Twijfel: getik radiatoren?

Discussie in 'De lounge' gestart door Boordevol, 16 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.170
    4.321
    113
    Weet iemand dit misschien. Het valt me nu al een paar dagen op dat ik soms getik hoor. Net of de regen hard valt. Het enige waar ik het aan zou kunnen linken is aan de verwarming? Maar weet het niet zeker. Heb de CV nu uitgedaan en hoor het nog wel maar ga eens kijken of het stopt. Geen idee wat het anders kan zijn. Stel dat het de verwarming is, wat zou dit dan betekenen, wat zou ik kunnen doen? Volgende week komt soweiso iemand langs voor onderhoud maar omdat ik dus niet weet waar het getik vandaan komt en het slechts af en toe is weet ik niet wie ik moet bellen etc. Het lijkt trouwens nu al afgenomen te zijn.

2. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Heb je de verwarming al eens ontlucht?
    Dat kan helpen soms.

3. Senninha

Senninha VIP lid

13 aug 2007
    62.755
    0
    36
    Wij hebben dat ook wel eens gehad en mijn man zei dan altijd dat er lucht in de verwamingsbuizen zat en dat ze ontlucht moeten worden.

4. corina83

corina83 VIP lid

10 sep 2009
    6.038
    0
    36
    Vrouw
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    kijk eens op de bar meter bij je cv, staat die nog in het goede gedeelte of staat hij onder het groen?

Ontluchten kan idd ook helpen zoals Dreamer al zei.

5. Vash

Vash Bekend lid

24 nov 2008
    889
    0
    0
    Amsterdam
    Mijn radiator tikt ook regelmatig. Als ik de knop dan ook maar 1 mm verschuif houdt het meteen op, maar heel irritant natuurlijk. Bij mij hielp ontluchten en bijvullen niet.

6. piri piri

piri piri Fanatiek lid

29 sep 2011
    1.769
    1
    0
    Als je ontlucht, (op hoogste gedeelte in huis) ook ff de druk controleren he, miss moet je water bijvullen. Succes met zoektocht.
    Ik heb ook lange tij getik gehoord, bleek regenpijp te zijn, die was viezig, hinh drap in zodat er drupsgewijs telkens water op n dakpan viel. Knettergek werd ik ervan!

7. Jel

Jel Niet meer actief

Mijn man werkt bij de woningstichting en heeft er dus verstand van.
    Hij zegt dat het gewoon met ouderdom te maken heeft en als je er een nieuwe in zou zetten, dan is het getik over.

8. kleintjevoorons

kleintjevoorons Fanatiek lid

9 mei 2008
    4.173
    2
    38
    Onderzoeker
    Noord-Brabant
    hier ook last van getik. Waarschijnlijk lucht in de leidingen... Maar ik stoor me er niet zo aan...

9. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Klopt. Hier hetzelfde "probleem" (wij hebben er geen moeite mee) en we gaan binnenkort vervangen, gewoon omdat het nodig is.

10. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    Dat getik is waarschijnlijk gewoon het uitzetten (en weer krimpen) van de buizen doordat ze warm worden en weer afkoelen.
    Op onze slaapkamer hoor ik het af en toe, en dan juist wanneer de ketel net aanspringt en er dus gloeiend heet water door de buis gaat.

Je kunt dit simpel oplossen door de beugels waar je cvpijp mee vastzit op de wand (of plafond) te vervangen door beugels met een extra tussenrubber.

Soms komt gebeurd het ook waar je buis door de vloer/plafond naar beneden gaat, dan zit er geen isolatie (ivm het uitzetten van de buis) om de buis heen.

11. cocacola

cocacola Lid

10 mrt 2009
    13
    0
    1
    Gelderland
    Ehmmm pardon??? verstand van?? Nieuwe radiatoren zetten??? Als dit zijn werkelijke reactie was heeft hij mijn inszien er geen ene bal verstand van maar ga ervanuit dat hij dat niet zo letterlijk gezegd heeft!!

