ja schoolse werken doet hij ook. met andere materieel. met zijn aan elkaar schrijf ding is hij wel goed bezig volgens de juf. hij leert het dit jaar in gr2. heel anders natuurlijk dan gr3. met minder instructies van de juf doet hij het. bij spellingtoetst mocht hij met losse letters schrijven.
volgens de juf is hij in deze dingen juist goed nieke. hij kan wel woorden aan elkaar schrijven. maar ik zag geen zinnen. als hij zinnen schrijft wil hij met gewone letters schrijven.
Dat is dan fijn, scheelt een hoop. In groep 3 leren ze eerst de schrijfletters los en daarna leren ze pas aan elkaar schrijven. De letters los schrijven is makkelijker. Ik snap dus wel dat hij daar voor kiest. Vind het ook goed dat ze bij spelling niet eisen dat hij aan elkaar schrijft (dan toets je of hij aan elkaar kan schrijven, terwijl het daar bij die toets niet om gaat).
ja precies, dan is het veel te moeilijk toets voor hem. ik denk dat zij in gr4 ook wel wat doen om hem hierin te verbeteren. ik denk niet dat alle kids nu in gr3 netjes aan elkaar schrijft. wat een verschil maakt is dat zij ook niet gewend zijn om lange zinnen en etc te schrijven. zoontje doet dat wel al heel lang, met losse letters. voor hem is het transformeren. en een van de scholen die we hebben gesproken zei ook over schrijven: of gewoon met losse letters doorgaan, dat mag ook. als het leesbaar en netjes is.
nee ik bedoel, hij schrijft met gewone letters; niet die schuine letters los of zo. want dat zijn de letters die overal staan.
zijn er andere dingen van groep3 die je kunt noemen? want als dat is dan blijft inderdaad alleen zijn leeftijd en zijn maat over om op te noemen helaas. behalve als hij de toets totaal fout doet. maar als hij door moet met de speling toetst betekent dat dat hij daar niet onvoldoende haalde. bij onvoldoende stoppen ze begreep ik. maar de juf zei dat er dus nog vele kaarten zijn die hij moest doen.(ze zei= ik moet hem helemaal doortoetsen, dat vroeg de mevr J; dus zoiets van; dat er vele toetsen te doen staan) als 2 kaarten voor M3 en E3 betekenen; is hij groep3 al voorbij bij de cito. EN dat voor de school niet uit maakt dat hij aanelkaar kan schrijven. als hij maar op schrijft wat er dicteert wordt. ik verwacht bij m3 3 letter woordjes, een lettergreep woordjes. hij gaf 'paars' aan als voorbeeld. ik vroeg of hij het met 1 of 2 A tjes screef zei hij: met dubbele A natuurlijk mama!!!
Nee op deze school worden ze in groep 8 weer getest zodat er een goed beeld is voor het voortgezette onderwijs. Wat fijn is dat er bij deze school ook voortgezet bij in zit. Ze testen dus wel dingen door wanneer ze in de gaten hebben dat het wel erg makkelijk gaat allemaal.
Er zijn meer kinderen die nooit aan elkaar leren schrijven, lijkt me ook geen prioriteit hebben, zolang hij de letters maar goed kan schrijven (aan elkaar of los dus). En als hij alles uit groep 3 beheerst, wat natuurlijk kan, er zijn altijd 'uitzonderingen', dan is het wat dat betreft natuurlijk prima als hij die groep overslaat. (Bij ons is die mogelijkheid - net als halverwege het jaar overstappen - ook besproken, al doen ze groep 3 overslaan hier op school in principe niet, maar wij vonden dat zelf geen wenselijke optie. Betekent niet dat jij of een ander daar niet anders over kan en mag denken natuurlijk. ) Mbt het doortoetsen: dat blijft speculeren. Als je echt volledig wilt weten wat ze doen ed, dan zul je het toch aan de leerkracht van je zoontje moeten vragen.
nou, ik hoef het niet precies te weten hoor op dit moment. ik kan wel wachten tot de uitslagen gepresenteerd worden. ik denk ook dat de juf het echt niet haalt als ze zo gaat tot 21 april. vandaag hebben ze dvd dag(de klas heeft het verdiend) dus geen testjes vandaag. morgen is het knutsel dag. de juf wil morgen met hem door gaan. maar ik weet niet of het lukt. volgens mij weet de juf het ook niet wanneer ze weer tijd heeft en zo. je had het over zoveel dingen die ze op gr3 leren... kun jij een ander voorbeeld geven hiervan? dat kan ik dan gebruiken tegen de school straks. niemand denkt dat gr3 overslaan wenselijk is. de school heeft streng beleid hier in. en ze laten de kinds lang kleuteren. dat is de reden waarom gr3 kids nu al 7 jaar zijn en tijdens gr4 8 worden. ze zouden dus niet zomaar over versnelling beginnen.
