Vraag aan echte hondenkenners

Discussie in 'De lounge' gestart door tupp, 25 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. El1983

El1983 Fanatiek lid

19 sep 2012
    3.561
    0
    0
    Verzorgende IG
    My little castle
    Ik had het zelf niet beter kunnen schrijven, ben het met bovenstaande helemaal eens :)

2. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    #22 Sandana, 25 aug 2013
    Laatst bewerkt: 25 aug 2013
    Ik meng me er even in voor advies, ik ben gedragstherapeut voor honden. Ik heb niet de andere reacties gelezen.

Even een algemeen stukje:
    -Jonge kinderen zijn moeilijk te sturen in hun gedrag, ze doen altijd onverwachte dingen. Zeker als ze angstig zijn voor honden. Dus zul je het in andere hoeken moeten zoeken, zelf het heft in handen houden.
    - Je laat honden het beste zien dat je niets kwaads in de zin hebt door ze te negeren. Het heeft te maken met vertrouwen wekken en vriendelijkheid uitstralen. Loop ze dus straal voorbij, de honden zullen daardoor ook rustiger zijn. Honden worden met name erg druk bij binnenkomst doordat ze zo aangehaald worden door het bezoek.

Verder tav je kind:
    Je zou je kind als het uit de auto komt meteen op kunnen pakken. Zeg niets over die honden, dan wordt het niet aan de aanwezigheid van honden gekoppeld. Je hebt dus je kind op je armen en loopt naar binnen, loopt de honden straal voorbij en gaat zitten met je kindje op schoot. Is er geen plaat, zorg dan dat je van iemand de plaats krijgt. Zo kan je kind rustig verkennen, vanuit veilige armen.

Dit heeft overigens niets met rangorde te maken, het is een achterhaalde term. Honden leven in familieverband wat meer met ouder-kind van doen heeft. Dus met begeleiding en sturing. Als je even niet naar het achterhaalde gegeven kijkt: het heeft ook niets met rangorde te maken, omdat jullie helemaal niet tot de roedel behoren en er ook niet toe zullen gaan behoren. Rangorde heeft puur te maken bij individuen BINNEN de eigen roedel.

De honden laat je gewoon links liggen. Er zijn altijd wel mensen die zich met de honden bezig houden en dus zullen ze jullie wel met rust laten op een enkele snuffel of zo na.

Verder nog regels voor alle hondenmomenten:
    - inderdaad altijd de hond negeren.
    - mocht hij zover komen dat hij contact durft te maken, laat dan alleen snuffelen aan zijn handje.
    - Mocht hij zover komen dat hij ooit durft te aaien, niet boven op hoofd, nek of schouders, maar aan de zijkant van de nek of op de voorborst. Dit geeft de honden vertrouwen dat hij goeds in de zin heeft.

3. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Zie mijn stukje: ik ben het er dus absoluut niet mee eens om de reden die genoemd wordt. Wel met het optillen (en het beschermen en veilig gevoel geven aan het kind) trouwens. Eigenlijk maakt het voor de honden niets uit het wel of niet optillen. Wel kan het voor het kind een veilig gevoel geven aangezien hij samen met honden in een ruimte zit waaruit hij in feite niet weg kan.

Vanwege dat het een afgesloten ruimte is en niet buiten, zou ik het kennis maken eigenlijk laten. Alleen als je kindje zelf aangeeft het te willen (en het er dus klaar voor is) kun je het eventueel overwegen. Maar dan moet de eigenaar de hond wel rustig kunnen houden. Is het een snel drukke of opspringende hond, doe het dan niet en zoek geschiktere oefenhonden uit. Drukkere honden zijn voor later.

4. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Het betreft hier 2 behoorlijk jonge labradors, die, uitzonderingen daargelaten, doorgaans flink door het dolle raken van mensen. Heb jarenlang in de labradors "gezeten" en ken(de) vrij weinig jonge honden die zich weten te beheersen op dat soort momenten, sterke baas of niet. ;)
    Persoonlijk zou ik vragen de honden vooraf in te sluiten en pas na enige tijd, mits ze rustig geworden zijn, ze weer toe te laten in de ruimte.

Als je oom/tante ze met veel moeite tot kalmte moet manen, dan lijkt dat me ook geen prettige ervaring voor je zoontje.

Succes!

5. Vagans

Vagans Niet meer actief

Helemaal mee eens. Goed beschreven ook. Mensen proberen honden vaak dingen op te leggen als "mijn kind moet hoger in rang staan" maar dit werkt gewoon niet zo. Als je bovenstaande tips op volgt zal het denk ik helemaal goed komen!

