Bij ons hebben we heen bereikbaarheidsdiensten. Wel extra onregelmatige diensten boven op de normale vaste werkdagen. De mensen die dat bij ons willen werken (is tot nu toe op vrijwillige basis gelukkig) mogen deze uren direct in de week er op compenseren. Heb je dus zondag extra een dag gewerkt. Mag je je maandag bijvoorbeeld vrij nemen of 2x een middag vrij nemen. In overleg natuurlijk. Ik zou het niet willen. Ik hou van vastigheid. Maar er zijn mensen die het ideaal vinden. Je hebt dan doordeweeks weer minder oppas nodig bijvoorbeeld.
Zelf niet maar manlief wel Donderdags om 18 uur de bereikbaarheifsdienst in Tot zondag 18 uur. Vrijdag gewoon werken. Wel vanuit huis Tijdens bereikbaar eerst telefonisch oplossen lukt t niet dan erheen (heel Nederland) Weekend gaan we gewoon weg in de omgeving neemt laptop gewoon mee 1x per maand vrijgesteld Hebben bewust voor deze periode gekozen
Wij hebben de bereikbaarheid verdeeld over meerdere teams waardoor we maar 2 keer per jaar een weekend bereikbaar hoeven te zijn en dan werk je een ochtend en daarna bereikbaar van 12:00 tot 17:00. Wat jou baas van jullie verwacht vind ik volslagen belachelijk. Ik zou kijken of jullie zzp-ers kunnen worden en de klanten meenemen. Klinkt heel verregaand. En dat is het ook. Maar vind wat jullie baas van je verwacht dermage absurd dat zou ik dus echt niet pikken. En je baas weet ook dat jij het voor de cliënten doet he!!! Die worden gewoon gebruikt als n soort gijzelaars.
Zelf draai ik nu 7 jaar bereikbaarheidsdiensten. Ik ben 1x in de 6 weken bereikbaar. Tot nu toe heb ik alles telefonisch af kunnen handelen. ' s Nachts weet ik ook niet hoe ik moet gaan rijden of vroeg in de ochtend, ik laat mijn kinderen niet alleen. Mijn manager weet dit ook, in elk functioneringsgesprek kaart ik dit ook aan. Voor de rest probeer ik zoveel mogelijk vaste diensten te krijgen. Of je zou een flexibele gastouder kunnen vinden. Wel merk ik dat het steeds lastiger wordt. Mijn oudste zoon is niet zo flexibel, heeft echt duidelijkheid nodig. Mijn jongste zou ik onregelmatige opvang voor kunnen regelen. Maar ja, mijn gezin gaat echt voor. Sinds kort hebben we slaapdiensten op mijn werk. Ook dat moet ik dan kunnen regelen, het valt niet mee. Ik vind werk en gezin steeds moeilijker te combineren.
Misschien moet je ook nagaan of dit überhaupt mag. Het klinkt alsof je werkgever veel eist maar niet bereid is naar jullie te luisteren en zelfs dingen te doen die officieel niet mogen (mensen boven 57 jaar enz) Niet dat je er iets aan hebt maar dit is ook precies waarom ik miet meer voor een baas wil werken, ik hoor steeds meer van dit gemanipuleer om me heen. En je moet maar meedoen, anders lig je eruit.. Hopelijk kom je eruit Merah!!
@ ts: Ik bedoelde het mensen vergeten wel eens dat... Niet zozeer naar jou persoonlijk, maar dat is iets dat ik merk in mijn collega teams. Er komt een locatie bij, wat noodzakelijk is want de organisatie krijgt minder geld per dienst/patiënt/clien, maar omdat de teams wel hun baan te laten houden wordt er dus in ons geval een nieuwe locatie neergezet. Dit moet met het huidige aantal fte opgelost worden. Dat betekent ook dat mensen meer zorgplannen moeten schrijven en onregelmatig moeten werken. Hier is enorm veel weerstand tegen terwijl als iedere collega 1 dienst per 4 weken zou pakken is elk probleem weg. Vandaar mijn opmerking soms lijken mensen te vergeten Wat jullie probleem betreft is het best heftig ja. Een hele week per maand alle dagen Back-up hebben is best pittig inderdaad. Kan je niet bijvoorbeeld afspreken met collega's dat jij altijd maandag en donderdag Back-up bent en je collega dinsdag en vrijdag en de ander woensdag en zaterdag ofzo? Dan is de impact misschien kleiner? Om maar even mee te denken. Wij hebben nu voor de collega's die nog niet meedraaien met de slaapdiensten ook een week systeem dat als er inderdaad iemand ziek is dat diegene gebeld kan worden bij zieken e.d. En dat die dan moet komen of een oplossing moet regelen in de zin van andere collega. Maar dat komt neer op dat iedere collega 4 tot 6 x per jaar een week oproepbaar is/hoeft te zijn.