dat zei ik omdat Saskia even rekende hoeveel vragen die dan er zou zijn die zoontje moest doen; als er 15x25=375 zijn. ik moest er een lachend gezichtje moeten plaatsen. zoveel kan het echt niet zijn. maar Saskia verdenkt wel serieus dat het echt zoveel kon zijn misschien? volgens mij niet.
Het is voor kinderen lastig te verwoorden wat ze nou precies gedaan hebben en vooral met welk doel. Heel vaak weten ze dat ook niet eens omdat het niet verteld wordt. Werkhouding etc kun je inderdaad vooral in kaart brengen door observaties maar daar zou een leerkracht zelf ook een goed beeld van moeten hebben. Hoe ver hij daadwerkelijk is met taal en rekenen is niet zo moeilijk te testen, daar zijn gewoon toetsjes voor die kan een leerkracht zelf afnemen of de Ib er zodat het even in een rustige ruimte kan en de Ib er ook door kan vragen naar zijn aanpak en strategieen. Als het werkelijk gaat om versnelling oid zullen ze dat toch in kaart moeten brengen.
sowieso een rare oefening ..juf geeft aan welk woord geschreven moet worden en zoontje schrijft het op Ik denk niet dat het een toets is ..want wat zou ze willen toetsen? Het lijkt me "bezigheidstherapie".
de juf heeft echt niet zoveel tijd voor zoontje om 25 woorden te dicteren. ze heeft in de klas met 32 kleuters. dus is wel een toetst. tempo schrijven? kijk als zoon versneld wordt moet hij in gr4 komen zonder ooit gr3 gehad te hebben. in gr4 moeten de kinderen wel snel en correct schrijven lijkt me.
maar hij zei ook (eerst)dat hij de zinnen moest lezen en het juiste woord op schrijven. hij weet het dus niet zo zeker. was ook 2 weken geleden gebeurd volgens hem. ik hoor het nu pas...
Het klinkt als de ouderwetse leestempo toets. Deze wordt bij ons niet meer gebruikt. Kan me niet voorstellen dat een kind in groep 2 dit al zelfstandig kan maken. Misschien een begeleid werkje?
het was cito spellingtoets gr3. de juf kreeg opdracht om zoontje door te toetsen. hij krijgt dus alle onderdelen komende dagen. dat was alleen spelling. hij deed 2x25 en nog niet klaar dus. nog 13 kaarten te doen. ik weet niet of zoontje dat allemaal gaat doen hoor. op een gegeven moment is hij er klaar mee denk ik.
dat kan echt lang duren; zeker als ze straks met rekenen beginnen! maar goed, het is echt goed bedoeld en ze willen iets in de handen hebben, denk ik, een helder beeld of zoiets, voordat ze met hun klas advies komen voor volgend jaar. doortoetsen heeft de HB begeleider gevraagd die de school ingeschakeld heeft met onze toestemming natuurlijk. zoontje vond het niet erg of zo.
ik vind van niet meid! ik denk 15 bladen tot groep8 gaat of zoiets....zoontje heeft 2 gemaakt dus ik denk dat was al gr3? toch? ik weet dat niet zeker. maar de juf zei dus dat ze hem helemaal moest doortoetsen(pfff) dat vind ik dus niet nodig. Ze zei aan zoontje toen ik daar bij was dat ze daar nog door zullen gaan maar ook andere dingen doen. vandaag was hij het hulpje van de juf. niets toets gedaan, lekker gespeeeeld in de bouwhoek!
ik ben hier helemaal geen kenner van wat voor toetsen er zijn...ik weet alleen dat de kids 2 keer per jaar een cito krijgen en die zijn met taal rond 50 opdrachten en rekenen ook 50-60 opdrachten.
Ik denk als het om de cito spelling ging ze inderdaad alle toetsmomenten gaan afnemen bij hem. Ik had niet begrepen dat je zoontje al kan lezen, dit maakt het verhaal iets logischer. Per groep is er een midden en een eind toets. De codes voor groep 3 zijn dan m3 en e3. Dan heb je in groep 4 m4 en e4. Hetzelfde t/m groep 8. Dat zijn dus 6x2 toetsmomenten = 16 toetsen. doortoetsen betekent wel dat ze gewoon stoppen als het niet meer lukt hoor. Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat hij dus al die bladen zal moeten maken. Verder bestaat elke spellingtoets uit een startdeel en een vervolgdeel. Afhankelijk van hoe hij het startdeel maakt wordt bepaald welk vervolgdeel hij gaat maken. Bij Het moeilijke vervolg moeten ze inderdaad een keuze maken uit drie soorten schrijfwijzen van een bepaald woord. (Voor dyslectische kinderen een onbegonnen opgave helaas) Helpt deze uitleg je een beetje?
ja zeker helpt je reactie. maar nog seeds; 6x2=12 nog steeds geen 15? de juf zei het weer, toen zoontje er was dat het 15x25 is en zei tegen hem 'we hebben er 2 van gemaakt he?'(zoontje knikte ja) hij heeft het dus helemaal exact verteld. ik zei 'spelling heb je toch niet van gr2?' 'nee', zei ze, 'dat was gr3.' en dat ze nog door zou gaan... ik kan de juf niet te lang bezig houden. heel eventjes kon ik vragen omdat zij mij iets kwam vragen over onze afspraak. anders is ze omsingeld door ouders. vind het zo een zwaar werk voor de juf; 32kinderen. ik waardeer dus als de juffen hier even wat uitleggen. bedankt nogmaals.
ze overwegen om zoontje te laten versnellen. daarom wordt hij nu getoetst. ook om te kijken als hij niet versneld wordt wat hij nog kan leren in gr3. (wij zijn als ouders niet voor versnellen, hij is veel te jong maar ook veel kleiner dan de kinderen die nu in gr3 zitten ze zijn allemaal al 7 jaar oud)