Echt waar ik vind het maar raar.. Ik zou me dan zo lullig voelen als ik maar 20 euro ofzo erin stop..
Wat ik me kan herrineren is dat mijn collega me vertelde dat het geld op de jurk wordt gespeld? Eerlijk is eerlijk wij hebben met ons trouwen ook geld gevraagd.
Ik ben 2X op een Turkse bruiloft geweest en er werden geen 20euro's omgeroepen. Alle bedragen waren met 2 of zelfs 3 nullen Wij hebben zelf kadobonnen gegeven. Of gewoon een kaart met geld in een dichte envelop. mijn collega is Turks en zij hebben kado's van Nederlandse gasten niet laten oproepen. Zodat mensen zich niet ongemakkelijk zouden voelen (niet gewend) Maar ik vond het een geweldige ervaring . We stonden in een lange rij om ons kado te geven. Bruidspaar stond op een podium met verschillende kisten (voor kado's) en een 'presentator' met een microfoon. Ik heb niks verstaan van wat hij riep, maar bij sommige gasten werd geklapt door de zaal, en bij sommige niet
Ik ben ook een keer op een Turkse bruiloft geweest en daar werden gouden muntjes op de kleding van het bruidspaar gespeld,ook werd er geld gegeven. Ik vond het zo erg dat ze alles om gingen roepen en wij NL'ers moesten dan ook nog eens zelf door die microfoon blèren wat we gaven. Op zich niet erg maar wij als collega's wisten niet van het gebruik dus hadden we 2 planten volgehangen met cadeaubonnen van Intratuin en (ik geloof) Ici Paris.. De menigte moest er om lachen Verder was het een unieke ervaring èn iedereen kan dansen op een Turkse bruiloft want je hoeft alleen met een beetje te deinen en met je vingers te knippen Wat ook grappig was,was dat er gewoon flessen frisdrank en bekers op tafel stonden zodat je zelf in kon schenken. Alcohol werd niet geschonken maar voor ons zaten 2 wat oudere mannen met een fles drank in zo'n bruine slijterij-zak stiekem iedere keer hun cola te mixen..hihi!
Ik ben eens naar de bruiloft van een Turkse vriendin geweest. Daar werd het geld inderdaad gespeld op een lint wat bruid en bruidegom om hun nek hadden. Daar werd ook omgeroepen wat men gegeven had. Ik ging voor de bruid en heb haar een persoonlijk tasje gegeven met lekkere douchegel, boekje, kaarsen etc. Was een van de weinigen die dat zo deed, maar werd echt niet raar aangekeken en mijn vriendin vond het super.
als je geen familie bent of geen vriend of vriendin bent waar me je echt heel erg goed contact hebt dan geef je een enveloppe met een geld bedrag. Wij gaan elk jaar naar veel bruiloften en wij geven een enveloppe met 20 euro als het geen familie of geen vrienden zijn maar meer een kennis. Is het familie dan geven een goud muntje wat meestal een waarde heeft van 100 euro. Is het familie zoals kind van mijn schoonzus, zwager zeg maar echte directe familie dan is het veel meer. Vorig jaar is de zoon van mijn schoonzus gaan trouwen en we hadden hem 400 euro gegeven. Hoe directe familie je bent des te meer je geeft. Dat hoort zo bij turkse mensen. Ik zou geld geven en in een enveloppe doen zonder naam. Ze zeggen dan als ze het gaan omroepen "je naam geeft een enveloppe".
Als het gaat om kadotjes en bloemen die worden op de henna gegeven. Een feest voor de bruiloft zelf een dag eerder.
Ben niet turks maar wat ik weet van vrienden is dat geld of goud idd gebruikelijk is. Als je bang bent dat je slecht afsteekt bij de turkse gasten qua bedrag is goud misschien veiliger, is moeilijker om ter plekke echt een waarde aan te geven. Een theeservies zou ik niet doen. Zou ik zelf ook niet blij van worden, want de kans dat ik het nog niet heb EN dat het mijn smaak is, is niet zo groot lijkt mij.
Zelfs baby's krijgen goud Even aan de Turkse dames: toen mijn oudste geboren werd kreeg hij van mijn vriendin en van haar ouders een gouden muntje aan een speld met een rood strikje eraan, heeft dat nog een speciale betekenis? Enne een Turkse bruiloft is echt heel leuk (een verloving trouwens ook) Iedereen danst en is gezellig. Ik zou zelf niet zo heel gauw een theeservies doen (al heb ik dat wel voor mijn trouwen gekregen en ben er heel blij mee) Tenzij je dus echt de smaak van de bruid weet.
Je kunt gewoon een 'kapali zarf', dichte envelop geven, dan wordt het niet omgeroepen. Ik zou zelf geld geven en een leuk kadootjes voor de bruid erbij