Vos voor een jongen?

Discussie in 'Babynamen' gestart door merelfox, 4 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ellaa

Ellaa Fanatiek lid

19 okt 2010
    1.063
    1
    38
    Als een kind gepest wordt ligt dat niet aan de naam. Het ene kind is er gewoon " gevoeliger" voor dan het andere kind. vaak is dat een sociale vaardigheid die minder ontwikkeld is. kinderen die minder goed voor zichzelf op kunnen komen, om welke reden dan ook.
    Dus om om die reden een naam niet te kiezen vind ik dan wel weer erg ver gaan.

wat ik ook niet begrijp is deze reactie:
    sorry hoor, maar dit vind ik niet kunnen. Ik kan begrijpen als je een naam niet mooi vind, ik vind ook heel veel namen niet mooi. maar hier kwets je mensen mee. Niemand geeft hun kind een naam "voor de grap".
    respectloos!!

2. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

11 mei 2013
    2.604
    3
    38
    Ik met Swieber niet stelen! van Dora :D

Nee Vos vind ik echt niks

Laten we het gelijk ook omdraaien en gebruiksvoorwerpen een eigen naam geven

Oh dat deden we al, met bijna alle series van de Ikea :D
    Bij mij blijft een kast gewoon nog kast en geen Expedit en een matras blijft matras, geen Sultan.

3. merelfox

merelfox Actief lid

4 dec 2013
    445
    0
    0
    @ellaa: dank je wel! Het is inderdaad geen grap en ik vind het ook nogal stom dat iemand zo reageert.

Ieder zijn smaak toch?

Ik heb niet het gevoel dat ik mijn kind iets aandoe als wij er allebei achter staan. Er zijn altijd mensen die iets aan iemand niet leuk vinden. Ik heb zelf een redelijk normale naam maar daar werd ook van alles van gemaakt.

Ik denk bij een vos niet aan sluw. Ik denk aan slim en zelfstandig. Dat het een dier is staat ons dus niet tegen. Maar ik geef toe dat ik het wel moeilijk vind. Grappige is dat ik dat niet vind omdat ik bang ben dat kinderen hem gaan pesten maar omdat ik bang ben dat volwassenen vervelend reageren.

Het is trouwens een jongen dus het probleem is nog niet opgelost :)

We denken rustig verder, vos blijft op de optie lijst :)

4. misa

misa Niet meer actief

Nee ik hou er echt niet van. Maar als je het echt wilt doen zou ik ook voor Fos gaan.

5. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Ik denk toxh echt serieus dat je kind hier echt mee geplaagd gaat worden, het hoeft geen pesten te zijn, maar grapjes als; juf er zit een vos in de klas, juf er loopt een vos op de hang, enz... Zijn al snel gemaakt. En dat had je dan toch wel kunnen voorkomen...

Het zou bij mij niet eens opkomen om mn kindje zo te noemen, maar gelukkig heeft iedereen zn eigen smaak ;)

6. Senne

Senne Actief lid

17 feb 2012
    123
    0
    16
    Ik vind hem super leuk! Net als Wolf!

7. Dee-tje

Dee-tje Fanatiek lid

17 okt 2011
    1.435
    320
    83
    Vrouw
    Heel leuk! Wij hadden hem als Fos op ons lijstje staan :) Uiteindelijk niet geworden maar was zeker een kanshebber! En wat een onzin zeg, bepaalde reacties hier. Vind het eerder zielig voor een kind om zo'n kortzichtige, bevooroordeelde ouder te hebben als sommige mama's hier dan om een kind deze naam te geven. Want jemig zeg, wat een reacties :$;) pfff. Iets kan best je smaak niet zijn en dat mag je ook zeggen maar het respect is bij sommigen heel ver te zoeken. Ikzelf kan me er niet druk om maken hoor. Vind het een kwestie van smaak. Maar om nou te stellen dat je je kind wat aandoet met het geven van een naam als Vos, Wolf, of Vlinder...komop hoor? En Fos is trouwens gewoon echt een naam.

8. Dee-tje

Dee-tje Fanatiek lid

17 okt 2011
    1.435
    320
    83
    Vrouw
    +1!!

9. Flynnie11

Flynnie11 Bekend lid

8 aug 2013
    939
    81
    28
    Vrouw
    Haha, dank je..

