We hebben nu al een flinke tijd last van vochtoverlast in de kelder en het stinkt zo hard dat het soms zelfs tot in de slaapkamer zo'n rotte lucht hangt! Iemand tips, we hebben al de buitenmuur onder de grond ingesmeerd met een heel dik goedje dat daar speciaal voor is.. Maar ik zou dit graag gemaakt hebben, want het helpt niks.. Maar de kosten om het prof. te laten maken zijn niet normaal, zo hoog.. Dat kunnen wij nooit betalen volgens mij.. Heeft iemand daar ervaring mee? En was het toen wel echt weg en wat koste dat? Of miss dat iemand een tip heeft met wat we zelf nog kunnen doen? Gr. Carlien
Wij hebben vocht overlast in de kruipruimte gehad omdat een buis lek was. Dit stonk ook zo. We hebben contact gehad met onze verzekering en het schijnt dat we er voor verzekerd waren. Een rioolbedrijf is geweest om dit te maken, kosten bijna 800 euro! Je kan altijd even bellen met je verzekering om te horen of je ook verzekerd bent. Veel mensen weten dit namelijk niet.
Ow ik dacht dat iedereen zelf verantwoordelijk was voor het onderhoud aan een eigen huis. Nou dan ga ik is contact opnemen met de verzekering en heel hard hopen. Want zoals nou heeft het geregend en ga ik bijna over mijn nek zo stinken. Lijkt me ook niet gezond! Luchten en vochvreters helpt niet eens, dat heb ik al geprobeerd, zo erg is het dus.. Echt ranzig! Kan het kelderraam gewoon openzetten en tegelijkertijd hangt die lucht er nog! Lijkt me ook niet goed voor de baby als die straks geboren is.. Gr. Carlien
verzekering vergoed dat niet! Mijn man werk heel veel met die problemen (werkt in de houtbescherming en ongediertebestrijding), is er niet iets mis met de afvoer? als daar een lek inzit kun je ook stank en vochtoverlast krijgen. Misschien een loodgieter er naar laten kijken? Hopen dat je dan iig geen zwam hebt onder de vloer dat is helemaal lastig
Het schijnt wel heel vaak vergoed te worden. Wij belde met een riooleringsbedrijf en die man begon er zelf over dat wij eerst even moesten informeren bij de verzekering. Wij hebben contact gehad met Delta Loyd want daar hebben wij onze woonhuis verzekering. Tevens hadden wij dus een plaag van rioolmuggen doordat de kruipruimte nat was. Dit word ook vergoed door de verzekering.
Wij hebben onze muren laten injecteren door HSD. Bij ons zat er vocht in de muren doordat de muren water opzogen uit de vochtige aarde onder het huis. Het koste ons rond de 1000 euro om de hele beneden verdieping te doen. Ik weet niet hoe groot je kelder is, maar het werkt wel echt! (als het probleem tenminste daar ligt en niet aan riool/lekkage etc.
Ik zou inderdaad eerst je riolering laten nakijken. Voor je het weet ben je honderden euro's kwijt en blijkt het slechts om een kapotte riolering te gaan.
Wij hebben ook een erg vochtige kelder, waar we weinig aan kunnen doen. Vochtvreters helpt echt niet, want dan kun je bij wijze van spreken elke dag of week wel een nieuwe plaatsen. We kunnen daarom weinig kwijt in de kelder erg jammer is dat .
Zitten er in die kelder afvoerpijpen die aan de bovenkant open zijn ? Net zoals onderin de keukenkastjes zeg maar ?
Bedankt voor de reacties! In de kruipruimtes is alles kurkdroog. Dus dat is in ieder geval positief. De riolering hebben we vorig jaar helemaal na laten kijken. En toen zat er in de erfafscheidingsput allemaal wortelgroei waardoor het verstopt zat. Er staan namelijk 3 bomen voor onze deur (die boven het huis uit groeien zo groot) waarvan 1 op ongeveer een meter afstand van ons huis. Maar die put is dus vorig jaar nog leeg geschept. In augustus (ben dus nu al een jaar bezig) krijgen we definitief bericht van de gemeente of de bomen worden gekapt, maar de man waar we contact mee hebben die had goede hoop. Het is dus puur de kelder. In het begin dat we daar gingen wonen (maart 2008) hebben we alles nog gesaust in de kelder.. Dan hebben jullie er ook een beeld bij, de stank kan ik 'jammer' genoeg niet meezenden. Dan konden jullie je het helemaal voorstellen Mijn man denkt dat het komt door het kelderraampje waar ook water door naar binnen stroomt met zware buien. We hebben al regelmatig de kelder leeg moeten scheppen, zo erg.. *schaam* foto 1
Heb je buiten geen afvoerputje? Zou ik dan iedergeval aanleggen. Niet voor je raampje trouwens maar in het midden van het pad dat er loopt. Anders krijg je die lucht weer naar binnen. Als het water naar binnen loopt kan het daarvan zijn. Optrekkend vocht zou ook kunnen maar dan zou het op meerdere plaatsen zichtbaar moeten zijn aan die kant. Alleen ben ik niet gerust op die stank. Grondwater stinkt niet, wel ruikt het erg muf of een soort van champignonnen lucht maar geen rioleringslucht. Wortels van bomen kunnen makkelijk door je riolering gaan en groeien ook heel snel. Je zou de gemeente aansprakelijk kunnen stellen en als argument gebruiken om die bomen zo snel mogelijk te laten kappen.
Ik denk dat het gewoon grondwater is dat omhoog komt. Dat hadden wij hier ook vaak omdat na die watersnood van '95 onze kelder is gebarsten. De onze is wel 13 treden diep trouwens, ik kan er met mijn 1.64 net in staan. Toen wij dit huis kochten was het een groot vies schimmel hol van 2x3... Gatverdamme! En nat en vochtig was het ook. Ik kan me die meneer van KPN nog herinneren: Terwijl hij het vraagt loopt hij al de trap af: "zit de aansluiting van de telefoon in de kelder?" "ja meneer, maar ik zou even.... " *PLONS* ....laarzen aan doen" Tot op zijn knieen nat... Wij hebben een paar jaar geleden de hele kelder kaalgehaald. Er zaten tegels op de vloer en de muur, (nou ja òp de muur, ze hingen er een cm of 5 vandaan, de voegen hielden de boel bij elkaar.. ) Daarna alle gaten en scheuren dichtgesmeerd met watervast cement. (of iets dergelijks, ik weet niet meer precies wat) Toen alles ingesausd met een of ander goedje waardoor het waterdicht word, speciale vloer erin die ook waterdicht is. We hadden geluk dat we ergens een partijtje tegels die ook in zwembaden worden gebruikt op de kop konden tikken, alles gevoegd met waterdicht voegmiddel, en tadaaa!!! Een waterdichte kelder... Bijkomend voordeel: als ik hem niet meer nodig heb als kelder kan ik altijd nog een binnenzwembad maken... Als ik het zo lees klinkt het als heel veel werk, maar dat viel best mee, we zijn er 3 weekenden mee bezig geweest en het meeste tijd gaat zitten in het drogen van de diverse onderdelen.