Ik wil geen kraamzorg.

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Onje, 6 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Onje

Onje Niet meer actief

Zijn er meerdere die dit niet willen.

Ik heb het op advies van mijn verloskundige wel aangevraagd ( nog geen intake gehad). Zij zegt mocht je nou in het ergste geval bij wijze van in je bed getakeld moeten worden en heb je zo een verschrikkelijke zware bevalling dan is het wel mogelijk.

Maar hoe moet dat nou bij de intake ? Gewoon eerlijk zeggen dat je het eigenlijk alleen maar wil, wanneer de bevalling niet loopt "zoals het hoort". Ik vind het zo vervelend wanneer zij mij inplannen en achteraf is het niet nodig, misschien zeggen ze tegen een ander wel nee omdat ik diegene bijvoorbeeld net voor was met inschrijven.

Dus voor diegene die ook geen kraamzorg willen, of in het verleden niet hebben gehad, hoe hebben jullie dit gedaan?

2. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.805
    4.191
    113
    Mag ik vragen waarom je het niet wil?
    Ik had echt niet zonder gewilt en gekunt eerlijk gezegt

3. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Pfoe, ik weet niet hoe dat in z'n werk zou gaan.. Hier heb ik de minimale hoeveelheid uren afgenomen bij m'n 2e zwangerschap en bevalling (3uur per dag). Bij een evt. 3e ga ik overwegen geen kraamzorg te nemen. Vond het hier eigenlijk niets toevoegen ;) Maar ben dan ook wel gezegend met 2 makkelijke bevallingen, snel herstel en vanaf seconde 1 perfect lopende borstvoeding. Dus hier was het echt alleen maar pols meten en baarmoederstand verder eigenlijk niets.

Bij mijn 1e had ik trouwens niet zonder gekund, moest zoveel leren haha.

4. Eylem

Eylem Niet meer actief

Weet je het zeker? Is het je gevoel van 'ik wil geen vreemde in huis'? Dit dacht ik namelijk ook voor de bevalling. Maar als je eenmaal bevallen bent en alles is nieuw weet je ineens heel weinig en ben je ZO blij als er een ervaren iemand is die met je meekijkt en met jou praat en je begrijpt. Wat mij betreft niet te vervangen door je moeder of je man (zeker niet) of door wie dan ook. Ik heb halve dagen kraamzorg gehad en dat was voor mij echt ideaal.

5. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    qua gevoel wou ik het ook niet...moest er niks van weten van een vreemde in mn huis...........maar wat ben ik blij geweest met de kraamhulp ( en wat was ze lief )

6. Onje

Onje Niet meer actief

Sja waarom wil ik geen kraamzorg! Eigenlijk om diverse reden.

Mijn vriend is constant thuis en heeft zelf al 2 kindjes.
    Mijn tante komt een aantal dagen in huis heeft zelf 3 kinderen.
    Mijn moeder komt iedere dag heeft zelf 3 kinderen.
    Mijn oma komt iedere dag heeft zelf 7 kinderen.
    Ik ben zelf ook absoluut geen onzeker type.
    En ook het puntje een vreemde in huis.Hoewel dit niet zwaar weegt.

De kraamzorg mevrouw zou mij niet hoeven helpen bij bijvoorbeeld het bedje opmaken, in bad, (fles)voeding en alle andere dingen die ik vergeet. Voor medische aangelegenheden zal mijn ha en/of vk de evt.controles uit voeren wanneer en zo nodig.

Dus medisch heb ik haar niet nodig (klinkt rot maar bedoel het goed hoor ;) ) Voor huishoudelijke taken ook zeker niet, dat doet mijn vriend, tante, moeder en of oma. Ik lees dat sommige kraamhulpen bijvoorbeeld ook een boterhammetje maken voor mij een kopje koffie voor de visite etc. Hier hebben wij de regel heb je dorst heb je trek dan pak je maar wat je weet waar het staat.

Dus bovenstaande is voor mij de reden + nog wat dingen die ik waarschijnlijk nu ff vergeet.

Maar iemand hier ervaring mee? Ik heb ook hier en daar wel eens gehoord dat je een boete kan krijgen als je de zorg niet afneemt.

7. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik weet niet hoeveelste kindje dit voor je is? Als het de eerste is zou ik zeker kraamhulp nemen voor een paar uurtjes. Je moet toch alles nog leren wat betreft de baby.

8. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Je moet het natuurlijk zelf weten, maar vergeet niet dat je moeder, oma etc die kinderen een hele tijd terug gehad hebben als het goed is. Toen dacht men heel anders over bepaalde zaken.

