Dames, ik zal proberen kort en krachtig te zijn. Mijn man en ik zijn 10 jaar bij elkaar en ik weet niet anders dan dat mijn schoonvader thuis zit (werkloos). Hij is na een reorganisatie teveel geworden en heeft een flinke gouden handdruk meegekregen. De afgelopen 10 jaar heeft hij zich suf gesolliciteerd maar constant afgewezen. De gouden handdruk en het salaris van mijn schoonmoeder zijn altijd zeer goed besteed, niets geen geks mee gedaan. Eerder te voorzichtig geweest en zichzelf niets gegund. Nu hadden we het er laatst over en mijn schoonvader vertelde dat hij de komende 3 jaar zeer krap bij kas zit. Een regeling die hij nu nog wel heeft valt weg en over drie jaar komt daar weer iets voor in de plaats. Hoe en wat weet ik niet precies. Feit is dat het de komende drie jaar flink beknibbelen is. Uiteraard blijft hij op zoek naar werk. Ze zijn ook wel voorbereid op de drie magere jaren. Nu vraag ik me af of wij iets kunnen doen, financieel gezien. Wij verdienen prima en zouden wel iets per maand kunnen missen. Maar is dit wenselijk en mag/kan dit überhaupt? We doen nu veel dingen die zich in natura uit laten betalen (bloemen, weekendje weg, uit eten sturen etc) maar financieel gezien niets. Wie heeft ervaring met het steunen van ouderen? Wie weet wat mag en kan?
Handje contantje kan er een stuk meer dan via overschrijvingen etc - iets wordt al snel als een schenking gezien en dan is de belastingdienst er als de kippen bij als t een wat groter bedrag wordt (check de site van de belastingdienst) . Wat je ook zou kunnen doen is hun auto op een van jullie namen zetten en de vaste lasten overnemen - kijk wel even dat dat niet heel onvoordelig is met provinciale opcenten op je belasting em schadevrije jaren op je verzekering. En verder zou ik t idd zo veel mogelijk in natura houden Hartstikke lief dat je ze zo wilt helpen!
Met geld storten moet je altijd voorzichtig zijn, men kan dit zien als inkomsten. Dus contant is dan makkelijker om te geven. Maar als ze geen geld aan willen nemen, kan je natuurlijk ook regelmatig een boodschap meenemen voor ze. En dan bijvoorveeld de boodschappen die er flink inhakken, zoals waspoeder etc. Ik weet niet of ze erg thuis zijn in toeslagen aanvragen, maar anders kan je ook eens voor ze uitzoeken op welke toeslagen ze recht hebben en welke ze nu mislopen. Ik zou het wel goed overleggen met hun dat je iets wilt betekenen voor hun. Want wie weet willen ze het aannemen, maar wie weet willen ze het echt absoluut niet aannemen. Wel heel erg attent van jullie om hierover mee te denken met je schoonouders.
Misschien afspreken dat je bijv meehelpt met de boodschappen. Ze zullen vast niet veel verbruiken met zijn 2 en eventueel afspreken dat je 2x per maand de boodschappen betaald of eventueel 1x per week als je het kunt missen. Hier gaat veel van je budget in zitten natuurlijk en als je dit uit handen neemt kunnen Ze misschien wel wat meer adem halen. Overmaken zou ik niet doen. Belasting zit tegenwoordig overal op en als ze geld kunnen halen dan doen ze dit. Ook kan het bij een latere uitkering of iets dergelijke meegeteld worden als inkomsten waardoor ze dan weer recht hebben op minder en zitten ze weer met het zelfde probleem. Helpen met de boodschappen of een envelopje toeschuiven zou ik doen. Super dat jullie ze helpen trouwens
Ik zou persoonlijk geen geld geven, hier komt vaak ellende van. Hebben we zelf meegemaakt met mijn schoonfamilie. Maar regelmatig een volle boodschappen tas meenemen zou wel erg leuk zijn! Verder, ze wekelijks bij jullie laten eten....dat scheelt ze ook weer geld. Daarnaast kun je ze misschien eens een dagje weg cadeau doen of een etentje.
Ik heb het ook niet breed en ben het meest blij met af en toe wat geld lenen voor een rekening, boodschappen en incidenteel iets voor de ontspanning (mijn moeder heeft net een cursus voor mij betaald, dat geeft mij enorm veel positieve energie). Af en toe vind ik paaseitjes etc. die stiekum in mijn tas worden gestopt. Dit zie ik dan echt als cadeautje en weet je wat? Ze smaken véél lekkerder dan de paaseitjes die ik zelf zou kopen. Dus misschien een pakketje met een kerststol of een kerstboom etc? Ik vind het echt heel lief dat jullie dit willen doen, ik weet zeker dat ze er erg blij mee zijn!
Inderdaad eens een boodschappen tas meenemen? Of een cadeaubon van Hema, v&d of wat dan ook, voor als ze kleren nodig hebben. Mijn moeder zou onder geen beding geld aannemen ondanks dat ook zij op zwart zaad zit. Ik gaf haar laatst een cadeaubon van 50,00 van de Hema. Gezegd dat ik er toch niets mee deed. Heb laatst ook haar auto meegenomen. Had gezegd dat de mijne stuk was en ik iets zwaars moest ophalen. Heb de auto toen helemaal volgetankt en door de wasstraat gehaald. Vorige week ging ze bij mijn tante eten en toen heb ik boodschappen gedaan. Had in de voorraadkast (die eigenlijk niet heel vol was) wat potten groente, chips, handzeep, wc papier gelegd. Verder kook ik vaak groot dus voor 8-10 personen (pan soep, bami, pasta etc) en geef ik haar het restant (wij zijn maar met 2,5) Mijn moeder heeft ook nog 4 kindjes thuis wonen dus ben allang blij dat ik haar kan helpen.
Ik heb mijn ouders altijd financieel gesteund. Nu mijn moeder overleden is gaan we gewoon door met mijn pa financieel te ondersteunen. Ze hebben het nooit krap gehad maar ook nooit breed.. Wij gaven het altijd contant.
Dank voor de reacties tot nu toe. Ik had er niet aan gedacht dat de belastingdienst evt gestort geld als inkomen ziet voor hen. Boodschappen en benzine geven zijn sowieso een goed idee.
Je hebt vele ideeën gekregen van de meiden . Wat dacht je van een leuke mand vol boodschappen voor kerst ? Of een mandje met lekkere geuren voor beide . Kerst komt er aan en als je wat leuks wil doen , leek mij dat een idee. of ze uit nodigen dat jullie lekker voor ze koken . Dan hoeft kerst niet duur en zaai te zijn .