt. (Zo zegt mijn moeder in elk geval).

    Groetjes Ellenore
     
  10. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    je moet niet denken dat hij het kan maar niet doet omdat hij koppig is. hij heeft waarschijnlijk die driftbuien omdat het hem nog niet lukt om zichzelf uit te drukken. op deze leeftijd kunnen ze die waardigheden wel hebben maar geen idee hebben hoe die te gebruiken, waarom etc. dus kun je hem vragen stellen
    bij voorbeeld wat is dit? is dit een auto? een paard? etc welke wil je eten, kaas? jam? laten zien die objecten.
    hier ook een kindje met voorsprong qua taal. ik heb altijd met hem geprobeerd te communiceren met eerst geluiden, gebaren nu simpele zinnen. ik heb niks voorgelezen, hij vindt het leuker als je iets vertelt zonder n boekje. misschien in de toekomst vindt hij t leuk met een boekje bij mama te zitten. en hij kijkt ook TV.
     
  11. mirell

    mirell VIP lid

    17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    ahhhh kom op zeg......
    daar raak je toch niet jaloers of gefrustreerd van.....

    ook mijn dochter praat pas pittig na haar 2e verjaardag
    en toen ging het vliegensvlug
    vandaag is ze 2,5 jaar precies
    en nu wou ik dat ze eens 1 minuutje stil zou zijn
     
  12. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.063
    10.330
    113
    Mijn mannetje is ruim een maand ouder en begint nu echt meer met praten. Ik had ook het idee dat hij meer kon, dan hij deed. Ik vermoed nu dat hij gewoon wat zekerder van zijn zaak wilde zijn. Hij is op zich wel van liever lui dan moe, hij maakt het zichzelf graag gemakkelijk. Maar hij is bijvoorbeeld ook heel voorzichtig.
    Ik ken het gevoel dat andere kinderen sneller zijn, maar het zegt niets. Ik heb een nichtje dat een maand ouder is dan ons manneke en die praat dus wel al volzinnen en al gedurende een paar maanden. En dus zijn schoonouders ervan overtuigd dat zij hoogbegaafd is. Ik geloof direct dat het een ontzettend slim kind is, ik ken haar ouders. Maar dat mijn zoontje veel later is met praten maakt hem niet minder slim, alleen anders.

    Ze kunnen (als het een beetje mee zit) nog een goede 90 jaar praten,misschien nog wel langer, geef hem nog even een paar maandjes om het aan te leren.
     
  13. Gentle

    Gentle VIP lid

    10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Niet zo flauw, dat kan toch? Ik heb ook wel eens van die tijden dat ik zou willen dat ze weer wat leuks nieuws kon, gewoon om weer even lekker te genieten. Leuk toch? Zeker als je kindje dan niet helemaal lekker in z'n vel zit. Moet je niet meteen zo raar doen...
     
  14. piemie

    piemie Fanatiek lid

    28 mrt 2009
    1.769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    Mijn zoonje praat vrij goed voor zijn leeftijd, maar om me heen zie ik meer kindjes van die leeftijd die nog niet/weinig praten dus het is vrij normaal volgens mij. Moeders scheppen ook graag op he..
    En mijn zoontje heeft ook enorme driftbuien ook al praat hij wel, ik weet niet wat leuker is eerlijk gezegd.
    Hij loopt de heledag achter me aan "mama mee, mama mee' en als ik dan even bezig ben gooid hij zich krijsend op de grond 'MAMA MEE'
     
  15. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63

    oh ik zou zo graag willen dat mijn zoontje achter mij aan liep. doet ie dus niet. buiten loopt hij ook zomaar weg...
     
  16. spinnie1978

    spinnie1978 Actief lid

    17 feb 2009
    358
    22
    18
    Mijn zoontje is van juli 2009 en zegt alleen nog maar papa en heeeeel soms mama, zegt zelfs nog geen nee! Maak me er niet druk om. Oudste was ook laat met praten, zal bij ons wel in de familie zitten.
     
  17. Antje77

    Antje77 Fanatiek lid

    10 mrt 2009
    4.205
    149
    63
    Mijn zoontje is zo'n 2 maanden ouder maar kan echt nog geen 2 woord zinnen, laat staan liedjes zingen of versjes opnoemen.
    Hij begint nu pas met veel woordjes te zeggen. We stimuleren hem wel tot woordjes zeggen, door de dingen te laten benoemen. Als hij drinken wilde liep hij naar de ijskast en riep alleen maar: die die. Het had geen zin om te vragen wat hij wilde, want dan bleef het die die. Ik vroeg dan gewoon, wil je drinken en zei dan: zeg maar drinken. Dan probeerde hij het na te zeggen. En zo doe ik dat eigenlijk met alles. Ik laat het op zijn manier na zeggen en nu komen er steeds meer woordjes.
     
  18. Sparkie

    Sparkie Fanatiek lid

    24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Ik heb ook een zoontje van juli 2009, en hij praat ook nog amper. Hij zegt wel van alles, maar ik kan er niks van maken. Wat hij zegt: da (daar), ba (banaan/op/die/bal/bad lekker handig dus), soms iets wat op mama/papa lijkt. Ik lees vaak boekjes met hem, en we zingen ook veel liedjes met gebaren samen. Hij kent echt veel woorden, kan alles aanwijzen wat ik vraag, maar het uitspreken, nee. Af en toe frustrerend voor hem dat ik niet snap wat hij wil... Hij gaat het vast vanzelf doen.
     
  19. Anta

    Anta Actief lid

    10 aug 2009
    208
    1
    0
    NULL
    NULL
    Dat is toch nog niet traag? Of ben ik te optimistisch? Mijn zoon praat ook nog niet (op wat woordjes na) en is ook van augustus '09. De jongens waarmee hij op de creche zit zijn van juli en ook zij praten niet echt. Ze spelen, rennen, klauteren als een dolle, dat dan weer wel. Komt wel goed!
     
  20. cherie

    cherie VIP lid

    18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    Mijn oudste praatte met 2jr echt Heel goed. in zeer korte tijd..
    maar mijn 2de wordt 2 en praat wel veel tis alleen compleet onverstaanbaar!!

    soms leidt dit tot hilarische momenten. hij praat tegen je. (zoals volwassenen doen) vraagt blijkbaar iets. waar niet op gereageerd wordt omdat je het compleet niet snapt! hahaha.. om vervolgens draaioogjes te krijgen en een diepe zucht! hij het geen pakt wat hij blijkbaar hebben wilde .. en dan terug loopt naar zijn doel met een blik van.."was dat nu zo moeilijk"

    hahahah.. dan vind ik t dus heel grappig!!! maar soms ook moeilijk en zielig. want ik snap hem dan soms niet..

    maar denk dat hij zich nu wel normaal ontwikkelt qua taal waar de oudste erg vlot was op dat gebied en veel duidelijker en netter praatte. maar dit heeft zeker ook enorme charmes. Hij is nu 2 en je merkt dat het nu gewoon snel gaat! iedere dag komt er een woordje bij die wel verstaanbaar is. en praat hij je steeds beter na.

    het komt echt wel goed!
     

Deel Deze Pagina