vraag aan de juffen!wat is dat?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 28 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je zoontje hoogbegaafd is dan is hij dat op meerdere vlakken, ook op sociaal gebied. Zijn lengte zal echt niet uitmaken hoor. Als een kind alleen op reken gebied bijvoorbeeld erg slim is dan zijn ze meestal hoogintelligent.
    Is je zoontje getest op hb? Of is hij daar nog te jong voor en hebben ze op het moment alleen een vermoeden?

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Misschien kun je eerder een afspraak maken met de juf om door te spreken wat ze precies doen/gaan doen als je dat graag wilt weten? Dan kan ze tijd voor je vrijmaken. Ze krijgt betaald voor haar werk, dus daar hoef je je niet schuldig om te voelen. ;) Zolang jij niet 24/7 haar tijd opeist, lijkt me dat de juf er ook helemaal geen probleem mee heeft om dingen uit te leggen ed.

En alle kinderen in groep 3 al 7 jaar oud? Dan is het een behoorlijk oude groep 3? Hier varieert de leeftijd in groep 3 van 5 t/m 8. En de lengte varieert ook enorm (van heel klein (en dat zijn niet degene van 5 ;)), tot behoorlijk groot'.

Het lijkt me meer gaan om wat hij kan en nodig heeft, dan om lengte. Als hij in groep 2 uitgedaagd kan worden, prima. Maar als dat niet kan of heel lastig wordt, dan zal er toch naar een andere oplossing gezocht moeten worden, lijkt me. Dan wordt hij niet gelukkig van in groep 2 blijven zitten omdat hij klein is.

3. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

nieke, ze bedoelen met versnellen dat hij naar gr4 gaat in september. niet naar gr3. nu zijn die kinderen in gr3 maar in september zijn ze in gr4. in die klas, daar zijn ze nu allemaal hun verjaardagen gehad, ik ken de kinderen van vorig jaar natuurlijk. geen vroege leerlingen daar. slechts 1 die in september 6 werd. 6 worden begin gr3 vind ik nog wel mee vallen met de leeftijd.
    maar zoontje is in september nog geen 6. eind november pas 6 jaar oud. 5 jaar oud en in gr4 dus. daar praat de school dus over.

4. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hij moet dus naar gr4 voor hij 6 is en met levelwerk. ook daar heeft hij dus zijn extra's nodig. (hij is een zorgkind aan bovenkant noemen ze het, en dat blijft hij te zijn) we vinden dat het daarom niet uitmaakt en dat hij ook gewoon naar gr3 gaat. omdat hij op levelwerk zit. maar goed, het is een ingewikkelde zaak.

5. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    de juf heeft geen tijd. ik moet wel realistisch zijn. zij moet dus steeds die toetjes afnemen,ze kreeg al 2 observaties en gesprekken met deskundigen in de afgelopen maand. ik ga hierover geen aparte afspraak maken. ze heeft nog 31 kinderen die ook issues hebben en al die ouders. we hebben een hele team mensen en daar lopen dus afspraken en gesprekken. ik val haar niet lastig met mijn nieuwsgierigheid.

6. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    en ze zegt dat allemaal niet zelf. ik zie het allemaal zelf hoe moeilijk het is voor haar.

7. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Als ik het zo lees zijn ze hem aan het door toetsen om te kijken op welk niveau hij strand.
    Als er sprake is van versnelling zullen ze naar alle waarschijnlijkheid deze toetsen gebruiken als onderdeel waarom wel of waarom niet versnellen.

Dit hebben ze bij mijn zoon toen der tijd ook gedaan in groep 1 waaruit bleek dat hij al op E3 niveau functioneerde. (hij heeft zoals je wellicht weet asperger en loopt erg voor op taalgebied).

Laatst hebben ze hem weer door getest op avi lezen en spelling (avi strandde hij op avi plus en bij de spelling op m7 niveau)

8. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hij is getest. om de juf precies te vertellen hoe en wat ze kon doen in kleuterklas. ze kunnen niet zeggen of hij HB is vanwege zijn leeftijd inderdaad. maar hij heeft wel ontwikkelingsvoorsprong. en op andere testen toont hij ook 2 jaar voorsprong op verschillende zaken. hij heeft een vaste begaafdheidsdeskundige vanaf 3 jaar oud. (zelf ingeschakeld voor advies en gewoon hem volgen en ons af en toe helpen; heel handig soms is het wel nodig)school heeft ook een HB adviseur die buitenschool komt. zoontje zit op de talentenlijn met een HB getraind juf voor talentenlijn. wij hebben hem niet laten versnellen vorig jaar(mama vindt kleuteren zeer belangrijk, hoe slim je ook bent)hij heeft dit jaar geleerd zelfstandig te werken, faalangst werd aangepakt en geleerd op te komen voor zichzelf(gaat steeds beter)
    maar de vraag is nu weer: moet hij dit jaar versneld worden? pfff.
    de school vindt dat hij meer uitdaging moet hebben.

9. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    toen was het ook goed voor hem die versnelling. is hij nu op gr5? hebben ze bij zijn nieuwe school die versnelling weer terug gezet? of alleen voor rekenen? hoe gaat het met hem?

10. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Het gaat heel goed met hem.

Met rekenen scoort hij gewoon op wat je mag verwachten voor zijn leeftijd (nu m5 niveau)

Toen was de versnelling goed (wisten toen nog niet dat hij ass had) omdat hij vooral niet tegen de drukte van de kleuterklas kon (in groep 3 zit iedereen achter een tafeltje op een vaste plek)

Op de nieuwe school hebben we besloten dat hij groep 5 nog een keertje over zou doen (niet omdat hij groep 6 niet zou halen) zodat hij bij leeftijdsgenoten in de klas zou komen (mede omdat hij sociaal/emotioneel ongeveer 1,5 jaar jonger is dan zijn leeftijd) en wat heel erg meespeelde (in combi met het sociale/emotionele) is dat hij dan met 10 misschien net 11 (ligt aan de grote vakantie's) al naar het voortgezette onderwijs zou moeten.

We zien nu dat hij wat beter in de groep ligt, het is wel dat hij nu al toe is aan groep 6 :cool:

11. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

geweldig om te lezen pluk! echt heel mooi.
    dat is ook waar we ook over moeten denken. hoe oud kan een kind naar voorgezet onderwijs gaan. hier in de stad horen we dat een 9 jarig meisje naar vvo gaat. ze maken hier nu al wel plaats voor jonge leerlingen op een van de vvo's horen wij. maar nog steeds veel te jong vind ik. nog maar klein kindje.
    hebben ze je zoontje nog een keer getest ondertussen? want hij is nu 8 jaar de test van toen geldt natuurlijk niet meer(rakit is ook totaal veranderd en de referentiegroep aangepast). of vinden jullie dat niet zo relevant?

12. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Ik reageerde op: "hij is veel te jong maar ook veel kleiner dan de kinderen die nu in gr3 zitten ze zijn allemaal al 7 jaar oud". Met 5 naar groep 4 vind ik erg jong, ja. Sowieso ben ik niet voor groep 3 overslaan, ik geloof dat ze daar echt dingen leren die nodig zijn, zelfs met een giga voorsprong.

Maar feit is en blijft dat je zoontje enorm ver voorloopt. Misschien niet op alles, maar in ieder geval met veel. Dus welke groep hij ook naar toe zal gaan, het zal altijd behelpen blijven. De vraag is hoeveel ze hem in de groep waar hij qua leeftijd hoort aan kunnen bieden. Als de groep groot is en/of veel aandacht vraagt of de leerkracht is niet goed in individuele programma's aanbieden, dan heb je al een probleem. En extra's zul je bij dergelijke kinderen altijd aan moeten blijven bieden, dat is zeker zo, maar dan nog zorgt een iets kleiner 'gat' tussen een kind en de rest van de klas vaak wel voor iets meer mogelijkheden.

Anders zou je kunnen kijken naar andere opties...maar ik weet dat je dat al gedaan hebt mbt Leonardo ed. Hadden jullie nou ook al eens gekeken naar een externe plusklas? Dus een dagdeel in de week of wat ze dan ook aanbieden?

En de juf heeft geen tijd? Dan maakt ze die maar. Als het al zo is dat ze geen tijd heeft. Je kunt dat soort dingen vaak beter niet voor een ander invullen, omdat het heel vaak niet klopt. Als ze geen tijd heeft, dan kan ze dat zeggen. Maar ik kan me niet voorstellen dat ze hier geen tijd voor wil maken.

13. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    nieke je hebt gelijk waar hij ook naar toe gaat krijgt hij zijn eigen werkjes van level werk of zoiets.
    Leonardo hier in de stad vinden wij niet zo goed. ik heb met onze begeleider ook gesproken. zij hebben wel een plaats voor volgend jaar. gr3-4 samen 20 leerlingen hebben ze in een klas. maar ze zegt ook eerlijk dat er teveel kinderen er bij zitten met afwijkingen. en dat het een probleem wordt met gr6-7 wegens combi groepen om vrienden te maken en houden.

14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Waarom zouden combigroepen een probleem zijn om vrienden te maken en te houden? Dat lijkt me problematischer als je ergens zit waar je geen 'peers' hebt?

Ik heb vroeger altijd in combigroepen gezeten (oké, was 3/4/5 en 6/7/8, dus wel iets anders), maar heb daar nooit problemen mee gehad.