Ik heb de dingen die ik zo 1, 2, 3 kon bedenken al genoemd: schrijven en de meer schoolse manier van werken. Dat zijn wel twee heel grote dingen, die leren de meeste kinderen niet even in één dag, daar zijn ze t/m de kerstvakantie mee bezig. Alle letters worden een voor een aangeboden (de klank, maar ook de schrijfletter). De klanken kent een deel van de kinderen al wel, maar de schrijfletters meestal nog niet. Al is het natuurlijk niet onoverkomelijk als een kind in blokletters schrijft, er zijn ook methodes die kinderen zo leren schrijven. De schoolse manier van werken is voor veel kinderen een grote overgang. Aan een tafel op een stoeltje zitten, klassikaal les, een dagtaak of weektaak (met toch weer andere werkjes dan in de kleuterklas) plannen en uitvoeren, enz. Verder heb je op rekengebied natuurlijk de getallen, getalbeelden, getallijnen, enz. en het automatiseren van de sommen ed. En zo nog wel het eea. Op de site van de SLO kun je ook de tussendoelen van groep 3 vinden. Maar het belangrijkste blijft goed kijken naar je kind. Als hij alles wat in groep 3 aangeboden wordt al kan, dan heeft hij daar eigenlijk niets te zoeken. Tenzij hij bv. heel veel heeft met de kinderen met wie hij nu in de klas zit en niets met oudere kinderen oid. Dan zou je nog kunnen overwegen of hij met een aangepast programma in zijn eigen groep kan blijven. Maar dat doet hij al een hele tijd en kennelijk biedt dat toch niet helemaal wat er van verwacht wordt of is het praktisch gewoon te lastig uitvoerbaar of wat dan ook. School gaat niet zomaar over tot doortoetsen en een versnelling overwegen ed.
hier heb je zijn allereerste poging aan begin van school jaar. ik probeerde hem te overtuigen dat hij niet zomaar aan elkaar kan leren schrijven en dat hij veel moest oefenen om dat nou te leren. ik liet hem eerst mooi zien. nou, hij schreef het op. toen dacht ik; ik moet iets ergs als voorbeeld geven zodat hij overtuigd is dat hij veel te klein is om het te leren. geweldig. en dan deed hij de lettergrepen eronder. ge-wel-dig. ik vroeg dat om te kijken of hij zijn eigen handschrift met pennenstreken kon lezen. ja dus.
Ziet er best netjes uit. In groep 4 is het wel belangrijk dat hij de letterbeelden ook in zijn hoofd heeft zitten (hoe, dat maakt wellicht niet zoveel uit, dus los of aan elkaar, als hij maar kan schrijven) en dat hij ze te pas en te onpas ´op kan roepen´. Maar dat zal school, mag ik aannemen, echt wel meenemen in de overweging en het hem zo nodig versneld aanbieden.
ik dacht dus dat het hem niet zou lukken. en pas een paar maanden daarna begon school hem wat geven qua aan elkaar schrijven. hij moet het zelf doen allemaal. en de juf vindt dat hij het goed doet. met minimale instructie. (omdat in de klas geen tijd is om hem het goed te leren)
je kunt je voorstellen misschien hoe hij nu schrijft, als dat zijn eerste poging is bij eerste keer pennenstreken zien. hij hoorde het van zijn vriendin die op gr3 zat. wat is aan elkaar schrijven mama? zo gaat het met hem. en hij laat het niet los totdat je het laat zien.
Ik merk bij jou altijd zo´n tweedeling/spagaat. Nu bijvoorbeeld: Aan de ene kant wil je krampachtig weten wat ze met hem doen, maar aan de andere kant wil je niet de stap nemen om het aan de leerkracht te vragen. Aan de ene kant wil je hem laten kleuteren en geen klas over laten slaan ed, maar aan de andere kant zie je zijn voorsprong (met minimale instructie) en zie je dat school niet zomaar dit soort dingen bekijkt/adviseert en moet er nu van alles aangepast worden omdat het reguliere aanbod niet voldoende is. Ergens zul je een keer een keuze moeten maken, al blijft het altijd een soort van gokken, omdat je van te voren nooit 100% weet hoe het uitpakt. Maar alles is een keuze (met gevolgen): hem in zijn huidige groep laten ook.
maar hij hoeft van school niet aan elkaar te schrijven. omdat hij veel schreef en de juf wist dat hebben ze te lang gewacht om hem te laten zien. zo kan het wel zijn dat hij gewoon losschrijvend mag door gaan. ik ga hem deze zomer kalligrafie leren met echte inkpot en ouderwetse pen en met een riet pen.
heeft Kylian ook, een soort honger dat als het niet gestild wordt hij wel een manier vind om het toch te leren. En als dit schrijven is dan kun je hem beter meteen de goede manier aanbieden dan hem aan te laten modderen met het risico dat hij het zichzelf verkeert aanleert. (En iets wat fout aangeleerd is weer goed krijgen gaat vaak moeilijk) Aan elkaar schrijven gaat hier erg moeilijk, gelukkig is deze school daar niet zo moeilijk mee, dat er geschreven wordt is belangrijker dan hoe. Tja hij schrijft los, groot maar het is leesbaar (dankzij de fysio die hij daarvoor op school krijgt) Is hij al bezig met de spellingsregels, zie dat onze dochter (mbv haar broer) erg druk mee is. Lange klank is aa en a en dan de fopletter (dus de D die als een T wordt uitgesproken etc) Die krijgt nu ook pluswerk aangeboden op school omdat ze zich verveelt in de klas, het geluk bij haar is dat ze erg van knutselen houdt en zich dus nog wel vermaakt in de klas al blijft ze al 2 maanden aangeven dat ze naar groep 3 wil
zoontje heeft die vanuit Turkse alfabet geleerd vorig jaar(begin gr1) wilde hij turks albabeet en in die taal lezen- schrijven. aan zichzelf geleerd via you tube. dat is een fonetische taal. toen heeft hij de combi klanken in het nederlands geautomatiseerd. turks is heel handig in dat opzicht. nu kan hij een verhaal voor lezen in het turks zonder het te begrijpen voor mijn moeder dus, ze wordt er zo blij van. zoontje wil naar gr4 volgend jaar. dat is duidelijk. dat steeds nieuwe dingen willen leren kan heel lastig zijn thuis. dat weet ik. daarom blijven we met school altijd in contact over waar hij mee bezig is. op school en thuis. wat gaan jullie doen met de dochter? gewoon heel lastig elke keer weer en elke jaar.