Zoals eerder al geschreven heeft ons zoontje veel moeite met de vele toeschietreflexen elke voeding. Nou gaat het aan de linker kant heel goed (dankzij een vlakke tepel...) maar rechts is het 9 van de 10 keer een drama van verslikken, boos worden, frustratie, etc. Gisteravond ben ik een uur bezig geweest met een voeding en daarmee had hij nog maar 50 ml binnen... Zó frustrerend!!! Ik heb dus meer dan genoeg melk, maar het probleem is gewoon dat hij zich verslikt. Als ik de melk bij elk tsr weg laat lopen wordt hij boos, maar leg ik hem aan dan krijgt hij veel lucht binnen en moet hij boeren (waar hij veel moeite mee heeft) en wil hij daardoor niet drinken. Nou weet ik ook dat kindjes na 20-30 minuten drinken al bekaf zijn. Maar wat moet ik in zo'n situatie nou doen, want zijn honger is dan ook nog niet gestild. Hij raakt én oververmoeid én hij heeft nog honger... Uiteindelijk heb ik hem gisteravond maar even links aangelegd, daar heeft hij toen nog eens 50 uit gedronken (we hebben een weegschaal te leen van zorggroep). En daarna is hij gelukkig ook in slaap gevallen. Maar ja, ik kan nou eenmaal niet met één borstvoeden en het gevolg was vannacht natuurlijk een overvolle rechterborst, een kletsnat dekbed en eerst goed moeten kolven voordat hij überhaupt kon aanhappen... Mijn vraag: hoe zou jij dit aanpakken?
Ik heb dit ook gehad en uiteindelijk voordat ik onze dochter ging aanleggen moest ik alvast wat melk eruit masseren, zodat de druk er zeg maar af is. Zij verslikte zich wat minder, maar heeft wel heel lang gespuugd. Ik was ook altijd bang dat ze te weinig bijkwam, maar dat was niet zo. Ze deed het hel goed ik had gewoon teveel. O ja en hoe weet je dat hij maar 50ml drinkt?
Ik heb ook een sterke tsr. S nachts voed ik nu op deze manier : Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kraamtijd - Biological nurturing, ofwel instinctief voeden dan voed je tegen de zwaartekracht in. Mijn zoontje heeft er in ieder geval baat bij. Hopelijk werkt het voor jou ook.
Ik zou gaan blokvoeden, en borstvoeding.com eens goed doorspitten. En iemand van LLL of VBN bellen (gratis).
@bas; ik heb voor en na gewogen. We hebben nog een weegschaal te leen van de zorggroep. @Line: heb ik al geprobeerd maar zonder resultaat helaas...Vind de houding zelf ook enorm onhandig omdat ik weinig zicht heb op wat hij dan doet. @dirksmama: blokvoeden doe ik al (blokken van 3 uur) vanaf het begin.. Borstvoeding.com ken ik al van buiten, haha. En wat denk je dat een vrijwilliger van LLL of VBN nog kan toevoegen? Heb nl ook al verschillende keren consult en contact met lk gehad.
@reamonia. Daar zitten we zelf inmiddels ook aan te denken inderdaad... Maar stiekem hoop ik nog dat iemand dé oplossing heeft. Het kolven zien we als laatste redmiddel zeg maar. Heb bij onze dochter al een jaar fulltime gekolfd (ze dronk helemaal niet aan de borst) en ik wil dat echt niet nog een keer...
Gebruik ik al... Vooral als de borst nog vrij vol is. Het voorkomt vooral dat de melk z'n ogen in spuit als hij loslaat. Als de borst wat leger is (bij een 2e keer dezelfde borst aanbieden bijv.) drinkt hij rustiger zonder tepelhoedje en laat ik 'm weg.
Hier hetzelfde gehad... Heb je ook meer melk aan die kant? Ik deed ook gewoon de goede borst geven als t niet lukte en dan sloeg ik die nog n x over. Wij kolven ook te goed/ makkelijk dus dat zou ik niet doen, om niet extra te stimuleren! Het is n rottige tijd, maar als hij straks sterker is kan hij t ook beter opvangen. Ik deed ook op mij liggend voeden wel eens... Maar ze vindt t zelf prettig om naast me te liggen op dr rug en dan opzij te kijken zeg maar... Misschien komt t zo ook rustiger aan?! Verder drinkt ze hier ook heeel erg kort en wil ze dan ook meteen weer slapen. Zo dronk ze dan 5 min. Of minder en dan had ze alweer genoeg...! Ik zou dus zeggen weegschaal eruit en vertrouw er maar op dat hij genoeg neemt. 50 ml zegt niet zoveel ook en vind ik best veel! Ik kolf nog steeds 80 voor haar en daar heeft ze genoeg aan en zij is van eind mei! Bij die hevige onrust gaven we ook ( nog steeds) na de voeding een speentje, omdat t ook extra stimuleert als je steeds laat aanhappen. Ze werd daar ook rustiger van en pas als ze daarna wakker werd legde ik haar opnieuw aan! Sterkte en t wordt echt beter! : )
@soef: idd ook meer melk aan die kant. In begin kolfde ik links 80 en rechts 180.... Echt een groot verschil. Ga nu even proberen om aan de rechterkant langer te blokvoeden (4 uur ipv 3) in de hoop dat daar de productie wat terugloopt. Ik snap helemaal wat je bedoelt m.b.t. het kolven. We hebben toevallig gisteravond en vanochtend de fles gegeven omdat ik nog wat gekolfde melk had staan die op moest. Maar dan merk ik meteen hoeveel melk er alweer uitkomt als ik weer kolf aan die kant. Vanochtend maar gewoon 150 eruit gekolfd en dan is die borst nog lang niet leeg. Dus volgende voeding mag zoonlief daar weer drinken. Hij weegt inmiddels al 6160 gram dus hij 'mag' al zo'n 120 per voeding hebben (komt meestal 8 keer op een dag). Die weegschaal moet er inderdaad uit. Vind 'm nu handig voor als hij aan de rechterkant drinkt. Hij wordt daar bijna standaard onrustig (ook na de voeding) en daardoor is het echt moeilijk in te schatten of hij wel/geen genoeg gehad heeft... Dan is even wegen altijd wel handig. Als hij dan al 100 gedronken heeft weet ik ook dat ik 'm niet meer aan hoef te leggen en dat hij onrustig is door ongemak. Speentje krijgt hij hier ook na de voeding idd. Die houding die jij omschrijft is nog wel een optie om te proberen! Gaat niet vanzelf bij ons hè die bv. Kan jou kindje nou altijd rustig drinken of blijft ze ook nog wel last houden van tsr?
Ons kleintje mag ook wel al meer als die 80, maar neemt niet meer vlgs mij, alleen s ochtends en s avonds! Die ml zijn richtlijnen he? Hij mag altijd meer of minder! Soms drinkt ze ook echt veel minder vlgs mij. Voedt je wel op verzoek? Hier wil ze niet op mijn verzoek drinken ! Vlgs mij kun je ervan uitgaan dat ie als ie loslaat genoeg gehad heeft. Is hier ook zo, ze wil dan ook niet de andere kant meer drinken. Heel soms wel in het begin, maar dat was dan vooral aan de legere kant. Ze is hier alleen s avonds nog wat onrustig, maar dan wil ze een beetje clusteren zodat ze de nacht door kan slapen ! Dit hou ik overigens wel een beetje af, omdat ik anders zo weer een overproductie heb! Dus laat dan wel n paar uur ertussen. Ze is nu niet meer onrustig na de voedingen. Krampjes zijn weg en ook niet meer vreselijk veel lucht. Soms nog de hik, maar niet erg veel meer. Ze had bij mij trouwens vooral last vd overproductie en vlgs min niet zozeer vd tsr... Wat is hij mooi groot trouwens! Ik denk dat wij dat nog niet halen. Het ging echt beter na een maand of twee. We hebben zelfs gekampeerd met de tent toen ze 2.5 maand oud was! Ging heel erg goed Grtz!
@Soef: Klopt idd dat het richtlijnen/gemiddelden zijn. Ik voed idd op verzoek. Komt nog heel wisselend. 2,3,4 uur overdag ertussen en 's nachts 4-5,5 uur. Het probleem met dat TSR is dat hij dus tijdens het voeden heel vaak loslaat. Daarom is het ook zo moeilijk in te schatten of hij dan genoeg gehad heeft. Vanochtend heeft hij toevallig super goed én rustig gedronken aan de rechterkant. Dat was echt héérlijk! Lijkt dat het blokvoeden naar vier uur uitbreiden helpt. Om 5.15 had ik 150 gekolfd en om 8.15 meldde hij zich en dronk 165 uit die borst! Daarna heerlijk gaan knorren. Ben benieuwd hoe lang hij nu slaapt want hij zou toch wel even verzadigd moeten zijn. Ja, dat clusteren is lastig hè met snelle overproductie. Hier ook een paar keer geweest en dan bied ik gewoon continue dezelfde borst aan (waar hij de laatste voeding uit dronk). Fijn dat ze nu na de voedingen niet meer onrustig is. Hoop dat dat hier ook snel zo zal zijn! Boeren moet hij veel (en hard!) en ook vaak de hik, oprispingen, etc. Ja, zwaar mannetje is het. Was bij de geboorte al 4520 dus vandaar dat hij al over de 6kg zit. Hij volgt heel netjes de bovenlijn van de borstvoedingscurve (WHO). Haha, gaaf dat jullie al gekampeerd hebben!
Het klinkt flauw misschien, maar wat hier helpt is geduld. Dit is echt een 'startprobleem', en je moet de komende weken je productie goed in de gaten houden, want die kan opeens snel kelderen. Wat praktisch echt werkt is om je kind tegen de zwaartekracht in te laten drinken, dus jij gaat op je rug liggen en je kind ligt op je buik. En natuurlijk even voorkolven (en invriezen als voorraad), maar dat doe je al toch?
@dirksmama: is niet flauw, geeft alleen maar hoop. Heb bij onze dochter een jaar lang gekolfd en daar liep de productie elke menstruatie enorm terug. Dat was ik overigens ook al 6 weken na de bevalling. Hoop dat het nu langer duurt... Hou het zowieso goed in de gaten en anders ga ik ervanuit dat ons mannetje vanzelf gaat 'regelen'. Voorkolven doe ik nu niet meer altijd, alleen als er teveel druk op staat zeg maar. Ook omdat ik bang ben de productie anders nog meer op te krikken. De vriezerlade voor de BV zit hier al bomvol...
Ohw vandaar! Ook al ruim 1 kg zwaarder bij de geboorte! Fijn dat t goed ging vanmorgen, er zullen steeds meer van dat soort momenten volgen! Rustig zo doorgaan samen en hopelijk iig weer een jaar? Daar hoop ik wel op! Heerlijk makkelijk n kindje dat gewoon drinkt ; )