broodbeleg op kdv

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door maanvrouwtje, 21 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maanvrouwtje

maanvrouwtje Bekend lid

26 dec 2010
    884
    0
    0
    Mijn kind krijgt chocoladepasta op zijn brood op het kdv. Ben ik ouderwets dat ik hier op tegen ben? Ben niet perse tegen zoetigheid, bv appelstroop, maar in pasta zit geen enkele voedingswaarde.

2. mamaSuusenTessa

mamaSuusenTessa Bekend lid

8 okt 2010
    893
    0
    16
    NULL
    Eindhoven
    Ouderwets weet ik niet.Ik had er totaal geen problemen mee dat ze dat kregen.Thuis kregen ze dat namelijk niet.Je kan het gewoon zeggen als je het echt niet wil.

3. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Hij is 2,5 toch?
    Ik gaf dochter op die leeftijd ook weleens chocoladepasta, maar als afwisseling. Ze kreeg het zo heel af en toe eens. En vanaf dat ze 2 a 2,5 was. Met zoontje van 1,5 krijgt het niet, want bij hem vind ik het nog niet nodig. Maar als jij het niet wilt, dan kun je dat toch aangeven?

4. luckybird

luckybird Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    tja het is makkelijk in de zin dat t blijft kleven en goedkoop is heh. Ik zou het gewoon aangeven als je dat niet wilt.

hier eten ze vaak echt vanalles, gelukkig ook heel vaak tomaat, komkommer of tonijn uit blik. Daar ben ik wel erg blij mee. ook de tussendoortjes worden afgewisseld, dus niet altijd soepstengel, maar ook rijstwafels, verschillende soorten crackers en soms ook komkommer/tomaat. Ik ben wel blij met wat variatie.

5. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.818
    3.344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hier eten ze thuis eigenlijk alles.... Op het kdv is de regel: Is een boterham met 'gezond' -vleeswaren, smeerkaas, smeerworst, en dan een boterham met zoetigheid.

Voor mij hoeft dat niet: Ze eet thuis net zo lief 2 boterhammen met kaas. Dus als ze eens 2 boterhammen met pasta/hagelslag ofzo wil, dan krijgt ze dat ook.

Sterker nog: Vandaag hadden ze als lunch patat met kipstukjes ;) . Dit is dan eenmalig hoor. Iedere week lunchen ze 1 dag in de week afwijkend. Dat kan inhouden: kibbeling, knakworst o.i.d bij het brood. Maar het kan ook betekenen dat ze macaroni, nasi, poffertjes of patat eten.

Ik vind het niet vreselijk ongezond ofzo voor een keertje - dus voor mij mag het op het kdv ook weleens feest zijn. En ach, zoetigheid op brood hoort er hier thuis ook gewoon bij- als het maar in balans is met gezonde dingen.

6. adi

adi Niet meer actief

Ik ben op kdv niet zo moeilijk. Ze eten daar al lang bijv smeerkaas en vruchtenhagel. Daarom geef ik dat thuis niet.

7. Mentiera

Mentiera Actief lid

29 mrt 2010
    419
    0
    0
    NULL
    NULL
    Toch niet in alles hoeft een voedingswaarde te zitten? Kom op, pasta is gewoon lekker, dat mag best toch!

8. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik vind dit altijd zo'n rare regel. Waarom is hartig gezonder dan zoet? Smeerkaas is toch niet gezonder dan pindakaas? In smeerkaas zit vet en zout en in pindakaas ook.

Ik denk dat aan alles wat kinderen op hun brood kunnen smeren wel voor en nadelen zitten. Daarom laat ik Thijmen altijd zelf kiezen wat hij wil. De ene keer is dat vlees en de andere keer is dat pasta. Dan is het kaas en daarna hagelslag. Maakt mij echt niet uit.

9. Bri

Bri Niet meer actief

't Is inderdaad een misvatting dat hartig gezonder zou zijn dan zoet. Hartig bevat bijna altijd veel zout en verzadigd vet.
    En hoezo heeft chocoladepasta geen voedingswaarde? Alleen water heeft zo goed als geen voedingswaarde (wat niet wil zeggen dat het nutteloos is). Wat bedoel je eigenlijk met die term?
    Wat mij betreft is chocoladepasta niet slechter dan smeerworst.

10. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik denk dat als je een boterham met appelstroop afzet tegen een boterham met pasta het een echt niet zo veel gezonder is als het andere. In appelstroop zit veel minder ijzer dan mensen denken en er zit heeeeeel veeeeel suiker in. In pasta zit over het algemeen calcium (door de melkbestanddelen) en wat vet en suiker.

