vouwwagen, wat schaffen we aan

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door sidmick, 9 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.861
    19.268
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Je hebt 1 aansluiting. Even goed opzoeken of navragen als je een camping hebt geboekt wat voor soort stekker erin moet. Dat kan per land verschillen. Vaak heb je eerst een wat kortere verloopstekker, die doe je in de stroomkast. Daarin gaat een lang verlengsnoer met een gewone stekker. Dat lange snoer gaat dan dus naar je vouwwagen. En daar heb je dan nog iets van een stekkerdoos of haspel.

Waar je rekening mee moet houden, is het aantal ampères wat je krijgt. Zes ampère is geloof ik wel redelijk het minimale. Maar er zijn ook campings die standaard 8 of 10 bieden. Of die naast de gewone plekken ook duurdere plaatsen bieden. Die hebben dan vaak een aansluiting met meer ampère (en een eigen kraantje * op de plek, ruimere plaats, privésanitair, televisieaansluiting, ... verzin het.)

Maar het gaat dus even om de ampères. Daar heb je het op de middelbare school ooit over gehad. ;) Ik weet niet hoe het met jullie natuurkundige kennis zit, maar ik was alweer vergeten hoe je dat allemaal precies berekent. Ik heb het opgezocht, in excel gezet en het vermogen van m'n apparaten erin gezet. En toen kon ik dus de formule weer vergeten. :p

Waar het op neerkomt: je kunt niet een onbeperkt aantal apparaten tegelijk aanzetten. Koelbox, paar lampen en je telefoon opladen tegelijk: geen probleem. Maar wil je de airfryer aan en tegelijk de waterkoker gebruiken, zegt ie waarschijnlijk POEF. Dan moet je bij de campingbeheerder gaan vragen om een nieuwe zekering. Toen mijn oma haar magnetron een keer meenam naar de camping, ontdekte ze dat de campingmeneer dat bij de 3e keer al niet meer zo heel leuk vond... :roflmao:

Kortom: als je allerlei apparaten wilt meenemen, controleer dan even hoeveel watt ze verbruiken. Afhankelijk van het aantal ampère dat je hebt, moet je (als mijn gereken in excel klopt) zo ongeveer onder de 1380 Watt blijven bij 6 ampère,
    1840 Watt bij 8 ampère, 2300 Watt bij 10 Ampère. Dan weet je een beetje wat je tegelijk aan kunt hebben. Of dat je bepaalde apparaten beter helemaal thuis kunt laten.

* Oh ja; als je geen kraan op de plek hebt, is een (opvouwbare) jerrycan voor water handig. Dan hoef je niet voor elk druppie water te lopen, maar haal je 1 of 2 keer per dag een voorraad. Daar zijn kinderen trouwens heel handig voor.

Jessi79 vindt dit leuk.
  2. NienkeB

NienkeB Fanatiek lid

6 okt 2019
    2.172
    2.388
    113
    Vrouw
    Administratief
    Twente
    Oeh leuk! Nog een vouwwagen liefhebben hier!
    Vooral de tie-rips niet vergeten :) we hangen dr stekkerdoos of haspel altijd op zodat het niet op de grond ligt in geval van hevige stormen etc.
    paar plankjes ook handig! Ik zou ook onder de koelkast twee plankjes doen, zodat hij iets hoger staat. We hebben helaas een keer meegemaakt in de bergen dat de storm zo erg was dat de hele camping overstroomde en bliksem insloeg en toen een vrouw is overleden etc, dus zijn extra voorzichtig tegenwoordig.

verder vind ik een uitklapbaar vuilnisbakje erg handig, heb je in elke campingwinkel wel... kasten werd idd al genoemd. Wij hebben ook 1 Breed tafelmodel + 1 hoge kast en daar past alles wel in. Zo’n hangding met zakjes vind ik ook handig voor kleine dingen en prutsjes.

Airfryer zou ik idd niet doen.. niet omdat het ruimte inneemt, maar omdat je echt niet zoveel ampere op je plekje krijgt dat je hem kan gebruiken, dan slaan wss de stoppen door ;)

3. NienkeB

NienkeB Fanatiek lid

6 okt 2019
    2.172
    2.388
    113
    Vrouw
    Administratief
    Twente
    Owww dat ampere werd hierboven iets duidelijk uitgelegd hahahah

yes.. magnetron en airfryer zou ik idd niet doen hahaha :D ik vind het al spannend als ik de speciale camping waterkoker tegelijk met iets aanzet :roflmao:

4. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.827
    4.200
    113
    Nee de airfryer kan prima thuis blijven hoor (mijn nespresso niet, dat overleef ik niet)
    Ik zal mijn man eens op het stroom gedeelte zetten, das niet zo mijn ding. Maar ik begrijp inderdaad dat je niet zomaar alles kan aandoen, dat is een kwestie van gewenning denk ik.
    Wat voor wasrek hebben jullie? Of een losse lijn?

