Vouwwagens

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door zwaaistaart, 17 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.614
    3.990
    113
    Mooie moderne vouwwagen idd. Zeker leuker dan die “ouderwetse” blauwe of rode, deze is 9500 euro, net onder de 10000 is nog steeds een hele smak geld.
    Deze vond ik ook leuk,de campooz lazy jack. Zit ook net onder de 10000
    https://www.dewitschijndel.nl/campooz-lazy-jack-trekking-vouwwagen-inclusief-trekking-luifel/

    Ik zag ook van holtcamper mooie vouwwagens die zijn iets duurder.
    https://www.holtkamper.nl/nl/vouwwagens/kyte-wind-force
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    #102 tuc, 10 mei 2022
    Laatst bewerkt: 10 mei 2022
    Dan zijn ze in een jaar wel duurder geworden. De kale prijs vorig voorjaar bij ons was 8950.
    De lazy jack vonden wij ook een hele leuke, maar de leefruimte vond ik in het echt tegenvallen.
    Wij gaan naar bestemmingen waar het weer kan wisselen en willen dan binnen ook voldoende ruimte hebben.
     
    mamameer vindt dit leuk.
  3. Pinac

    Pinac Fanatiek lid

    13 jul 2014
    1.131
    417
    83
    Wij hebben vorige week voor het eerst ook een vouwwagen gekocht, een oudje. We zijn een caravan gewend, ben benieuwd maar zal wel goedkomen. Normaal stopte ik alle kastjes in de caravan vol met spullen, heb nog niet echt helder hoe ik het meeste mee krijg en hoeveel er mee krijg maar we zullen zien. Hemelvaart gaan we lang weekend weg, zin in!
     
    Elena22 vindt dit leuk.
  4. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dat is absoluut zo! Wij hebben onze oude vouwwagen nu een keer of 5 opgezet. Het ging eigenlijk elke keer sneller. Hoewel ik nu wel vermoed dat we onze 'topsnelheid' bereikt hebben. Dus lekkere timing voor een nieuwe, haha. Dat zal misschien de eerste keer weer iets langzamer of net zo snel gaan als de huidige 'bouwwagen', ondanks dat het in principe een sneller systeem is.
     
  5. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Er zijn grofweg 3 types vouwwagen:

    symmetrische vouwwagen ('dubbelklapper'):
    Je klapt deze naar beide kanten open. Je hebt dan 2 slaapcabines aan de weerszijden van de wagen. In de wagen houd je een gangpaadje en (meestal) bankjes over. Je kunt alleen dit gedeelte opzetten voor bijvoorbeeld een enkele overnachting, maar meestal zul je er nog een voortent en / of luifel voor 'bouwen'. Hiervoor neem je dus in de vouwwagen los tentdoek en stokken mee. Afhankelijk van het soort voortent, kost dit meer of minder tijd. Voortenten met boogstokken zijn sneller op te zetten dan voortenten met losse stokken die je in elkaar klikt (type bungalowtent).
    Deze vouwwagen bieden over het algemeen veel ruimte, doordat ze vrij breed zijn. Hierdoor is de voortent automatisch ook breder. Je kunt meestal onder beide slaapcabines nog extra tentjes hangen, als slaapcabine of voor bagage. Ik vind het ook fijn dat je vanuit je slaapcabine eerst in de wagenbak stapt (en dus niet meteen op gras staat). De bankjes zitten niet echt comfortabel voor langere tijd. Maar wij waren tijdens een zéér hevige plensbui wel erg met die zitplaatsen van de grond af, aangezien het water in de voortent enkelhoog stond...
    Een nadeel van een symmetrische vouwwagen kan zijn dat ze wat meer 'bouwwerk' vragen. En dat de rits van de slaapcabine aan de zijkant zit en er dus altijd iemand over de ander heen moet klimmen. (Hoewel dat met de juiste partner ook een voordeel kan zijn, natuurlijk :D)

    1-2-3 systeem:
    Je klapt de vouwwagen naar één kant open. Je hebt dan 2 slaapcabines naast elkaar: ééntje boven de wagen en de andere ernaast. In vergelijking met de 'dubbelklappers' heb je dus niet het middendeel met bankjes.
    De voortent wordt samen het slaapdeel opgezet. Dit maakt dit systeem sneller als je het opzetten van de voortent meerekent. Het doek van de voortent zit er immers al aan vast (geen geklooi met grote lappen doek en 'zware' rits, meestal moet je nog maar enkele stokken toevoegen.)
    Bij dit type heb je ook maar aan één kant de mogelijkheid om een extra slaaptentje op te hangen.
    Doordat je het middendeel van de 'dubbelklapper' mist, is dit type vouwwagen meestal wat smaller. het oppervlak in de voortent is dus gemiddeld genomen wat kleiner.
    Bij deze vouwwagens zit de rits van de slaapcabine altijd bij het voeteneind, je hoeft dus niet over elkaar heen te klimmen.
    Sommige vouwwagens van dit type bieden de mogelijkheid om één van de slaapcabines om te toveren tot 'loungebank'. Of je kunt bijvoorbeeld alleen van het voeteneind een bankje maken.