Vat het ook nogal persoonlijk op omdat de naam bovenaan ons lijstje staat ;)

10. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Sorry maar je kunt toch voor de tijd al nagaan dat een kind met zo'n naam zich vaker moet verdedigen dan wanneer hij een top 10 naam had?
    Dat heeft echt niks met gevoeligheid van het kind te maken maar met de pestgevoeligheid van de naam. Daarom zei ik ook tegen ts dat zij hier tegen opgewassen is, maar is haar kind dat ook? Je weet niet van te voren welk karakter je kind heeft. Maar ik zal nooit zeggen dat een gepest kind er gewoon gevoelig voor is of minder ontwikkeld is in sociale vaardigheden ;) gepeste kinderen zullen er altijd zijn, dat ligt vaak niet eens aan henzelf, maar aan de pester. Dus ik snap jouw reactie niet zo.

Met een naam kun je nooit voorkomen dat een kind gepest zal worden. Maar je weet dat hij er opmerkingen over gaat krijgen. Hij moet zich verdedigen. Mensen zijn zo gemeen. Ik vroeg me alleen af of ts dat niet
    uitmaakt.

11. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Bedankt voor je normale en eerlijke reactie. Idd ook slim en zelfstandig. Ik ben het met je eens dat het waarschijnlijk niet de kinderen zijn die er opmerkingen over gaan maken. Ik verwacht ook meer reacties van volwassenen of pubers. Die zijn meer bevooroordeeld. Oordelen harder.
    Wij kozen destijds een naam waar we niet wat van konden maken. Met de namen van mij en mijn man kun je ook niet erg veel. Maar van iedere naam zal wat gemaakt worden ja.
    Ik zou vanwege de reacties hier de naam zeker niet schrappen. Maar er wel goed over nadenken inderdaad. Persoonlijk vind ik Fos zoveel liever staan. Succes met zoeken! En gefeliciteerd met jullie jongen 😃

12. Zeewind

Zeewind Lid

5 jan 2015
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    #72 Zeewind, 8 jan 2015
    Laatst bewerkt: 8 jan 2015
    Hier heb ik stiekem best wel even om gelachen :D

Vos is mij ook net even te apart.
    Alleen sommige reacties gaan hier wel wat ver...

13. tijdvoormezelf

tijdvoormezelf Niet meer actief

Ik zou bijna geneigd zijn om te zeggen dat als een naam echt op nr 1 staat voor je gevoel, je hier niet om reacties moet vragen want t geeft geen fijn gevoel als er zo negatief gereageerd wordt (wat je wel kunt verwachten natuurlijk want iedereen mag zijn mening geven)
    Ik vind de klank wel heel mooi maar zou dan voor fos gaan.

Misschien een idee om dit te sluiten en een nieuwe poll te openen wat mensen van fos vinden, krijg je waarschijnlijk wat gematigdere reacties.

Gewoon doen wat voor jullie goed voelt.

14. merelfox

merelfox Actief lid

4 dec 2013
    445
    0
    0
    Ik had inderdaad wel verwacht dat er reacties voor en tegen zouden komen. En het staat iedereen vrij om te zeggen "Ik vind het geen leuke naam" of "ik zou dat nooooooit doen". Dat is vrijheid van meningsuiting.

En ja sommige mensen hier gaan naar mijn mening te ver en brengen het op een nare manier. Maar goed, ook daarin heeft iedereen het recht

Het is goed om te zien hoe mensen reageren, liever dat ik daarop voorbereid ben dan dat mijn kind dat moet ondervinden. Maar het maakt mij ook sterker. Ondanks de reacties blijft het voor ons een goede kanshebber. Ik vond het wel een goed punt dat iemand ooit ook raar is aangekeken omdat ze hun kind Mees of Merel of Storm hebben genoemd. En toch worden dat algemeen geaccepteerde namen.

De naam Vos staat genoemd in een lijstje oud hollandse namen inderdaad (Ot en Sien-namen: 100 korte en Hollandse jongensnamen). Al lees ik ook dat het nog niet zo lang geleden een niet geaccepteerde naam was omdat het inderdaad ook een achternaam is.

