weet jouw kind(eren) wat hij/zij moet(en) bij een noodgeval?

Discussie in 'De lounge' gestart door papier, 25 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. papier

papier Actief lid

25 sep 2008
    275
    20
    18
    Ik zag net dit nieuwsbericht (4-year old calls 911, saves pregnant mother and becomes a big sister - CNN.com) over een 4-jarig meisje die naar 911 belt om te melden dat haar moeder onwel is geworden. Ze wist precies te vertellen wat er aan de hand is en waar ze woont. Dit heeft me direct aan het denken gezet; hoeveel kinderen weten nou eigenlijk wat ze moeten doen bij een ongeval (mocht het nou brand zijn of zoals in dit geval een moeder die onwel werd)? Dus bij deze:

Weet jouw kind wat hij/zij moet doen bij een ongeval? waarom wel/niet?

2. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Mijn kinderen weten dat ze naar de buren moeten gaan. Sleutel weten ze te liggen en weten hoe de deur opengaat. Dit hebben we geoefend. Dit omdat ik alleen woon en als er iets met mij is, wil ik dat zij zich kunnen redden en/of hulp kunnen halen.

3. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Nee, die van ons hebben nog geen idee. Slot open maken lukt nog niet goed, laat staan een telefoonnr draaien. Heb wel vaak gedacht dat ze dat eens moet gaan leren.

4. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    dochter ''weet'' dat ze bij een noodgeval papa moet bellen. bellen weet ze wel hoe het moet.
    maar wat als het nummer van papa niet bovenaan staat, of de telefoon op de kast waar ze niet bij kan.
    en wie zegt dat ze het op dat moment nog weet
    dus ja, ik ben er wel bewust mee bezig om haar dat te leren maar ze is natuurlijk nog erg jong

wat ik haar wel vroeg geleerd heb is haar volledige naam en straat, huisnummer,woonplaats
    dat kan ze ook meteen zeggen wanneer je het haar vraagt

5. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Nee…. en nu ik dit lees ga ik hier wel wat aan doen.
    Mijn man was afgelopen week in het buitenland voor zijn werk, dit gaat dit jaar vaker gebeuren, en ik was niet lekker…
    Dochter wordt over 3 weken 5, ik denk dat ze het wel kan leren.

Nu nog even wat bedenken hoe ik dit ga aanpakken dat het voor haar ook duidelijk is ;)

6. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Zelf nog geen kindjes, maar wij moesten vroeger ook de 'vluchtroute' voor brand een paar keer per jaar oefenen (over het balkon, maar die deur was niet standaard).

Ook wisten we al vrij jong dat we naar de buren moesten rennen als er wat aan de hand was. Die werkten aan huis, dus vaak thuis.

7. Joycey

Joycey Niet meer actief

Nee, dat weet mijn kind niet. Daar is hij nog te jong voor. In geval van nood zou hij hier alleen maar zichzelf dramatisch op de grond neerleggen en blijven huilen als je naar hem kijkt (en als je niet kijkt, staat hij op, komt hij in je gezichtsveld liggen en begint hij opnieuw met huilen) :D

Maar ik ga het hem zeker aanleren zodra hij wat meer besef heeft. Dan wil ik hem leren dat hij 112 kan bellen in geval van nood - of papa. Maar ik vind het wel lastig om te zeggen op welke leeftijd dat precies zal zijn, want er zullen ook wel kinderen zijn die 112 gaan bellen omdat het bijna bedtijd is en dat is voor hun een noodgeval of iets dergelijks - ik vermoed dat mijn kleine man namelijk ook zo'n rebel is. "Van mama mag ik geen snoepje, dus ik bel 112".

Vanaf welke leeftijd mogen jullie kinderen met de telefoon 'spelen' ? De huistelefoon ligt hier altijd binnen kinderbereik - ik leer hem alleen om er van af te blijven.

8. penseel

penseel Niet meer actief

Ja. Maar mijn oudste is natuurlijk al 14. Die van bijna 5 weet ook wel wat. Vaak is broer ook thuis dus die neemt.waar in geval van nood.

9. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Zoon weet dat ie 112 moet bellen in een echte noodsituatie. Zal m zo nog even op het whiteboard neerzetten ;) just in case. Onze tel nrs staan daar standaard al op.

10. Uilenmama

Uilenmama Niet meer actief

Onze dochter is er nog te jong voor😉.
    Maar dit is wel een goed idee voor later.

11. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

#11 Ons Kleintje, 25 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 jan 2015
    onze oudste zoon weet dat hij naar onze buurvrouw moet gaan, en hij is ook oud genoeg om dit daadwerkelijk uit te voeren.

en onze kinderen weten dat wanneer er brand is, het brandalarm afgaat en we in onze slaapkamer gaan verzamelen, en door het dakraam het dak opgaan met zijn allen. Onlangs was er een oefening in de straat en toen hebben we ook bij het dakraam gestaan met zijn allen.

