Ik heb een meer dan gemiddeld IQ, maar scoorde altijd onvoldoendes met begrijpend lezen. Dat kwam doordat ik te analytisch was. Bij multiplee choice twijfelde ik altijd tussen het goede en een ander antwoord. Ik wist misschien best wel wat het goede antwoord was, maar ging het andere antwoord zo analyseren om het ook passend te laten maken. Begrijpend lezen met open vragen lukte veel beter.
Klinkt een beetje als mijn man, die heeft (wel een heel zware vorm van) dyslexie maar ook iets anders waar ik nu even niet van op de naam kom. Maar daardoor verwerkt hij taal langzamer. Hij heeft wat meer tijd nodig vooraleer dingen doordringen ofzo. Je merkt dat zowel bij lezen als luisteren. Hierdoor lijkt het soms alsof hij niet luistert of reageert dan vb ergens op terwijl een gesprek al verder staat ondertussen. Qua dyslexie is het echt vooral bijna niks juist schrijven, woorden verkeerd lezen enz. Ei en ij omwisselen, c en k, x en s verkeerd lezen. Dingen lezen die er helemaal niet staan door zelf invullen. Hij heeft het in die mate dat ik het op tinder indertijd na 2 berichten doorhad. Ik vind het wel schattig De enige manier is inderdaad testen laten afnemen.
Hier testen ze standaard in de brugklas. Bij niets horen geen dyslexie. Nog niets gehoord maar dochter weet ook niet ook of andere al iets gehoord hebben. Maar hier dus andersom. Dochter doet ook tl havo. Begrijpend lezen dia toets score a (het hoogst haalbare) maar woordenschat dus laagste score.... rest gemiddelde score. Ik weet t ook niet... lezen heeft ze bloedhekel aan want het gaat zo langzaam zegt ze....
Ja dat heeft mijn oudste zoon ook. Zijn voetbaltrainer (ook een leraar) kwam een keer met de opmerking dat hij uit moest gaan van het meest "simpele" antwoord. Niet moest gaan doordenken bij de multiple choice vragen etc. Sindsdien ging dat echt beter. Vond het ook bijzonder dat zijn voetbaltrainer hem zo snel doorzag, iets wat zijn leraren in jaren niet is gelukt.
Mijn dochter zit inmiddels in 4 vwo, net haar eerste toetsweek achter de rug, gemiddeld een 8 gehaald. Haar woordenschat is nog steeds laag. Niemand snapt het, weten niet waar het vandaan komt. Cito alles 1, woordenschat altijd rond de 3/4. Gelukkig wordt daar niet zoveel waarde aan gehecht en tot nu toe ervaart ze er ook geen problemen mee. Het is alleen dat ze soms heel normale woorden gewoon niet kent vreemd genoeg.
Ja dat precies. En me dochter zegt ook dat ze ze in haar hoofd verkeerd leest zeg maar en begrijpt t niet. Als t wordt voorgelezen blijk je het anders uit te spreken en snapt ze sommige woorden wel (niet bij alles)