Door een storing is de vriezer ontdooid geweest. De temperatuur in de vriezer was net +2 graden. Er ligt van alles in: vlees, brood, groenten, fruit, etc.. moet ik dit nu allemaal weggegooien?
Hoe voelt het vlees en hoelang heeft het zo gelegen? Is trouwens verzekerd op je inboedelverzekering.
Als de spullen ook ontdooid zijn wel ja. Het brood kun je natuurlijk nog eten, en als het van de week wat droger wordt wentelteefjes of tosti's van bakken, of paneermeel. Qua groenten, vlees, maaltijden zou ik dit weekend zoveel mogelijk mee koken. Vlees dat ontdooid geweest is, kun je wel verwerken in een gerecht en dan weer invriezen. Dus rauwe ontdooide gehakt pasta van maken en dan invriezen. Zo kun je eventueel nog wat redden.
Gistermiddag is de stroom er even af geweest. En nu kom ik erachter dat de vriezer het niet weer “opgepakt” heeft toen de stroom er weer op was.. het vlees is wel koud, maar niet meer bevroren
Als het nog op koelkastemperatuur is, zou ik denken dat je het nog zo lang kunt gebruiken als wanneer het in je koelkast lag. Dus niet meteen weggooien maar ook geen week wachten.
Ah wat balen zeg! Hier vorige week ook een regionale storing en bijna 2 uur geen stroom. Heb alles dicht gelaten en alles ging daarna gelijk weer aan. Als de temperatuur echt 2 graden was en de vriezer dus een dag niet heeft aangestaan zou ik het qua vlees zeker niet aandurven. (Nu gebruiken, verwerken wat je kan).
Buurtbbq! Nee grapje. Ik ben echt heel heel makkelijk met houdbaarheid etc, maar ik zou het vlees gaan gebruiken. Ik vraag me overigens af... Als je diepvries vol zit, een dag uit is geweest en nog 2 graden aangeeft, hoe kan dan alles ontdooid zijn? Hier duurt het voor een goed stuk vlees al bijna 24 uur in de koelkast
In een gesloten vriezer blijven producten 24 uur bevroren bij stroomuitval. Als de vriezer hooguit op +2 graden is gekomen kan een stuk vlees in een dag niet ontdooid zijn. Bij twijfel zou ik een beetje vlees in de koelkast doen en morgen opeten. Brood, groente etc kun je gewoon opnieuw invriezen.
Ik zou dus echt zoveel mogelijk gaan verwerken. Al bakken en braden, zelfs frituren. Dan kan je het daarna wel weer invriezen omdat je een verwerking gedaan hebt. Zo veel mogelijk proberen redden. Ook groentes. Verwerk ze in een quiche of ander gerecht met het vlees dat je ineens moet verwerken en vries dat dan weer in.
Dan heeft het ook niet even uitgestaan. Mijn pastasaus die ik gisteravond uit heb gehaald is nog niet eens helemaal ontdooit. Brood kun je nog eten,groente zou ik soep mee maken en voor de rest gebruiken. Vlees als het.nog echt koud was verwerken anders weg.