    a-symmetrische vouwwagen:
    Deze klap je ook aan één kant open. Boven de wagen zit je slaapcabine. Naast je wagen een tent. Soms hebben deze types een harde deksel, waardoor je dus naast je slaapcabine 'vaste grond' onder de voeten hebt. Eventueel zelfs met vloerbedekking. Deze wagentent is kleiner dan de voortent van de meeste vouwwagens. Hoewel de grootte flink verschilt per merk en type, zul je er meestal niet met een heel gezin + stoelen & tafel in kunnen zitten. Al hangt dat ook af van je meubilair natuurlijk: heb je zo'n picknicktafel met krukjes er aan vast of een losse tafel en standenstoelen.
    Toch zul je als je met een gezin reist, ook hier meestal nog wel aan het bouwen slaan om een voortent of luifel voor de wagentent te zetten. Hiervoor geldt net als bij de symmetrische wagens, dat je dus met los tentdoek en stokken aan de slag gaat. Een voortent van het type bungalowtent kost natuurlijk meer tijd dan een boogtent. En een trekkersluifel is nog sneller, maar uiteraard wel meer open.

    Bij de bovenste twee types vouwwagen, heb je dus standaard 2 slaapcabines die eventueel uit te breiden zijn met één of twee ondertentjes. Bij de onderste heb je standaard één slaapcabine zonder mogelijkheid voor een ondertent. Maar vrijwel alle vouwwagens hebben de mogelijkheid om 'gastencabines' aan te ritsen. Soms zelfs op meerdere plekken. Deze variëren in grootte.

    Voor alle vouwwagens geldt dat je ze kunt kopen met of zonder keuken. Kook je er één met keuken, dan kan het zijn dat die keuken vast blijft zitten aan de wagen en dus niet verplaatst kan worden. (Scheelt sjouwen, en die keukens zijn echt wel zwaar!) Er zijn ook vouwwagens met een keuken die je kunt verplaatsen. Voordeel daarvan is dat je kunt kiezen of je in de voortent kookt, onder de luifel of zelfs helemaal buiten.
    Je kunt ook een vouwwagen kopen zonder keuken en elke dag uit eten gaan :thumup: of werken met een los kastje & kookstelletje en een skottelbraai.

    Ook in vouwwagenland zijn er opblaasbare varianten, net zoals bij tenten waarbij de stokken worden vervangen door 'luchtbuizen'.

    En zoals met alles (tenten, auto's, caravans, telefoons) heb je goedkopere merken en duurdere. Waarbij de duurdere merken zich voor een deel wel onderscheiden door innovatieve oplossingen / mooier design / betere afwerking e.d. Maar net zoals met alles betaal je soms ook deels voor de naam.

    Moderne vouwwagens hebben bijna allemaal het 'easy pack systeem' dat ervoor zorgt dat je de vouwwagen kunt volladen, zonder hem helemaal open te klappen. Hoewel: als je de slaapzakken op de bedden wilt leggen (lekker plat, scheelt ruimte!) moet dat wel alsnog.
    Ik vind het trouwens zelf eigenlijk wel leuk om de vouwwagen op de oprit al deels op te klappen en er lekker in aan te rommelen en de boel elke keer weer efficiënter in te pakken. Maar daar moet je dan natuurlijk wel de ruimte voor hebben. En liefst een carport, want als je vouwwagen tijdens het inpakken al zeiknat wordt is dat natuurlijk ook geen feest.

    Houd er bij dubbelklappers tegen dat het grootste deel van wat onderweg je laadruimte is, tijdens je verblijf het middenpad tussen je slaapcabines is. Alles wat daar ligt, moet dus tijdens je verblijf een andere plek krijgen. Dat kost ook tijd. (Sterker nog: het opzetten is bij ons nu maar de helft van de tijd. De andere helft gaat echt op aan ; inrichten').
    Bij de 1-2-3-vouwwagen en asymmetrische vouwwagens, kun je je bagage eventueel wel in de wagenbak laten liggen. Je kunt daar dan bij door het bed op te tillen. Ik denk dat daar, naast het bouwen, een hoop tijdwinst in zit. Je bent minder tijd kwijt aan het verplaatsen van spullen.

    Als je een vouwwagen wilt kopen is het wel handig om eerst te bedenken of je vooral veel ruimte wilt of dat je sneller wilt kunnen opbouwen & inklappen. Meestal zijn die twee wel enigszins tegengesteld aan elkaar.
    Ook is het belangrijk om te bedenken hoeveel mensen echt in de vouwwagen slapen en hoeveel er eventueel in bijzettentjes gaan. Van daaruit krijg je vaak wel een idee welk van de 3 types het meest geschikt is.
    Ook de vraag over de keuken (vast, los of geen) is belangrijk. Eenmaal gekocht, kun je dat niet meer veranderen (heeft te maken met de plaats van de as.) Je kunt de keuken dus niet thuislaten als je hem toch onhandig vindt of alsnog toevoegen als je hem mist.