11. kersje

kersje Fanatiek lid

4 jul 2011
    1.594
    1
    36
    Noord-Holland
    Wij hebben geen chocopasta op het kdv. eerst idd (smeer)kaas of (smeer)worst. Daarna pindakaas, jam, appelstroop of natuurlijk worst of kaas. Al ze jarig zijn krijgen ze een feestbroodje met vruchtenhagelslag.

Pindakaas valt idd onder de catogorie hartig, wij hebben er voor gekozen om dit pas na het eerste broodje te geven zodat er geen verschil is tussen kinderen met allergieen en na het eerste broodje kunnen ze allemaal wat kiezen. eens per week een extratje in de vorm van een knakworstje, krentenbolletje, eitje etc.

12. Bri

Bri Niet meer actief

Pindakaas, dat is inderdaad zo'n twijfelgeval.
    Persoonlijk snap ik niet dat dat spul erin komt op kdv's. In bijna iedere groep zit wel een kind dat het niet mag hebben, op ons kdv in elk geval (5 groepen). Mijn zoon heeft ooit een stukje brood met pindakaas gepikt van het jongetje naast hem. Gevolg was een (gelukkig zeer milde) allergische reactie.
    Sindsdien zetten ze op ons kdv de kinderen die wel pindakaas eten aan een andere tafel dan de kinderen die het niet eten. In mijn ogen is het een betere oplossing om het helemaal niet meer op tafel te hebben.
    Gelukkig was het wel de regel dat het in de 0-2 jaar groep nooit werd gegeven (evenals chocolade- en hazelnootpasta).

13. Lovely2011

Lovely2011 Fanatiek lid

2 aug 2011
    3.407
    1
    0
    Ik vind vooral de afwisseling belangrijk. Dus niet alleen maar chocopasta of alleen maar smeerkaas.
    Over elk product is wel wat te zeggen.

Het is inderdaad toch ook wel eens leuk dat ze gewoon wat lekkers mogen op brood.

Als hij alleen maar chocopasta zou eten is het misschien wat anders. Maar vooral het evenwicht lijkt mij het belangrijkst.

Ik werk op een KDV en wij hebben een aantal zoete soorten beleg, maar bieden deze niet allemaal tegelijk aan.
    De ene dag hagelslag, en de andere dag bijv pasta.

14. Mrs Smeerkaas

Mrs Smeerkaas Niet meer actief

Heb je wel eens gevraagd naar het voedingsbeleid op het kdv? Ik werk ook in de kinderopvang en wij hebben een voedingsbeleid. Wij hebben bijvoorbeeld geen pindakaas, chocoladepasta en chocoladehagel. Maar ook geen vette worsten zoals cervelaat of boterhamworst. En smeerworst hoor je heel vaak dat dat gegeven wordt op een kdv. Maar kinderen mogen maar 1 boterham met smeerworst per week i.v.m. teveel vitamine a. Omdat wij niet weten wat ouders 's ochtends geven, is smeerworst bij ons ook verboden..

15. koala28

koala28 Niet meer actief

Alleen kinderen tot 12 maanden mogen maar 1 of 2 boterhammen met smeerleverworst per week.
    Kinderen van 1 tot 3 jaar mogen 2 of 3 boterhammen met smeerleverworst per week.

Ik heb zelf geen problemen met chocopasta. Zolang het niet alle boterhammen zijn die ze krijgen. Thuis is het ook iets hartigs en iets zoets.

16. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Op ons kdv mogen ze zelf kiezen, onze dochter kiest altijd hetzelfde smeerkaas, jam, appelstroop of kipfilet..

Hagelslag, chocopasta of vruchtenhagel kiest ze nooit (volgens de leidsters) En als ze dat wel doet, dan is het prima want thuis krijgt ze het niet..

17. 2012mama

2012mama Fanatiek lid

12 aug 2011
    3.324
    158
    63
    Vrouw
    Drenthe
    Ik heb er ook geen problemen mee..zolang er maar een beetje afwisseling is...

18. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Wij gaan op het kdv waar ik werk, voor variatie. Hartig is per definitie niet gezonder dat zoet. En ja wij geven (bij peuters) ook chocopasta (melk of puur) en hagelslag. Vruchtenhagel is ook een favoriet bij de kindjes.

Pindakaas hebben we niet meer en bij ons op de babygroep wordt er geen leverworst gesmeerd.

19. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Bij ons kdv was het 1 boterham hartig en 1 mocht zoet.
    Thuis willen ze bijna alleen maar chocoladepasta of hagelslag. Als ze daarmee d'r brood opeten vind ik het prima.

20. tulip

tulip Niet meer actief

ik vraag mij al wat jullie dan op het kdv wel hebben.

ts, ik vind het niet ouderwets, maar wel flauw om erover te vallen. Het kdv is toch geen 5 dagen per week?? Ik zeg altijd: alles met mate.

Deel Deze Pagina