Vouwwagen leek koopt vouwwagen, tips?

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Elena22, 21 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.037
    1.729
    113
    Kraamverzorgende
    Wij hebben vanmiddag een tweedehands vouwwagen gekocht. Voor ons allebei de eerste keer dus we hebben werkelijk waar geen idee.

    Iemand nog de ultieme vouwwagen pro tips?

    Ons idee is om een aantal keer in het weekend de vouwwagen uit te klappen, schoon te maken etc. Ik heb wel al veel vlogs gekeken en hier en daar wat inspiratie opgedaan. We hopen stiekem dat de grenzen open gaan en dat we van de zomer naar de Dordogne kunnen.
     
    Afua32 vindt dit leuk.
  2. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.497
    3.162
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    wat voor één heb je ? Misschien maakt dat nog verschil voor diegene die er ervaring mee hebben ;) ? Wij hebben een paar jaar een vouwwagen gehad, een trigano oddyssee.
    Maar gefeliciteerd met je aankoop :) . Heerlijk om een eigen bed bij te hebben!
     
    Elena22 vindt dit leuk.
  3. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij hebben vorig jaar een oude opoe van een tweede hands vouwwagen gekocht. Eerst maar eens een paar jaar kijken hoe dat bevalt. En juist door (weer) te kamperen, ontdekken we wat wel wel en juist niet handig vinden. Dus de volgende vouwwagen wordt dan hopelijk de perfecte. ;)

    Ik denk dat je er inderdaad goed aan doet om de vouwwagen thuis op de oprit al eens één of twee keer op te zetten. Als je er toch de ruimte voor hebt: doen!
    Wij hebben dat vorig jaar ook gedaan. En er dan meteen op de oprit twee nachten in geslapen. Dat was trouwens ook vanwege corona, omdat we er niet echt mee weg konden. Maar het was een goed plan, want we bleken een stok te missen!

    Verder hebben we op "Camping Oprit" onder andere ontdekt dat het matras ècht slecht was. Daar kun je beter na één of twee nachten thuis achter komen, dan na één of twee nachten op een Franse camping met nog 3 weken in het vooruitzicht!
    Daarnaast ontdek je ook nog wel andere dingen als je gewoon vast een keer één of twee dagen en nachten je vouwwagen test. Heb je voldoende verlichting? Heb je alles wat je nodig hebt in het keukentje etc. Moet er toch nog een kastje of extra tafeltje bij?

    Wat wij ook hebben gedaan is de stokken markeren. En ik heb een stappenplan (met foto's) gemaakt van hoe we de vouwwagen moeten opzetten. Want na één of twee keer opzetten denk je: nu weet ik het wel. Maar je vergeet dat je hem daarna weken, maanden of een heel jaar niet gebruikt. En dan ben je een hoop dingen echt weer vergeten!
    Ik heb trouwens ook een paklijst waar precies op staat wat waar moet liggen. Oké, misschien is dat alleen iets voor totale neuroten of ADHD-ers :D Maar ik ben er heel blij mee. Althans: dat denk ik, dat ik daar volgende week (als we hem weer gaan inpakken) heel blij mee ga zijn.
    We kwamen vorig jaar toen we echt op vakantie gingen (dus niet de oprit, haha) tot de ontdekking dat we hem nog niet helemaal optimaal hadden ingepakt. Vooral dat we het doek van de voortent onder de bankjes hadden gepropt, was niet handig. Tijdens een hittegolf in de brandende zon minutenlang moeten trekken en duwen om zo'n zwaar pak uit een smalle ruimte te krijgen, is geen leuk begin van de vakantie.

    Ik heb hem op de terugweg anders ingepakt dan op de heenweg, zodat we volgende keer het tentdoek makkelijker kunnen pakken. En toen bleek er ineens ook nog iets meer in te passen. Dus m'n lijstje weer aangepast. Zo gaat het inpakken & opzetten elk jaar een beetje sneller. Want ik denk dat voor veel mensen geldt: je denkt dat je het wel onthoudt, maar een jaar later ben je toch weer een hoop vergeten.