9. Foxter

Foxter Niet meer actief

Woow, eerste kind en dan geen kraamhulp? Ik denk dat ik gek was geworden :D Mn bevalling was super simpel, wel een paar hechtingen maar ja wie niet.
    Maar psychisch was het heel wat, niet de bevalling, maar een kind hebben. Wat een verantwoordelijkheid! En door de hormonen wilde ik niet dat er broers zussen ouders of wie dan ook steeds mee rond liepen.
    Dus de kraamhulp, wat een uitvinding :D Heerlijk, geen zorgen, alles komt goed, en zo niet, dan is er een professioneel iemand die weet wat ze moet doen.

Waarom probeer je het niet en als je het niks vind kan je altijd nog zeggen dat je het niet nodig hebt toch?

10. Onje

Onje Niet meer actief

Voor mijn tante is het nog geen jaar geleden. Dus dat scheelt weer

11. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    ga even uit van een moeilijke bevalling...of dat je net als ik de eerste 3 dagen niet rechtop kunt staan van de pijn
    nou.......dat had ik met de hulp van mn vriend en ouders niet gered
    ik denk dat, zeker bij een eerste, alleen een kraamhulp je op de juiste weg kan helpen ;)

12. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Je kunt ook zeggen voor de eerste dag neem ik de minimale uren en daarna kun je altijd nog zeggen dat je er niet mee verder wil?

13. Done

Done Fanatiek lid

5 jan 2009
    2.634
    0
    0
    Huismoeder
    Ik snap best dat je denkt het zonder af te kunnen,je hbt immers hulp zat zo te lezen maar kunnen die ook je hechtingen controleren?De kleur van je kindje in de gaten houden?
    De terug trekking van je baarmoeder checken?
    Bij borstonstekingen optijd erbij zijn?
    Je bloeding checken?
    Je ontlasting in de gaten houden als het toch niet helemaal goed loopt?
    Medisch vind ik het zelf wel nodig maar het is natuurlijk jou keus.
    Ik hoef ze zelf ook niet voor de babyzorg maar ik heb het minimale (3 uur) aangevraagt om toch mijn eigen zorg en de medische zorg voor de baby gewaarborgt te hebben.
    Dat is iets waar je toch even over na moet denken

14. Onje

Onje Niet meer actief

Zo dacht ik in de eerste instantie dus ook.
    Maar ik heb dus gehoord dat je een boete kan krijgen als je de kraamzorg wel aanvraagt maar niet gebruikt?

15. Onje

Onje Niet meer actief

Daarvoor komt mijn vk, hier had ik over nagedacht.

16. Onje

Onje Niet meer actief

Mijn vriend en familie zijn heel behulpzaam dus wat dat betreft levert de kraamzorg voor mijn geen toegevoegde waarden.
    Qua niet rechtop kunnen staan door de pijn zie ik niet in wat zij beter en/of meer zou kunnen.

17. Onje

Onje Niet meer actief

Dank lieve dames voor jullie adviezen en/of meningen over het wel of niet nemen van kraamzorg. Heel lief!

Maar is er iemand die mij antwoord kan geven op bovenstaande.

18. mamv1

mamv1 Niet meer actief

Dat is idd zo, voorheen deden ze dingen die ze nou niet meer doen,
    Dat zei mijn moeder ook en terwijl ik nog een zusje van 3.5 heb
    ik zou dan gewoon de minimale uren nemen;)

Maar ff op jou vraag, ik heb geen idee hoe dat in zijn werk gaat, al heb ik de vraag vaker gelezen, want er waren er geloof ik nog een paar op het forum die geen kraamzorg wilden. Misschien ff zoeken via de zoekfunctie;) En anders gewoon duidelijk met de intake zeggen hoe en wat

19. Onje

Onje Niet meer actief

Dankje ! Ik zal de zoekfunctie eens raadplegen!

20. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik zou denk ik alleen zeggen dat je de minimale uren wilt, tenzij er iets gebeurt waardoor je meer uren geindiceerd krijgt/nodig hebt. Ze moeten je hoe dan ook inplannen omdat je zegt wel kz te willen als de bevalling superzwaar is. Dat is dan de situatie waar ze vanuit moeten gaan, op het moment van bevalling kunnen ze je niet meer inplannen als dan blijkt dat je het toch nodig hebt.

Van een boete heb ik nog nooit iets gehoord, kun je dat niet terugvinden in de voorwaarden van je kraamzorgmaatschappij?

Deel Deze Pagina