Zwanger en autoimmuunziekte

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Hope1982, Nov 13, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Hope1982

Hope1982 Bekend lid

Nov 13, 2008
    565
    0
    0
    Als je zwanger wordt en je hebt een autoimmuunziekte (hashimoto), houdt een verloskundige hier ook rekening mee en op welke manier? Wat is er anders dan iemand die dit niet heeft tijdens haar zwangerschap?

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

Sep 25, 2006
    6,432
    5
    38
    HOi Hope1982,

het zwanger wórden bij iemand met deze auto-immuunziekte kan moeilijker verlopen en vaak niet het zwanger zíjn. Omdat hashimoto vaak gepaard gaat met hypothyreoidie is dit vaak de oorzaak. Als je zwanger bent (wat dus zeker wel kan) wordt er in de zwangerschap via de huisarts regelmatig gecontroleerd op je schildklierwerking en antistoffen. Ik moet zeggen dat ik verder niet veel weet over Hashimoto en zwangerschap, maar volgens mij kan je bij de vk onder controle zijn mits je schildklier waarden goed zijn. De symptomen van bv moeheid zullen wat sterker zijn wellicht, maar dat hoeft ook niet. Ik denk dat je gewoon moet afwachten als je eenmaal zwanger bent, want ook mensen met de ziekte kunnen goed zwanger zijn en bevallen.

Groetjes Brigitte

Groetjes Brigitte

Share This Page