Feit blijft dat er vorig jaar niet meer dan 6 kinderen Vos zijn genoemd en het daarmee dus een "aparte" naam is.

op een andere pagina vind ik reacties van mensen die Vos heten. wat ze er zelf van vinden. Zijn er maar drie maar ze zijn niet negatief. Ze zeggen niet dat ze gepest zijn.

Eentje zegt zelfs dat iedereen "wauw" zegt dat iedereen je naam onthoud. De ander zegt dat het leuk is dat het ook een dier is maar soms ook weer niet leuk. en de derde vind het niet leuk dat er veel op rijmt maar vind het wel leuk dat er niemand anders in zijn omgeving is die zo heet.

Misschien is mijn conclusie wel dat wat volwassenen meenemen in hun oordeel over een naam soms wat bevooroordeeld is. We gaan uit van het "gemene" in een kind. Kinderen kunnen gemeen zijn absoluut. Maar gemeenheid word niet bepaald door een naam, maar door opvoeding en karakter en leeftijd wellicht.

Ik vind een top 10 naam kiezen omdat het "veiliger" zou zijn voor mijn kind een beetje hetzelfde als je politieke voorkeur maar niet delen omdat je bang bent om veroordeeld te worden. Een keuze uit angst is nooit de juiste keuze en dat ga ik mijn kind ook meegeven, Vos of geen Vos :)

Overigens hebben we onderhand wat leuke alternatieven die op de lijst staan. Ronan, Sam, Teun, Ferre, Rein, Mees, Midas en Wolf :) Keuze genoeg dus.

Als de keuze gemaakt is zal ik dat in dit topic laten weten voor de mensen die dat leuk vinden.

Iig allemaal bedankt voor jullie mening, het word gewaardeerd, ook de negatieve :)

15. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Ben het met je eens. En als het DE naam is, ga er dan lekker voor. In ons geval was dat een top 10 naam die hier nauwelijks nog voor komt. Maar we hebben de naam gekozen omdat wij deze mooi vonden. Het was voor ons DE naam. Een kwestie van gevoel. En dat zullen jullie ook hebben.
    Ik vind vos leuker nog dan Midas en wolf. Teun en mees vind ik echt mooi.
    Ik zou het leuk vinden als je laat weten welke naam het is geworden :)

16. Ellaa

Ellaa Fanatiek lid

19 okt 2010
    1.063
    1
    38
    Leuk lijstje namen!
    Ik ben zelf helemaal fan van Rein!! Als er hier ooit een jongen komt dan is dat een grote kanshebber!
    Ferre is ook erg leuk, maar we hebben al een Ferro in de familie.

Uit jouw lijstje vind ik alleen Ronan en Wolf minder leuk.

Wat vind je van:
    Torre
    Mas
    Birk
    Otis
    Robbe

Ben heel benieuwd wat je gaat kiezen! succes!

ps. Fos staat door jou nu ook op mijn overwegingslijstje :D (wel met een F)

17. merelfox

merelfox Actief lid

4 dec 2013
    445
    0
    0
    Torre is ook leuk inderdaad, die gaat er ook op, dank!

Rein vinden we ook een goede kanshebber en een knipoog naar Vos (Reinhart de vos is een oud sprookje).

18. tijdvoormezelf

tijdvoormezelf Niet meer actief

Ja dacht bij rein ook meteen aan reinaert de vos haha dat is dan wel een extra element voor jullie zelf😉
    Ik vind de naam vos trouwens ook wel apart icm jouw nickname

19. merelfox

merelfox Actief lid

4 dec 2013
    445
    0
    0
    Is inderdaad geen geheim dat ik vossen prachtige dieren vind. Merelfox is een naam voor hier hoor. Ik heet zelf geen merel maar vind het wel een mooie naam.

Het idee voor de naam kwam van vrienden. Die hadden wat cadeautjes gegeven met vosjes erop. Toen zei eentje als het een jongetje is kan je hem ook vos noemen. Zodoende zijn we op het idee gekomen.

20. Pajaro

Pajaro Lid

24 mei 2011
    20
    0
    0
    Je hebt wel een thema met Rein, Vos, Midas en Wolf 😉
    Ik vind Fos of Fosse erg mooi. Die tweede had ik ook op mijn lijstje. Borre stond bij mij ook hoog (past ook in jouw thema haha)

Deel Deze Pagina