Afhankelijk van de instelling van de school, zou je ook nog kunnen kijken naar Montessori of Jenaplan ed. Zij zijn gewend te werken met meerdere niveaus in een groep. Als ze er voor open staan en ervaring hebben met hb-kinderen, denk ik dat de leerkrachten daar beter in staat zullen zijn om kinderen te begeleiden in zijn eigen leeftijdsgroep. En als hij toch op papier een klas over gaat slaan, dan zit hij vaak toch ook nog bij kinderen die wel zijn leeftijd hebben in de klas (want dan zit hij dus in groep 4 in groep 3/4 of in groep 3/4/5).

15. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ja ik ben niet zo moedig met mensen. als ik denk dat het niet eerlijk is dat zoontje zoveel tijd kost dan wil ik haar ook nog eens niet lastig vallen met mijn vragen. kijk, hier heb ik mijn topik en de juffen hier geven wel duidelijke antwoorden vind ik. nogmaals bedankt iedereen hier voor de reacties!

van gr1 naar gr3 doen ze vaker merk ik ook. dat is makkelijker misschien. maar met 4 jaar naar gr3 vonden wij nog erger dan met 5 jaar naar gr4.

we zullen zien. het is aan zoontje om te bepalen. hij weet dat als hij te goed doet dat hij naar gr4 moet met doortoetsen.

eigenlijk gr3 en gr4 verschilt niet zoveel van elkaar. ik vind het verschil met gr 1/2 en gr3 en de rest erg groot. kleuter klas is nog als de psz. dat is wel een enorm verschil vind ik.

16. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    nee combi van montesorie is anders nieke...Leonardo combi klas totaal wat anders. dat is omdat er minder dan 10 kinderen zijn per groep. en met afwijkingen. we kijken echt met de inzicht wie zitten er(begeleider kent sommige kinderen, begeleid die ook) wie is de juf. echt erg specifiek zijn we wel opzoek naar een andere school. want het kan ook zo zijn dat deze school het niet kan.

17. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    Leonardo kan dus uiteindelijk wel. maar wij willen het niet. niet ons keus. alleen als het echt moet, gaan we natuurlijk ook, met vervoer regelen enzovoort.

ik ben wel benieuwd wat zoontje doet met doortoetsen. hij vind de opdrachten maken met de juf echt leuk. hij vindt eigenlijk niks leuker...

18. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik wil dus de juf niet lastig vragen over de specifieke toets. maar we zijn natuurlijk in een proces met een hele team over de versnelling.

19. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    maar nieke: het zou mij enorm helpen als je me een paar dingen zou noemen van gr3 die je niet zomaar kunt overslaan? wat leren ze in gr3 dat wel belangrijk is? ik kan die dan noemen in het gesprek. AUB meid.

20. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Bv. schrijven en de schoolse manier van werken. Natuurlijk kan dat ook in een andere groep worden aangeleerd, maar het voordeel van het in groep 3 doen, is dat de juf als het goed is precies weet hoe en wat en het dan voor iedereen nieuw is en je wat dat betreft dus niet alleen bent (je gaat er misschien anders doorheen, maar dat is voor meer kinderen van toepassing).

Het verschil tussen 3 en 4 schijnt behoorlijk groot zijn. Zelf heb ik er nog geen ervaring mee, maar dat is wat ik van mensen lees die kinderen in groep 4 hebben. Met peuterspeelzaal heb ik ook geen ervaring met mijn eigen kinderen, maar wel uit stages ed en ik vind de kleuterklas daar niet mee te vergelijken. :D

Ik zeg ook niet dat Montessori hetzelfde is als Leonardo. Het is een alternatief. Dus een andere vorm dan waar hij nu zit en iets anders dan Leonardo. Het verschil zit hem naar mijn idee niet in het aantal kinderen: bij Montessori en Jenaplan zijn er ook zelden meer dan 10 kinderen per groep. En qua 'afwijkingen' is het Montessori dan toch alleen maar een voordeel? Daar zitten verhoudingsgewijs waarschijnlijk meer 'normale' kinderen. En dan kan hij als het aan de orde is dus versnellen zonder tussen enkel kinderen van 7+ te zitten. En de leerkracht van een Montessori of Jenaplan school is gewend om te werken met niveauverschillen in de klas (ze hebben immers twee of drie jaargroepen, waarin ook weer allerlei verschillen in niveau zitten' ipv met één klassenniveau en een stapje er onder en een stapje er boven. Ik zie daar dus voordelen in. (Het verschil tussen Montessori en Jenaplan en Leonardo zit naar mijn idee in de manier van werken. Maar het ging er om dat Leonardo voor jullie geen optie was en dit in mijn ogen dus een alternatief is, met zeker ook voordelen. (En natuurlijk ook nadelen. Zoals alles.))

Deel Deze Pagina