Spannend suzy! Ik hoor toch nog met regelmaat termen voorbij komen waar ik nog nooit van heb gehoord. Nu weer wat jij zegt: poollichaamdiagnostiek. Ze zouden een ivf/icsi woordenboek moeten ontwikkelen
Hoe verder je komt in het proces hoe meer je leert . Je wordt een halve gynaecoloog hoor. Misschien maar goed ook, het is altijd goed om te weten waar je mee bezig bent en hoe je daar zelf invloed op kan uitoefenen. Mijn man vond het maar onzin dat ik me daar zo in verdiepte ("daar is hij (lees: de dokter) toch voor"). Totdat we daar zaten en ik blijkbaar allerlei intelligente vragen stelde . Toen zag hij wel het voordeel. Ik had voor DD ook nog niet van poollichaamdiagnostiek gehoord hoor. Als je op de internetpagina van IVF-Dusseldorf kijkt, staan daar ook pdf's met tekst en uitleg. Ik raad je aan daar toch even een kijkje te gaan nemen. Staan ook sheets met uitleg over ICSI, IMSI, IVF en andere technieken e.d. altijd handig om te weten
Hoiiii...........ik ben een groot voorstander van Gent (of DD) zolang het maar niet in NL hoeft..........wij zijn toen we te horen kregen dat mijn vriend geen zaad had meteen overgestapt na Gent........hier zeiden ze meteen dat we moesten denken aan adoptie of donor.....terwijl ze niet had had gezegt dat er nog een tese, pesa of mesa uitgevoerd kon worden...........heb in september gent gebeld......kon begin november te recht 2 weken later de tese......en nu zwanger na icsi 1.......het is een hoop gedoe qua betalingen....maar dat neem je voor lief.......alles voor een wondertje toch!!!! succes meissss (ik moest even reageren hihihi)
juna bedankt voor je reactie! Wat raar dat ze meteen begonnen over adoptie en niet eens de mogelijkheid van behandelingen in het buitenland noemde! Gelukkig heb je het er niet bij laten zitten, het resultaat zit nu in je buik! Lekker warm bij mama blijven emmie! Veel geluk en een voorspoedige zwangerschap gewenst!
Waarom vraag je bij beide geen gesprek aan en kijk dan waar je het beste gevoel hebt. Wij hebben voor dezelfde keuze gestaan. na drie mislukte icsi behandelingen voor een brusje zijn wij ook overgestapt naar het buitenland. In Gent wilde ik perse op gesprek bij prof de S (na vele goede verhalen op freya), echter ik moest ruim 4 maanden wachten op een gesprek. Aangezien geduld niet mijn beste kant is, heb ik in die tussentijd een poging gedaan in DD. Je moet daar inderdaad goed weten wat je wilt en overal bovenop zitten. Ik herken de gehaastheid en slordigheid die Sikki ook beschreef. Tegenstrijdige adviezen, afspraken vergeten etc. Desondanks vond ik de mogelijkheden in DD wel veel beter als in NL. Helaas werd mijn punctie waarschijnlijk te vroeg ingepland want ik had veel onrijpe eicellen (in nl nog nooit meegemaakt) en poging mislukt. Achteraf las ik dat de punctie wel eens vaker erg vroeg wordt ingepland in DD dus als je dat weet kan je er zelf wel weer wat aan doen. In Gent hebben wij inmiddels een gesprek gehad en ook aanvullende onderzoeken. De tijd die ze daar voor je nemen vond ik echt een verademing. Ik voelde mij in gent echt als mens behandeld in plaats van de zoveelste patient. Wij hebben nog geen poging gedaan in gent, maar die staat daar wel voor mei gepland. Wel is het prijskaartje van Gent een stuk duurder als DD. Mocht de komende poging niet lukken zal ik vanwege financiele redenen weer terug gegaan naar DD, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dan wel over stap naar een van de Duitse artsen ipv de Nederlandse arts. Succes met je keuze!
@tauret: dank voor je antw. Ik zal me eens verdiepen in de prijzen. Ik ga denk in elk geval probereb afspraken te maken. Misschien wel bij allebei idd. Weet iemand of de onderzoeken vergoed worden door de verzekering of alleen de ivf? Naja zal ook wel verschillen tussen verzekeringsmaatschappijen. Hoeveel duurder is gent al dd dan?
Wij zijn meteen naar Gent gegaan. Eerst gestart met alle onderzoeken in Rotterdam (EMC), en daar slechte ervaringen! Ik was 8 kilo te zwaar (BMI van 28) en dat werd daar aangemerkt als 'behoorlijk overgewicht'. Ik moest in een afvalprogramma van een jaar, en daar zou ik onder begeleiding van een psycholoog moeten leren sporten en afvallen. Want dat had ik in mijn leven al zó vaak geprobeerd en dat was nooit gelukt. Nou... Echt he-le-maal niets van waar! Als ik af wilde vallen ging ik wat meer sporten en dan was dat prima. Bovendien heb ik op internationaal niveau gesport en daardoor enorme beenspieren (nog steeds meer dan gemiddeld). En spieren wegen meer dan vet. Maar daar werd niet naar gekeken. Bij mijn vriend werd geen oorzaak gevonden voor het weinige zaad, en hij heeft eerst nog hormonen gehad. Dat hielp eigenlijk niets, en toen werd er meteen een TESE operatie ingepland. Want dat was het enige wat nog mogelijk was. Na wat onderzoek op internet meteen aangegeven dat we naar Belgie wilden, en mijn gyn vond dat prima. (Inmiddels was ik op eigen kracht afgevallen, dus daar kon hij lekker niet meer over zeiken) Dus toen onderzocht hoe mijn verzekering dat deed, en ik ben verzekerd bij Delta Lloyd/CZ. Die hebben een contract met Gent. Dus Gent gebeld en daar konden we 2 maanden later terecht. Bij Dokter Gerris. (Al die hype rond dokter de Sutter snap ik niet zo. Die doet echt niet veel anders en ze zijn daar allemaal heel goed!) Het eerste wat hij zei was dat TESE niet nodig had. Want mijn vriend had voldoende levend zaad voor een verse ICSI! 3 maanden later gestart met de ICSI. Follikelmetingen in Rotterdam gedaan, bij het Maasstad. Want bij het EMC wilden ze me niet helpen en gooiden ze meteen de hoorn erop... (En inmiddels waren we er ook achter gekomen dat de androloog van mijn vriend nog nooit een TESE operatie had gedaan en dat heeeeel graag wilde doen. En dus waren ze ook heel kwaad toen we die operatie hebben afgezegd. Meerdere boze brieven en telefoontjes gehad. Echt ongelofelijk) Maar goed, in Gent was het een verademing. Hoe lief en meelevend ze daar zijn. En hoe goed ze meedenken daar. Echt een aanrader!
Oh ja, en wij hebben ALLE kosten vergoed gekregen van de verzekering. Gewoon alles ingediend en dat werd betaald.
@ Karin : wij zitten ook bij dokter gerris......helemaal super tevreden over die man!!!! Iedereen trouwens wie daar rond lopen....ben blij dat ik nu zwanger ben maar jammer dat we nu niet meer na gent hoeven.....ga ze zeker een bedankje sturen hihih
Karen, gefeliciteerd met je zwangerschap. Wat bijzonder en geweldig dat in Gent bleek dat TESE niet nodig was!! Hoor inderdaad alleen maar over Sutter. Maar goed om ook een andere meningen te horen! Ben benieuwd of er nog meer mensen zijn die Gent en DD met elkaar kunnen vergelijken!