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.861
    19.268
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dan lijkt zo'n skottel me juist wel iets voor jullie, eerlijk gezegd. Maar het is zeker niet onmisbaar, dus kan ook prima op het verlanglijstje voor het jaar erna ;)
    Wij gaan komend jaar ook kamperen zonder skottel, omdat die van ons dus na jaren trouwe dienst gesneuveld is. We hebben er al een paar keer weer naar staan kijken, in de campingwinkel. Maar ze zijn toch wel prijzig. Thuis hebben we nu een vrij luxe buitenkeuken, dus daar gaan we hem waarschijnlijk niet veel meer gebruiken. En het kamperen is een experiment. Dus we willen nog even niet al te dure dingen aanschaffen. Behalve die stoelen dan, maar een paar goede campingstoelen zijn nooit weg vind ik.

Wij hebben nu overigens vanwege dat 'experiment' een heel oude vouwwagen (meer dan 20 jaar oud) op de kop getikt om het een keer te proberen. Aan de aanschaf van de vouwwagen + wat benodigdheden + staangeld, zijn we alles bij elkaar net zoveel kwijt als normaal aan een huisje. Ik ben al overtuigd hoor, maar het schijnt dat de rest van het gezin het ook leuk moet vinden. Dus vandaar dat we het zo een keer gaan proberen. Als man en kinderen het net zo leuk vinden als ik, gaan we wel een keer naar een nieuwe(re( vouwwagen kijken.

Nu in het kader van extreem bemoeizuchtig: je noemde de Cabanon Manga Comfort. Mooi ding! Ik zit ook aan een Cabanon te denken, vind het echt allemaal mooie vouwwagen. Volgens mij ook goed doordacht allemaal en praktisch. Volgens mij haal ik uit je onderschrift dat jullie één kind hebben? Van 8 jaar? Dan lijkt de Manga mij persoonlijk best groot. Je hebt dan zo'n dubbele slaapcabine. Terwijl je zoon (?) waarschijnlijk over een jaar of wat liever in een eigen tentje slaapt. En jullie misschien nog weer een paar jaar verder weer met z'n tweeën op vakantie gaan. (Oh vreselijk hè, om daar nu al aan te denken!)
    Heb je de Cabanon Malawi ook al eens bekeken? Die heeft maar één slaapcabine, maar je kunt er nog een extra slaaptent aan de achterkant aan vast maken. Dat is nu ideaal voor een kind dat nog wel bij ouders in de tent wil. En straks laat je die weg en kun je een bijzettentje neerzetten. En als je nog maar met zijn tweeën op vakantie gaat, is de Manga waarschijnlijk toch wat te groot en de Malawi kan zowel voor 2 personen gebruikt worden als voor meerdere. Natuurlijk kun je later altijd een andere vouwwagen kopen. Of stoppen met kamperen. Maar in principe gaat een goede vouwwagen makkelijk 15-25 jaar mee. Het is toch best een aanschaf, als je hem nieuw koopt. Dus ik zou bij je beslissing zeker 10 jaar vooruit kijken.
    Ik denk trouwens ook dat de Malawi makkelijker in te laden is dan de Manga. De leefruimte in de voortent en onder de luifel is overigens in beide vouwwagens even groot.

Zou ik 1 of 2 jongere kinderen hebben, ging ik zeker voor de Manga. Die wil je echt nog wel een tijd lekker dicht bij je in zo'n hoge slaapcabine hebben. Maar wij hebben zoons die net een jaar ouder en een jaar jonger zijn dan de jouwe. En hebben met deze leeftijd juist de Malawi op het oog. (Jongste kan dan eerst nog in de slaaptent achter en de oudste in een bijzettentje. Of als we de oude vouwwagen meerdere jaren achter elkaar gebruiken, zijn ze waarschijnlijk allebei als zo ver dat ze in een bijzettentje kunnen en kopen we de achtertent er niet eens bij.

Ik heb ook al visioenen van later met zijn tweetjes. Dan zie ik ons al meer rondtrekken, in plaats van langere tijd op één camping. Als je dan bij de Malawi alleen het wagendeel opzet, heb je daarnaast alsnog ruimte voor je tafel, stoelen en keuken. Alleen een luifel ervoor, in plaats van de voortent. Hoppatee, in maximaal 20 minuten opgezet.

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.861
    19.268
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vind zo'n opstapje ook handig bij het opzetten. Tenminste: bij ons ouder bakbeest zet je eerst het achterste gedeelte op. En dan moet je de voortent daaraan ritsen. Nu ben ik niet klein met m'n 1,78. Maar ik moet wel heel erg op mijn tenen staan en uitrekken dan. Met zo'n opstapje kan ik er gewoon overal makkelijk bij.
    Wij hebben twee van die opstapjes die je heel plat kunt inklappen. Eén staat dan tijdens de vakantie voor de opstap van de vouwwagen. En op de andere zet ik de haspel neer. Toch ook wel een lekker idee dat die van de grond af is. Stel dat het toch een keer erg nat wordt. Hij kan ook op een omgekeerde emmer ofzo hoor. Maar die gebruik je vaak ook weer voor andere dingen. Terwijl hij op dat opstapje gewoon de hele tijd kan blijven staan.

