Wie heeft er voor mij DE tip om jong belegen kaas fatsoenlijk te schaven. Of is dit echt onmogelijk?? Vaak worden het allemaal kleine stukjes en valt de kaas bijna uit elkaar. Erg frustrerend... Mijn kaasschaaf is scherp, dus daar kan het niet aan liggen.
Wat voor kaasschaaf heb je? Er bestaan namelijk speciale schaven voor jonge kaas, deze: https://www.google.nl/search?hl=nl&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=961&bih=795&q=kaasschaaf+jonge+kaas&oq=kaasschaaf+jonge+kaas&gs_l=img.3...485.3871.0.3982.21.10.0.11.2.0.56.457.10.10.0...0.0...1ac.1.NbCFT75d8FY Wij hebben hem ook, ideaal!
ik heb zo'n kaasschaaf zonder blad eraan...dus alleen een schaafmesje...kan het moeilijk uitleggen. Normaliter zit er na het stuk wat schaaft nog een ronde metalen plaat. Die zit er bij de jonge kaas schaver niet op. Dus trek je de kaas niet stuk en heb je geen kleine stukjes ipv goede plakken.
Als je zo'n blok hebt, dan niet bovenop gaan schaven, maar op de kopse kant beginnen. En dan eerst de randjes schaven (dan is je eerste "plakje" een driehoekje) een paar keer achter elkaar en dan pas het midden. Je schaaft dan zeg maar in 3 smalle reepjes in plaats van een plak. En nog een tip: een gebruikte schaaf werkt beter dan een schone . Oh, en niet te hard willen drukken. Lichtjes er door trekken dus.
Zo, jullie zijn snel Ik heb ook zo een kaasschaaf. Althans hij ziet er zo uit... Zonder zo een blad zeg maar. Ik weet niet of het een speciale kaasschaaf voor jonge kaas is. Ik wist niet eens dat die bestonden.. Maar goed, hij ziet er dus net zo uit, maar toch steeds kleine stukjes en 'kapotte' kaas... Geen mooie plakken. Het maakt niet uit of ik langs de zijkant schaaf of langs de bovenkant. Als ik langs de zijkant schaaf is de eerst plak wel mooi, maar daarna lukt het niet meer...
Deze hebben wij ook (eten alleen maar jonge kaas) en hebben er geen problemen mee. Hoewel sommige kazen van bepaalde supermarkten gewoon te zacht/nat zijn om er iets mee te kunnen.
Ik heb er zo eentje waar het ook niet mee wil, maar ook een goedkope van de Xenos, en daar gaat het wel prima mee. Ik zou dus eens een ander merk gaan proberen.
Misschien dat ik dat verkeerd doe. Als ik langs de zijkant schaaf, begin ik in het midden. En misschien duw ik wel te hard... Morgen eens kijken of het gaat lukken om mooie plakken te krijgen...
Een stukje bakpapier om het mes heen vouwen. Dan kun je zelfs de jongste en zachtste kaas moeiteloos schaven.