We hebben inmiddels de 20 weken echo gehad en ons zoontje wordt met 40 weken zwangerschap geschat op een gewicht zo tussen de 3200-3500 gram. Ons dochtertje is met 38 weken geboren met een gewicht van 2500 gram. Ik had verder geen complicaties. Nu is dit natuurlijk ook wel erg klein maar dat mijn volgende kindje bijna een kilo zwaarder wordt verwacht vind ik wel wat vreemd. Ik had zelf ongeveer zo'n 6 pond verwacht bij dit kindje omdat ze enige tijd hebben aangegeven dat het genetisch bepaald is of je kleine of grote kindjes baart. Nu wordt dit ook wel een jongetje en die zijn over het algemeen zwaarder natuurlijk. Is het ook nog eens zo dat een 2e bevalling zwaarder/pijnlijker is wanneer je een groter kindje baart?
jongens zijn vaak groter dan meisjes, en een tweede kind is vaak groter dan de eerste, dus dit is helemaal niet vreemd. maak je niet druk, het geschatte gewicht zegt niets, hier hadden ze het met 35,6 weken nog verkeerd geschat a.d.h.v. een echo. en 3500 gram is een perfect gemiddeld gewicht, jouw dochter was relatief licht. het zal voor je bevalling vast wel meevallen!
Oh, ze zijn zo goed in dat schatten! NOT! Met 20 weken is echt nog veel te vroeg om een goeie schatting te kunnen maken. Nu pas gaat je kindje namelijk vet aanzetten en hoe hard dat gaat...tja, dat hangt van een aantal factoren af. Wat jij gehoord hebt, is het gemiddeld geboortegewicht van een baby. Knappe schatting. Niet teveel van vinden. Als je bang bent dat je kindje straks weer klein is dan zou ik je verloskundige of gyn vragen om een groeiecho zo met 32-34 weken dan kunnen ze veel meer zeggen. Jongetjes zijn inderdaad gemiddeld genomen wat zwaarder bij de geboorte. Een groter kind baren moeilijker? Nee, dat kan je niet zo persé zeggen. Soms wel als het een veeeeel groter kind is. Bijvoorbeeld 9- 10 pond maar het moeilijke aan bevallen (dat kan je je nog wel herinneren) is het hoofdje en het hoofdje wordt niet massaal groter als het kind groter is. 3200 - 3500 gram is dus een normaal geboortegewicht en daarbij hoef je geen extra moeilijkheden te verwachten Succes!
Ik was ook 2500 gram ( voldragen en 2 weken overtijd Italiaans kindje) Maar mijn zusje was 3300 en broertje zelfs 3550. Mijn moeder heeft de tweede bevalling veel makkelijker gevonden en de derde al helemaal. Ik heb geen vergelijking natuurlijk maar ik ben maar een klein mens en mijn dochter was 3555 gram bij de geboorte. En dat is prima gelukt.
Wat mijn verloskundige zei, is dat zwaardere kindjes meer druk uitoefenen naar beneden en de ontsluiting daardoor vaak sneller verloopt. Dan is het vaak ook wel pijnlijker, maar goed, hier was het wel te doen (Eva was 4350 gram en ik heb zo'n 6 uur ontsluitingsweeen gehad). Ik heb waarschijnlijk de meeste pijn gehad doordat Eva een sterrenkijkertje was waardoor ik vroeg persdrang kreeg. Niet eens zozeer pijnlijk, maar wel héél vervelend. Inknippen/inscheuren hoeft ook nier persé eerder bij een groot kindje, ik heb beiden niet gehad. En dat het hoofd het lastigste is... ik heb geen pijn gehad bij het persen, dus dat weet ik niet zo goed, maar wat hier wel lastig was, was dat Eva's hoofd relatief makkelijk ging, maar dat haar schouders en romp bleven steken. Heb je zelf niet zo'n last van, maar met een beetje pech je kind wel... Verder zou ik inderdaad niet uitgaan van een schattig die ze met 20 weken. Ik krijg pas met 34 weken een groei echo omdat het eerder nog niets zegt... het kan dan nog alle kanten op gaan (weinig of juist nog heel veel groeien).
Ik liep bij mijn eerste twee echo's netjes een week vooruit. En omdat ik op controle stond kreeg ik vanaf toen bijna elke week een echo. En daarna is de groei op een achterstand gekomen van 2 weken. Ik vroeg hoe dit kon en ze zei dat zoals eerder omschreven de kleine vanaf twintig weken pas echt gaat groeien en zich aanpassen aan hoe het gaat worden. Maar wie krijgt er na de 20 weken echo nog veel echo;s? Alleen op medisch adves dus je weet eiegenlijk helemaal neit echt hoe die groei erna verloopt. Maar 7 a 7,5 pond is toch ook mooi? Mijn eerste was daten nu krijg ik ereen van 6 a 7 pond terwijl een maand geleden werd gezegd dat ik er eentje van 5 pond zou krijgen. Dus zo zie je maar het is afwachten.
tegenwoordig is 3500 gram het gemiddelde gewicht. mijn zoon was 3570 gram, eerste kind. ik heb de makkelijkste bevalling gehad die er maar bestaat, pijn was prima te dragen en ik had maar 1 hechting.
Een vriendin van mij is verloskundige en vertelde me dat kindjes vanaf 20 weken pas hun eigen groeilijn gaan volgen. Mijn dochter liep met 20 weken precies op schema. Met 28 weken bijna 2 weken voor op groei en met 36 weken liep ze meer dan 4 weken voor op groei. Wat bevallen betreft, de een bevalt makkelijk met een klein kind en de ander bevalt makkelijk met een groot kind. Mijn dochter was ruim 5 kilo en de gehele bevalling(vanaf de eerste wee tot de geboorte van de placenta ) heeft nog geen 2,5 uur geduurd. Vrij pijnlijk, maar wel vrij makkelijk. Ik zou me er geen zorgen over maken en gewoon lekker genieten van je zwangerschap en als het nodig mocht zijn krijg je vast nog een groeiecho!