Oh ja @sidmick op je inpaklijst: een emmer en een afwasteiltje. Ik heb laatst trouwens bij kruidvat voor niet al te veel geld een emmer gekocht die je in kunt vouwen. Dat is een mooi plat pakketje om mee te nemen. Bij campingwinkels staan ze ook wel, maar duurder. Overigens zijn ook wasteiltjes, afdruiprekjes en allerlei bewaarbakjes in vouwversie te vinden. Waarschijnlijk volslagen onzinnig als je een vouwwagen en een stationwagon hebt. Maar ik vind het gewoon leuk. :roflmao:

En ook handig: komende weken even flink dooreten van de Jodenkoeken. Dat zijn ideale bewaarbussen voor op de camping. Weegt bijna niks, doorzichtig zodat je kunt zien wat er in zit en sluit prima af. En als je ze niet gebruikt, ruimtebesparend stapelbaar. Het is hooguit een nadeel dat ze rond zijn.

TotalBella en sidmick vinden dit leuk.
  7. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.827
    4.200
    113
    We gaan dit jaar een skottelbaai van iemand lenen om te kijken of het bevalt. We hebben 2 kinderen overigens, ook nog 1 van bijna 12. Misschien heb je een punt, ik vind alleen het idee van alleen in een bij tent echt vreselijk. MIsschien omdat de oudste een meisje is en ik zelf weet wat ik vroeger in een bijtentje deed hihi....Maar ik snap je punt, zal er nog eens over denken.
    Je hebt geniale tips Tupp

8. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Wij hebben een inklapbaar wasrek (gewoon van de Blokker) die zetten we vast met haringen zodat hij niet omvalt. En we hebben een waslijn die we tussen de bomen ophangen, maar dat kan niet altijd.

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.861
    19.268
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Oh ja. Nu wordt ik ook ineens zenuwachtig, haha. De oudste is heel braaf. Maar nummer 2 lijkt nogal op mij. :| Misschien een tent met een slot erop...

10. tuc

tuc Niet meer actief

Hier ook een wasrek wat helemaal plat kan. Ligt onder het zeil van de vouwwagen als we rijden.
    En een losse lijn die we kunnen knopen.

11. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.827
    4.200
    113
    Gewoon zoiets bedoel je?

Bijgevoegde bestanden:

12. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.827
    4.200
    113
    Ik kreeg trouwens nog een goede tip, een brandblusser. Zou ik niet snel aan denken

tupp vindt dit leuk.
  13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.861
    19.268
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb trouwens ook een hangmat. Het zal elke keer weer afwachten zijn of ik hem kan gebruiken. Maar ik word daar echt heel gelukkig van.

14. wenneke20

wenneke20 Fanatiek lid

29 okt 2006
    4.340
    142
    63
    Koken aardappels bakken pannenkoeken gebakken ei gekookt ei koken alles kan je ermee

15. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.850
    3.364
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Sinds wij de airfryer meenemen (ik let altijd op dat we op de camping 10 ampere stroom hebben) gebruiken we de skottelbraai een stuk minder...

Mijn kinderen - 2 meiden liggen al jaren in het tentje. De oudste eerst alleen, nu meestal ook met de jongste erbij. De oudste vind het heerlijk rustig haar eigen tentje ;) . Sinds dit jaar hebben we de 'fresh en black pop up van decathlon. Daar ze toch wel erg blij mee: Het tentje is een stuk donkerder, waardoor ze beter slapen s avonds en smorgens, als het licht is.

Overigens hoor ik álles wat ze doen... het is natuurlijk maar een dun stukje stof wat er tussen hen en jou zit.

Om ruimte te sparen hebben we langzaamaan wat van die dunne handdoekjes bij elkaar gespaard van decathlon.
    Verder nemen we altijd de dekbedden mee eigenlijk. Dat ligt toch het lekkerst. Slaapzakken als extra en reservedekens hebben we eigenlijk ook altijd wel.

16. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.827
    4.200
    113
    Hoe zit het met de warmte/slapen? Is dat te doen? Wij gaan altijd richting italie en spanje waar het gerust 35 graden kan zijn

17. tuc

tuc Niet meer actief

Hier ook al regelmatig 30+ gehad. Het wordt warm ja. Als je gewend bent in airco gekoelde huisjes te slapen zal het wel tegen vallen. Maar wij weten niet beter.

18. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.827
    4.200
    113
    Oke dat word een flink punt van wennen dan. Tot nu toe altijd airco gehad. Eens kijken of ventilatoren een optie zijn

19. tuc

tuc Niet meer actief

Je kunt het proberen, maar een ventilator blaast natuurlijk geen koude lucht. Die blaast de bestaande lucht rond, dus warme lucht in dat geval. Maar het is qua isolatie e.d. niet te vergelijken met een huisje natuurlijk, je ligt gewoon achter een tentdoek.

Wellesnietes vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina