Kaas schaven

Discussie in 'De lounge' gestart door Janneke00, 31 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Janneke00

Janneke00 Fanatiek lid

16 mrt 2012
    1.870
    2
    38
    Brabant
    Wie heeft er voor mij DE tip om jong belegen kaas fatsoenlijk te schaven. Of is dit echt onmogelijk??
    Vaak worden het allemaal kleine stukjes en valt de kaas bijna uit elkaar. Erg frustrerend...
    Mijn kaasschaaf is scherp, dus daar kan het niet aan liggen.

2. Linda86

Linda86 VIP lid

Hier lukt het gewoon goed met een speciale kaasschaaf voor jonge kaas.

3. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
  4. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    ik heb zo'n kaasschaaf zonder blad eraan...dus alleen een schaafmesje...kan het moeilijk uitleggen.
    Normaliter zit er na het stuk wat schaaft nog een ronde metalen plaat. Die zit er bij de jonge kaas schaver niet op. Dus trek je de kaas niet stuk en heb je geen kleine stukjes ipv goede plakken.

5. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    haha die bedoelde ik...het plaatje van mango.

6. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Ik heb een kaasschaaf voor jonge kaas,komt van Albert Heijn.

7. tassie

tassie Fanatiek lid

23 mrt 2006
    1.888
    0
    36
    Als je zo'n blok hebt, dan niet bovenop gaan schaven, maar op de kopse kant beginnen. En dan eerst de randjes schaven (dan is je eerste "plakje" een driehoekje) een paar keer achter elkaar en dan pas het midden. Je schaaft dan zeg maar in 3 smalle reepjes in plaats van een plak.
    En nog een tip: een gebruikte schaaf werkt beter dan een schone :).
    Oh, en niet te hard willen drukken. Lichtjes er door trekken dus.

8. Janneke00

Janneke00 Fanatiek lid

16 mrt 2012
    1.870
    2
    38
    Brabant
    Zo, jullie zijn snel :)
    Ik heb ook zo een kaasschaaf. Althans hij ziet er zo uit... Zonder zo een blad zeg maar. Ik weet niet of het een speciale kaasschaaf voor jonge kaas is. Ik wist niet eens dat die bestonden..
    Maar goed, hij ziet er dus net zo uit, maar toch steeds kleine stukjes en 'kapotte' kaas... Geen mooie plakken. Het maakt niet uit of ik langs de zijkant schaaf of langs de bovenkant. Als ik langs de zijkant schaaf is de eerst plak wel mooi, maar daarna lukt het niet meer...

9. MamaBenjamin

MamaBenjamin Niet meer actief

Deze hebben wij ook (eten alleen maar jonge kaas) en hebben er geen problemen mee. Hoewel sommige kazen van bepaalde supermarkten gewoon te zacht/nat zijn om er iets mee te kunnen.

10. margreet78

margreet78 Bekend lid

14 mrt 2008
    882
    0
    0
    Ik heb er zo eentje waar het ook niet mee wil, maar ook een goedkope van de Xenos, en daar gaat het wel prima mee. Ik zou dus eens een ander merk gaan proberen.

11. Janneke00

Janneke00 Fanatiek lid

16 mrt 2012
    1.870
    2
    38
    Brabant
    Misschien dat ik dat verkeerd doe. Als ik langs de zijkant schaaf, begin ik in het midden. En misschien duw ik wel te hard... Morgen eens kijken of het gaat lukken om mooie plakken te krijgen...

12. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Wij hebben ook zo'n halve volgens mij van de blokker (leifheit of zo) en die doet het prima!

13. Amezen

Amezen Fanatiek lid

13 aug 2012
    1.421
    0
    0
    Haarlemmermeer
    Een stukje bakpapier om het mes heen vouwen. Dan kun je zelfs de jongste en zachtste kaas moeiteloos schaven.

Deel Deze Pagina