    Andere dingen om over na te denken:
    Wel / geen disselbak?
    Wel / geen inritsbaar grondzeil (kuipzeil)
    Alleen voortent, alleen luifel, beide?

    Verder zou ik vooral veel gaan kijken in showrooms. Denk ook aan het meubilair dat je wilt gebruiken. In de showroom staan er vaak van die regisseursstoelen in. Prima als je die zelf ook gebruikt. Maar wij hebben bijvoorbeeld twee van die standenstoelen. En die nemen toch fors meer ruimte in beslag.

    En misschien is de beste tip wel: koop eerst via Marktplaats een oudje voor niet al te veel geld. Ga er eens één of twee jaar mee weg. Ontdekt of kamperen in het algemeen en een vouwwagen in het bijzonder bij je past. En ervaar wat je wel / niet handig vindt en hoeveel ruimte je nodig hebt. Dan kun je van daaruit kijken voor een nieuwe(re).
     
  6. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dit is echt heel erg afhankelijk van het type. Zowel de vraag wat voor tent heb je als de vraag welke vouwwagen heb je. Bij tenten is er ook verschil tussen een bungalowtent of een tunneltent. Of wat denk je van zo'n prachtige De Waard met héél veel haringen?
    Stokken of opblaasbaar zal ook uitmaken. Vergelijk een bungalowtent met een vouwwagen van het 1-2-3 systeem, dan wint de vouwwagen het met gemak. Vergelijk een tunneltent of vis-a-vis-tent met onze 'bouwwagen' (type bungalowtent), dan zal de tent het misschien winnen. Hoewel het dan ook weer uitmaakt of je daarin nog een keukenkastje moet bouwen en luchtbedden moet opblazen.

    Wat betreft het overnachten in een hotel: dat zou ik inderdaad niet gauw doen met een vouwwagen achter de auto. Niet eens om de vouwwagen. Het lijk dat we nu hebben, gaat niemand jatten. En op de nieuwe zit sowieso een disselslot. En we hebben ook nog wel een wielklem.
    Maar onze tafels en stoelen e.d. zijn natuurlijk wel erg toegankelijk op de vouwwagen. Dus dat zou voor mij niet lekker voelen op de parkeerplaats terwijl wij in een hotel liggen. Maar het voordeel van een vouwwagen is in principe, dat je niet in een hotel 'hoeft'. Heb je een 'snellere' vouwwagen, dan zet je die zo even voor één nacht op. Zeker als het weer meezit, dan zou ik zelfs niet moeilijk doen met haringen. Dan sta je zo en ben je de volgende dag ook zo weer weg. Daarmee bespaar je jezelf de kosten van een hotel.
     
    mamameer vindt dit leuk.
  7. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.225
    3.670
    113
    Waarom huur je er niet eerst 1? Dan kun je testen
     
  8. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.225
    3.670
    113
    De vouwwagen zijn heel populair momenteel, slecht leverbaar en dus flink in prijs om hoog. De malawi is ruim 10% meer dan voorheen
     
  9. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    O serieus, ja dat blijkt zeg!
     
  10. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Hetzelfde geldt voor caravans. De vraag blijft hoog en er zijn materiaalproblemen. Ik hoorde laatste van een merk dat nu caravans zonder ramen uitlevert aan de dealers. Daar zijn namelijk levensproblemen. Maar die caravans moeten wel weg uit de fabriek omdat ze daar anders ruimte te kort komen.
    De dealers krijgen dan later de ramen en moeten deze zelf monteren.
    En doordat er minder nieuwe caravans geleverd worden & de prijzen hoog liggen, is er ook minder aanbod van occasions.
    Bij de lokale kampeerwinkel waren er altijd 2 loodsen met caravans (1 loods met nieuwe en 1 loods met 2ehands). En dan stonden er vaak buiten ook nog wel een paar occasions. Nu hebben ze al meer dan een jaar maar 1 loods in gebruik. En hebben daar eigenlijk nog ruimte over.
     
  11. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.225
    3.670
    113
    Klopt, vriendin is wanhopig op zoek geweest naar een occasion, was een ramp. Nu voor 15.000 een 19 (!!!) jaar oude kunnen kopen om vervolgens echt nergens stalli g te kunnen vinden. Kamperen is zo enorm populair ineens. Helaas zie je dat ook terug aan de prijzen van de campings
     
  12. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Mocht iemand belangstelling hebben voor een vouwwagen, bejaard maar waterdicht en met banden van slechts 1 jaar oud: de onze staat te koop. Stuur me maar bericht als je hem over zou willen nemen.
    Zo'n oude vouwwagen voor weinig geld is een leuke manier om uit te proberen of kamperen (nog) bevalt. Zo hebben wij het ook gedaan. :) Wij zijn een paar keer met veel plezier met deze vouwwagen op pad geweest. Altijd met het idee: we kijken wel of we deze houden, toch voor een caravan gaan of misschien een nieuwere vouwwagen. Het is dus een nieuwe vouwwagen geworden. Maar onze oude Jamet Louisiana kan nog wel een aantal jaar mee, dus ik maak er graag weer iemand anders blij mee.
     
    zwaaistaart vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina