Hee dames, Hoeveel voedingen drinken jullie kindjes nog bij 9 maanden? Mijn dochter van 9,5 maand drinkt nog 6 keer, 4 flesjes gekolfd van 120cc en 2 keer live. Hiernaast dronk ze tot voor kort niks anders. Ik ben nu wel begonnen met aanbieden van water/thee/sap, maar dat gaat nog niet van harte.. Ik wil de borstvoeding serieus af gaan bouwen, dit omdat ik er lichamelijk klaar mee ben, ik blijf afvallen (gaat heel geleidelijk) heb weinig weerstand, ben moe en ben er gewoon aan toe me weer 'normaal' te voelen, ook hormonaal. Nu heb ik 1 voeding van 120cc om 16.30u er al afgehaald, rond die tijd eet ze al best veel (warm eten, yoghurt en om 19.00u weer een voeding) en de fles van 10.00u heb ik ook gehalveerd. Dit gaat overdag helemaal prima! Alleen komt ze sinds een paar nachten om 3.00u s'nachts voor een voeding (voorheen sliep ze van 23.00u tot 6.00u.) Kan dit zijn doordat ik die voeding van 16.30u eraf heb gehaald? Normaal zou ik haar voeden om 6.00u maar dat doe ik nu niet als ze om 3.00u al gedronken heeft. Ze zit wel ook sinds een paar dagen in een sprong.. Kortom, ik wil actief afbouwen maar ik weet dus niet in hoeverre dat kan en of ik voedingen moet gaan vervangen met kunstvoeding. Ik zou nu al heel blij zijn als ik het terug zou kunnen brengen naar een ochtend en een avondvoeding.. Maar of dit haalbaar is?.. Heel graag hoor ik jullie ervaring/gedachten hierover.. Haar schema nu: 3.00u bv 8.00u pap (90cc) (omdat ze een boterham bijna niet at) 9.30u bv (60cc) 11.00u fruit 12.00u boterham (bied thee/water aan) 14.00u bv (120cc) 15.30u koekje, rijstewafeitje/fruit (bied thee/water aan) 18.00u warme maaltijd met yoghurt na 19.00u bv (120cc) 23.00u bv
Ik heb een dochtertje van net 10 maanden. Dit is ons schema: 07:30 uur bv live, daarna een halve boterham 09:30 uur fruit, 1 stuk 12:00 uur warm eten, 200 gram en een toetje 15:30 uur soepstengel of iets dergelijks 17:00 uur brood, anderhalve snee 19:00 uur bv live Daarnaast krijgt ze ook drinken aangeboden, maar hier drinkt ze niet zo super veel van ongeveer 175 cc. Met fruit doe ik ook wel eens een perssinaasappel onder, zo krijgt ze meer vocht binnen. En het warme eten maak ik allemaal zelf en doe er behoorlijk wat kookvocht onder, zodat het lekker smeuïg is. Misschien heb je hier iets aan. Verder kan ik je niet echt helpen. Ik gooide de voedingen er gewoon af als ze redelijk wat at. Hier heeft ze nooit moeilijk over gedaan. En ik heb altijd live gevoed, omdat ze een flesje weigerde. Succes ermee.
Wow wat een verschil moon89! Het moet dus wel kunnen een stuk minder. Wij zijn echt nog maar net begonnen met ander drinken aanbieden (hadden we eerder moeten doen..) drinkt er dus nog maar een paar slokjes van (heeft natuurlijk tijd nodig voordat ze daar aan gewend zijn?) Goede tip van dat kookvocht!! Ga ik ook doen! Liet jij de voedingen geleidelijk vallen? Bijv 1 per week of echt een paar weken wennen voordat je de volgende liet vallen?
Mijn zoon, bijna 9mnd, heeft nog 5/6x BV. Allen live, behalve op de opvang dagen. Verder eet hij 1x fruit, 2x warm, rijstwafel/cracotte/broodkorst zo het uitkomt en water/thee/aangelengd sap tussendoor. Ik zorg dat hij minstens 750cc drinkt (incl BV), want dat is de minimale hoeveelheid volgens de richtlijn. BV tijden: 07:00 11:00 15:00 20:00 (bed) 01:00 04:00
Ik herken wat je zegt! Ik was er op een gegeven moment ook een beetje klaar mee, maar niet klaar genoeg om het helemaal te laten vallen hihi.. Ben begonnen de middag voeding van een uur of 16:00 weg te halen, dus gaf toen alleen nog ochtend, lunch en voor het slapen gaan. Dat is ook prima rond die leeftijd als je ze daarnaast ook vaste voeding geeft (fruit, groentehapje, tussendoortje..) en wat extra te drinken. Ik geef alleen water en soms wat kamille thee. Dit ging eigenlijk wel goed en daarna ben ik de lunch voeding gaan vervangen door kunstvoeding. Ik heb een paar dagen die voeding gekolfd ivm t afbouwen (elke dag korter kolven). Dit ging ook helemaal prima en m'n zoontje was ook gewend uit de fles te drinken want dat deed hij al bij de oppas met mijn afgekolfde melk. Nu is hij net 10 maanden en krijgt hij als volgt: 08:00 borstvoeding 10:00 fruit of tussendoortje met water 11:30 boterham en fles 200cc of pap 12:00-14:30 ongeveer slapen 15:00 fruit of tussendoortje met water of thee 17:30 200 gram avondeten 19:30 borstvoeding Hij slaapt pas sinds kort maar 1 slaapje overdag dus het is soms een beetje zoeken met de lunch etc.. Hij is dan soms al moe, maar komt moeilijk zelf in slaap laatste tijd dus soms heel lastig!
Wat fijn jullie reacties!! Inderdaad wat jij zegt meis28, klaar om te stoppen maar nog niet helemaal. Het is dus erg wisselend (ik wist wel dat je dit op eigen gevoel in kan vullen met je kindje) maar ik vind het wel heel fijn om te lezen dat het echt minder kan. Ook fijn om te lezen dat jullie productie het al trekt om nog maar 2 x daags te voeden!! Ik ga door met afbouwen, vannacht is ons meisje om 3.00u weer lekker ingeslapen na 2 keer een speentje, dus vanmorgen om 6.00u weer gewoon gevoed. Ik ga het kolven ook langzaam afbouwen (heerlijk dat je niet meer zoveel flessen hoeft te vullen!!)
Ja, mijn productie heeft het prima gered terwijl ik toen van vele kanten te horen kreeg dat t waarschijnlijk niet kon.. Ik had zelf toch het idee van wel omdat ik ook wel eens gelezen en gehoord had dat de productie tegen deze tijd al wel stabiel is! Heb wel dagen gehad dat ik me echt druk maakte omdat m'n borsten leeg aanvoelden bij de ochtend of avond voeding terwijl ik dan dus al uren niet gevoed had (en ze dan in t begin natuurlijk super vol zaten!). Maar nu doe ik dit zo al een maand geloof ik en blijkbaar gaat t goed want m'n zoontje is gewoon verzadigd en ook al voelen m'n borsten niet meer vol aan voel ik wel de toeschiet reflex en melkstroom wanneer hij gaat drinken. Succes ermee en het afbouwen beetje bij beetje! Vind het ook heerlijk dat ik nu smiddags niet meer bv hoef te geven want als ik zonder m'n zoontje ergens heen zou moeten hoef ik niet te kolven en hij kan gewoon een flesje krijgen waar we ook zijn, heel prettig. Kan ook weer normale kleren aan hhaha