    Check trouwens bij een tweedehands vouwwagen wel of de banden nog goed zijn. Een klapband kan je vakantie ook flink verpesten!
    De eerste keer is het ook wel een idee om je ingepakte vouwwagen even een keer te wegen. Die dingen hebben een maximumgewicht. Let op de verdeling van je spullen. De druk op de kogel moet niet te veel maar ook niet te weinig zijn. Maximumgewicht van de vouwwagen staat in het boekje (als je die erbij hebt gekregen, anders op internet zoeken). De kogeldruk staat geloof ik in het boekje van je auto. Of op het plaatje van de trekhaak.
    Probeer bij het inpakken in ieder geval de zwaarste dingen (vaak in ieder geval het tentdoek) zo veel mogelijk in het midden te plaatsen, dus boven de as van de banden. En verdeel het gewicht van de rest een beetje.

    Verder de algemene kampeertips: zorg voor voldoende extra haringen (liefst verschillende soorten, je weet vooraf niet altijd op wat voor terrein je staat.) Zorg voor extra rubbers. Zéker bij een oudere vouwwagen kunnen die vaak verduurd zijn waardoor ze breken. Gewoon een voorraadje inslaan. Ook wat extra scheerlijn. Al is het maar om een drooglijntje voor je was van te maken.

    Heb je trouwens al wel een snoertje met lampjes? Liefst van die gekleurde. Je staat op de camping echt voor schut zonder lichtsnoertje aan je voortent. :cool:
     
    Neskio, Lies1611, Kleintjuh85 en 5 anderen vinden dit leuk.
  4. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.037
    1.729
    113
    Kraamverzorgende
    Een Jamet Louisiana. Oud beestje maar nog in goede staat.
     
  5. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.037
    1.729
    113
    Kraamverzorgende
    Dank voor alle tips!
     
  6. mam1991

    mam1991 VIP lid

    17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Leuk!

    Wij hebben vorig jaar voor het eerst gekampeerd met de vouwwagen, een Jamet texas deluxe.

    Dit beviel zo goed, miste alleen wat ruimte, groter bed en lattenbodems. Hebben hem verkocht en hebben nu een Jamet Arizona, ook een paar jaar nieuwer.

    Thuis een keer opzetten zou ik zeker doen! Wij haalden er ook direct de tuinslang er flink overheen om te kijken hoe waterdicht ie is.
     
    Elena22 vindt dit leuk.
  7. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.620
    3.991
    113
    Deze zin...ik kom niet meer bij. Dit is namelijk echt waar!!! :roflmao::):roflmao:
     
    meis1987, Kleintjuh85 en Elena22 vinden dit leuk.
  8. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Vorig jaar stonden we op een camping en daar stond -ik houd jullie niet voor de gek- een complete kerstboom met lampjes erin onder een partytent.
    Die mensen hadden veel aanspraak. :roflmao:
     
    Elena22 en mamameer vinden dit leuk.
  9. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.582
    6.275
    113
    Dit is een goed idee. En een spuitbus om de tent waterdicht te maken in de vouwwagen leggen kan ook handig zijn, mocht je toch op vakantie zijn en een lekkage hebben, kan je het verhelpen.
    Verdere tips zijn al gegeven, noteer wat een handige manier is om hem op te zetten, label desnoods stokken/tentdoek zodat je dingen snel bij elkaar hebt. Wij hebben net als @tupp een lijst met wat waar ligt, maar dat is bij ons voor de dingen die standaard in de vouwwagen blijven liggen. Voor de rest prop ik alle hoekjes en gaatjes vol met spullen die we mee willen nemen. Doordat ik veel los erin doe hebben we van die opvouw kratten mee, dan kunnen we die spullen bij aankomst in de kratten doen.

    En idd zorg voor leuke lampjes Haha, ik heb nu een gekleurde lichtslang gekocht, heb ook nog flamingo lampjes.
     
    Elena22 vindt dit leuk.
  10. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Oeh, flamingolampjes??? Waar waar waar???
     
  11. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.439
    1.611
    113
    Yep:roflmao::roflmao:
    Wij hebben dan geen vouwwagen, maar altijd gekleurde lampjes aan onze voortent :thumup:
     
    Elena22 en Athina vinden dit leuk.
  12. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.582
    6.275
    113
    Ik heb ze een paar jaar geleden in een supermarkt gekocht, gewoon een simpel snoertje die op batterijen werkt.
     
  13. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.495
    1.092
    113
    Haha de meeste mensen moeten goed in tetris zijn wil alles passen, anderen nemen een kerstboom mee op zomervakantie:roflmao:
     
    tupp vindt dit leuk.
  14. BliksemSter

    BliksemSter Niet meer actief

    Oh jee... wij hebben ook een snoer met gekleurde lampjes :| Wel al 7 jaar... voor wat het waard is haha.

    Wij zijn begonnen met een Jamet Louisiana. Ik zou zeker aanraden om te gaan proefkamperen. Dan kun je meteen kijken of je een opzetschema nodig hebt. Er is een vouwwagen forum en daar kun je heeeeeel veel informatie vinden. Ook opzetschema, technische informatie etc.

    Wat tips: een grondzeil (bouwzeil) neerleggen en daar de vouwwagen op parkeren bij aankomst. Dan is de ruimte onder de vouwwagen schoon & droog. Zo’n hoge campingkast past prachtig naast de “kledingkast” (naast de keuken) en dan hadden we nog een soort tafeltje voor tegen de voorwand aan naast de keuken voor borden/bakjes en bv keukendingen.

    Worteldoek en daaroverheen tenttapijt.

    Koop een waterdicht stekkerblok die je in de buurt van de keuken op de grond kunt leggen. Erg handig!

    Waterkokertje & koffiezetapparaat vinden wij erg fijn.

    Koelbox (elektrisch) of een klein koelkastje

    Stop je kleding in kratten/platte boxen/sporttassen pp, makkelijk terugvinden.
    Kledinghaken aan een klittenband-ding die je om de buizen van de buitentent kunt doen.

    Wij pakten altijd de tafel, stoelen, krukjes (handig!) in het tenttapijt en het grondzeil op de ingevouwen vouwwagen en dan pas het afdekzeil er overheen. Op de keuken kun je ook nog wat kwijt, bv hoofdkussens of ander licht spul.
     
    Elena22 vindt dit leuk.
  15. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.158
    2.055
    113
    Vrouw
    Nederland
    Die lampjes inderdaad :roflmao:

    Een kogeldrukmeter vinden we toch wel handig.
    Op vakantie vorig jaar hebben we nog schoonloopmatten gekocht. Zodat we niet direct alle viezigheid binnen liepen.
     
    Elena22 vindt dit leuk.
  16. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.227
    3.672
    113
    Niet de tuinslang erop! In water zit kalk en dat kan problemen met je doek geven.
    Wij staan nu voor de eerste keer met onze cabanon malawi royal en ik kan alleen maar zeggen, genieten! En ja, ook ik heb lampjes haha
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Luna86, miepje77, Madeliefke en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.037
    1.729
    113
    Kraamverzorgende
    We gaan vandaag naar de dagcamping de vouwwagen op zetten en schoon maken. Ben benieuwd hoe lang we ermee bezig zijn als complete leeken :roflmao:.
     
    bulakgirl en mamameer vinden dit leuk.
  18. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.037
    1.729
    113
    Kraamverzorgende
    De vouwwagen uitklappen was zo gepiept, de voortent daarentegen :roflmao:. Degene waar we de vouwwagen van hebben overgenomen had alles gemarkeerd met afkortingen die voor ons een raadsel waren haha. Gelukkig zijn we eruit gekomen na een paar uur en hebben we voor het afbreken alles gemarkeerd op een voor ons handige manier. We hebben echt heel veel mazzel gehad met deze vouwwagen overnemen want echt alles zat erbij, heel veel reserve onderdelen, stroomvoorzieningen gereedschap en verlichting (inc de gekleurde lampjes :D). Toen we op de dagcamping stonden hebben we alles leeg gehaald en mee naar huis genomen. Nu is alles getest en schoon en wat we niet konden gebruiken of wouden hebben we weg gedaan. Op dit moment ben ik het keukentje aan het pimpen. We hebben heerlijke campingstoelen gescoord bij de Lidl. Niet komend weekend maar het weekend daarna gaan we weer naar de dagcamping (zoveel mazzel dat die op slechts 10 minuten rijden is). Half juni willen we dan een echt weekendje kamperen. Wel op de camping waar mijn schoonouders staan want ik moet bijvoorbeeld nog leren hoe ik een gasfles aansluit. We genieten nu al van de voorpret en kunnen niet wachten tot de grenzen open gaan en we lekker in Frankrijk kunnen kamperen.
     
    Madeliefke, tupp en mamameer vinden dit leuk.
  19. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.037
    1.729
    113
    Kraamverzorgende
    Dit was het keukentje gisterochtend. 20210427_115638.jpg
     
  20. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.037
    1.729
    113
    Kraamverzorgende
    En dit gisteravond. Moet nog wel behoorlijk wat doen maar ja kinderen he en een huishouden en vandaag start mijn 9 daagse werkweek weer. 20210427_175816.jpg
     

Deel Deze Pagina