@ Boordevol

Radiatoren ontluchten.
    Op het hoogste punt ontluchten (zal om of nabij de ketel zijn maar grote kans dat er automatische ontluchters al bij de ketel geplaatst zijn meestal zwart uitziende kunststof bekertjes met een klein gekleurd dopje erop en daar hoef je dan even niets mee te doen)

DAARNA het cv gedeelte indien nodig bijvullen even kijken op de meter bij de cv ketel deze naald moet tussen de 1,9 en 2,1/2,2 bar staan dan heb je de juiste druk en kan je de winter weer goed door.
    Het getik zal dan hoogstwaarschijnlijk (als het inderdaad van de cv leidingen/radiatoren komt) over zijn.
    Indien nodig kan je de radiatoren later na gestookt te hebben het nog 1x overdoen dan weet je zeker dat het daar (bijna) niet aan kan liggen.

Veel succes bij eventuele vragen kan je mij even pben en zal ik zo zsm even reageren.

Groetjes,

cocacola

12. cocacola

cocacola Lid

10 mrt 2009
    13
    0
    1
    Gelderland
    Dit is ook een optie inderdaad maar ik ben even van het meest simpele en geldbesparende uitgegaan mocht het geen oplossing zijn is dit de volgende stap!

Groetjes,

cocacola

13. glimworm

glimworm Niet meer actief

@ cocacola: je bent me net voor!

voor iemand die verstand heeft van dit soort zaken is het wel een heel makkelijk antwoord om te zeggen dat het ouderdom is en er maar "gewoon effe" een nieuwe moet komen.

Weet je wel hoe duur die krengen zijn? ik denk dat de meeste mensen het geld daarvoor niet in hun broekzak hebben zitten.

14. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Hebben wij ook last van! Volgens vriend zit er lucht in en moet hij dus even ontlucht worden.

15. Jel

Jel Niet meer actief

Ik heb verkeerd begrepen wat mijn man zei. :)

Ik vroeg het hem nog eens, nadat ik jullie reacties las en hij zegt dat het kan dat de verwarmingsbuizen te strak in de gaten in het plafond zitten. En als je de verwarming aandoet en de verwarming word warm, dan zetten de buizen uit en komt er daarom zo'n tikkend geluid.

Of de boel ontluchten.

Maar dat het waarschijnlijk wel met ouderdom te maken heeft. Als je het vervangt zal het probleem opgelost zijn, maar dat is idd erg duur, dat snap ik ook wel.

16. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.170
    4.321
    113
    Super al jullie reacties. Ik kan de verwarming dus wel aanlaten?? Pff was zo bang dat er iets zou ontploffen ofzo haha dat ik bijna niet meer de verwarming aan durfde te zetten. Als ik goed nadenk moet dit t wel zijn want t is pas begonnen sinds ik de CV aanzette. Er moet dus eerst worden ontlucht. Vanavond ben k laat thuis dus zal er morgen nog eens naar kijken en dit topic erbij nemen. Dan ga k jouw reactie nog eens goed nalezen cocacola want zowel man als k hebben nooit eerder ontlucht en geen idee dus hoe dat werkt. Tot dan kan t dus geen kwaad de CV aan te zetten? Het ging mij dus niet zozeer om dat t stoorde maar dat k bang was dat t zou exploderen ofzo -denk altijd het ergste-.

Excuus voor evt fouten, typ dit met mijn mobiel.

17. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.170
    4.321
    113
    Druk s trwns goed. Hebben vorige wk nog bijgevuld tot 3.5.

18. zustertje

zustertje Niet meer actief

Ik dacht dat de druk maar 2 bar ''moet'' zijn maar ik zou even de kachels ontluchten helpt vaak wel.

19. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    Heeft echt niets met ouderdom te maken.
    Wij hebben ons huis verbouwd zo'n 10 jaar geleden en hebben het al van begin af aan (alleen op onze slaapkamer omdat het daar heel ingewikkeld gebogen bochten etc. zijn).
    En dan dus alleen als er heel in het begin van het stookprocess heet water door de koude leidingen gaat....

20. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Ik ga voor de buizen die uit zetten en krimpen.

Borrelen in de radiator is hier vaak lucht wat er uit moet

Deel Deze Pagina