Mijn telefoon leg ik altijd buiten bereik van de kinderen, misschien toch iets om over na te denken

Wat knap van dat meisje dat ze zo kalm bleef en zo correct :)

12. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.568
    113
    Heb ze iig geïnstrueerd dat bij brand ze altijd meteen naar buiten moeten gaan.

Oudste is 8, die kan ik 112 bellen wel eens uitleggen.

13. veense

veense Niet meer actief

Mijn 8-jarige weet inderdaad wat ze moet doen, zowel als ze buiten huis is (adres en telefoonnummer kent ze al heel wat jaartjes uit haar hoofd).
    Nu met mijn zwangerschap weet ze ook wat ze moet doen mocht ik onwel worden (ben nog wel eens duizelig): 112 bellen, en een buurvrouw waarschuwen. Ook weet ze dat ze dan de grendel van de voordeur er tussen moet doen, zodat zij en de hulpverleners niet buitengesloten worden en ik binnen lig ;) Haar kennende denk ik dat ze in zo'n noodgeval adequaat zal handelen, daar is ze slim genoeg voor. Maar hopelijk is het niet nodig!

14. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Mijn oudste weet dat hij eerst papa moet bellen En gelijk naar de buren moet lopen. Mijn middelste zou ook naar de buren lopen. Dat hebben we wel geoefend om dat ik nog wel eens flauw kan vallen. Nu is het wel zo dat als ik een aanval aan voel komen en dat ik dan mijn man aan de telefoon hou tot het voorbij is. Als ik wel weg val kan hij de buren inschakelen om naar mij toe te gaan.

15. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Ze is nog te jong om zelf te kunnen bellen of de deur van het slot te halen, maar vooral toen ik zo ziek was zei ik af en toe tegen haar dat ze altijd naar opa en oma kan gaan. Denk ook dat hun nummer voor haar het makkelijkst te leren is aangezien het via een interne lijn kan.

Ze weet wel dat als we bij oma zijn dat ze in de keuken moet gaan staan als het brandalarm af gaat. Bij ons is het een van de deuren naar buiten en in de nacht onze slaapkamer, al zie ik haar er op dit moment voor aan om in haar eigen bed te kruipen met de deken over d'r hoofd.

16. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Mijn zoon weet dat hij buiten moet gaan staan en heel hard de naam van de buurvrouw moet roepen. Zij heeft altijd een raampje open en hoort hem altijd wel.

Als hij de deur niet zou openkrijgen, zie ik wel gebeuren als hij in paniek is, dan weet hij dat hij in zijn kamer heel hard tegen de muur waar zijn bed staat moet bonken en ook de naam van de buurvrouw roepen.

Zoon is 3 nu. Hij leert steeds meer bij, ook bijvoorbeeld bellen maar ik ben toch blij met de oplossing van de buren. Je kind kan nog zo goed geoefend hebben met juiste telefoonnummers en deur open, grendel doen maar als het echt serieus is weet je niet hoeveel paniek er zal zijn.

Ik heb ook een tasje met belangrijke papieren grijpensklaar.

17. Islah

Islah Niet meer actief

Ze weet wel 112, waar de sleutels liggen (en hoe ze daarmee de deur open kan maken), dat ze naar de buren moet gaan. Maar mocht er ooit iets gebeuren dan hoop ik voor haar wel wat ze nog helder kan nadenken want ze raakt snel in paniek.
    Haar zusje uiteraard allemaal nog niet.

18. Jazziepooh

Jazziepooh Niet meer actief

Hmm nee, nog nooit over nagedacht. Bedankt voor de eye-opener! Ik ga er nu zeker mee aan de slag.

19. Nora86

Nora86 Fanatiek lid

17 mrt 2006
    4.738
    0
    36
    Mijn oudste weet hoe hij opa en oma moet bellen en dat als er iets heftigs aan de hand is en ik niet in de buurt ben of onwel hij 112 moet bellen. Ben daar best wel vroeg mee begonnen omdat ik alleenstaand ben en er toch wel ergens die angst is, wat als er iets met mij gebeurd?
    Wat een ontzettend schattig meisje trouwens heel knap gedaan.

20. ButterflyNova

ButterflyNova VIP lid

31 mrt 2014
    5.326
    104
    63
    Wat een dapper en lief meisje dat direct juist heeft gehandeld. Zelf hebben wij nog geen kinderen maar het doet me wel denken aan mijn eigen kindertijd. Gelukkig nooit moeten gebruiken.

Deel Deze Pagina