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.794
    113
    De beste tip is gewoon de honden negeren.
    Ik merk dat altijd bij ons thuis als er een vriendinnetje komt spelen.

Kinderen die honden gwent zijn negeren hem waardoor de hond hen ook negeert.

Kinderen die overduidelijk bang zijn en schrikkerig gaan doen daar gaat hij altijd op af.... ( niet aanvallen ha ha...maar gewoon kijken en aan ze snuffelen)

Je kunt je kind prima optillen.

Niet zo krampachtig doen en gewoon gaan. Kind bij je houden maar verder niet te moeilijk doen.

7. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Ik ben het hier helemaal mee eens. Ik zou het precies zo aanpakken :)

8. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Scheelt weer veel typwerk... sluit me hier volledig bij aan.
    Laat het hele rangorde gebeuren alsjeblieft los hier handelen we helemaal niet naar het rangorde principe. Meer welke hond zich het beste gedraagd krijgt zijn vreten. De anderen leren dan vlot genoeg welk gedrag wenselijk is.

En negeren is het sleutelwoord.
    Je zoontje hoeft honden ook niet leuk te vinden toch?! dus leer hem te negeren en de basis regeltjes als je met je zoontje bii honden bent. Dan vindt hij ze vanzelf niet meer eng maar neutraal.

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Oké, negeren (en niet alleen bij binnenkomst) is dus het advies. En als onze zoon zo ver is, dan gaan we natuurlijk lekker even kennismaken.
    Het voelt mij niet goed om mijn oom en tante bij voorbaat te vragen de honden op te sluiten. Maar ik bel ze sowieso nog even, zodat we geen van allen voor verrassingen staan straks. Voor hun ook vervelend om ineens geconfronteerd te worden met een kind dat panisch is voor honden. Dus ik zorg dat ze het in ieder geval weten, dan kunnen ze zelf ook even kijken wat dan handig is en wat niet, inderdaad bijvoorbeeld de honden pas binnen laten nadat we al een beetje gesetteld zijn.
    Misschien voor honden ook wel prettiger, trouwens, om er pas bij te komen als iedereen al op het gemak zit en we niet nog met z'n allen staan te zoenen enzo.

10. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Kan je niet vragen om als jullie aankomen eerst een rondje te gaan wandelen met de honden?
    Honden zijn dan misschien in huis ook wat rustiger, en je zoontje heeft wat meer ruimte om zich heen.
    Je kan dan bijvoorbeeld eerst je zoon uit de auto tillen en dan gelijk gaan wandelen, na een klein stukje zeg je tegen je zoon dat hij nu wel een btje te zwaar word en moet gaan lopen. De honden zullen dan al wat rustiger zijn. Na het wandelen gezamelijk naar binnen, de honden vinden jullie dan al een stuk minder vreemd

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb net even gebeld. Omdat er best veel mensen komen, waren ze al van plan om 's ochtends een flink stuk met de honden te wandelen, zodat ze al wat energie kwijt zijn. Als de visite binnenkomt, laten ze de honden even in de bijkeuken. Als onze zoon wat gewend is, kijken ze even of ze de honden gewoon rustig binnen kunnen laten. De ene is trouwens net een jaar en de ander (waarschijnlijk) ongeveer een half jaar. Ze zullen dus inderdaad wel enthousiast zijn met zoveel nieuw 'speelgoed' in huis. ;)

12. Mirjam04

Mirjam04 Bekend lid

2 aug 2011
    660
    113
    43
    Ligt eraan hoe de honden opgevoed zijn?
    Mijn labrador van 2 zal noooooit tegen kleine kindjes opspringen. En is super lief voor kleintjes. Maarja, het blijft een labrador en zeker kleine kindjes kunnen een flinke wasbeurt van haar verwachten.

Ik denk dat hun baasje er wel bij moet zijn. Naar de baas zullen ze het beste luisteren wanneer ze te 'ver' gaan bij je zoontje. Het zijn jonge honden die ook nog moeten leren. Die ervaring heb ik met mijn hond wel. En optillen? Tsja, dat kun je zelf het beste inschatten op het moment dat je daar bent. Doe gewoon wat jou op dat moment goed lijkt.

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik denk dat een labrador van 2 jaar toch alweer anders is dan labradors van 1/2 of 1 jaar. Het is een tijd geleden dat we daar geweest zijn, toen hadden ze hun bejaarde labrador nog. Dat was echt geen enkel probleem. Was eerder zielig voor de hond, want we moesten onze zoon elke keer van zijn kussen halen, waar hij uitgebreid op ging liggen. ;) Maar ja, toen was onze zoon er sowieso nog niet bang voor. En die hond was gewoon erg rustig.

Deel Deze Pagina