Geregistreerd partnerschap...

Discussie in 'De lounge' gestart door Lodie, 21 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lodie

Lodie Actief lid

26 feb 2012
    222
    1
    18
    Omdat ik in november uitgerekend ben en we de dingen goed geregeld willen hebben voor ons kindje willen we voor geregistreerd partnerschap gaan zodat we later evt nog een keer kunnen trouwen met een leuk feest.

Als je voor geregistreerd partnerschap gaat is het dan normaal dat je dat gewoon doet, of is het normaal dat je dit aankondigt en evt een feestje oid geeft?

2. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Mag je helemaal zelf voor kiezen:) Wij hebben het vorige week gedaan met ouders. Zijn daarna wezen lunchen, dat was het. Maar als jullie een feestje willen geven, doe je dat toch gewoon! Je moet sowieso getuigen meenemen, dus je kan het niet met zu'n tweetjes doen. Veel plezier!

3. Kimba

Kimba Actief lid

11 sep 2011
    203
    1
    18
    Gelderland
    Wat is normaal? Je moet doen wat je zelf wilt.
    Wij hebben het niet aangekondigd ook geen feestje. Onze ouders waren mee en erna koffie en gebak.
    Zeker als jullie nog willen trouwen zou ik het nite te groot maken hoor. Maar heb je zin in een feestje dan is dit een mooie aanleiding.

4. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Wat is normaal :)

Wij zijn toen op de dag zelf met de getuige's en hun partners na de dierentuin geweest.
    De dag erna met een klein clubje gebarbecued.

Wat jullie ook gaan doen doe wat jullie willen en niet wat een ander wilt ;)

5. Foxter

Foxter Niet meer actief

Kan je nog wel trouwen dan als je GEP doet? Ik dacht dat dat een soort van trouwen was, alleen dan net niet helemaal ;)

6. Lodie

Lodie Actief lid

26 feb 2012
    222
    1
    18
    Nou daarom.
    Wij kiezen hiervoor omdat als we later gaan trouwen een feest willen geven. Maar ik dacht om dit maar zo te doen is het wel raar.
    Maar als je dan toch getuigen nodig bent dan kunnen we het idd met onze ouders doen.

7. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Ja dat kan.
    Op het gemeentehuis wordt het dan gewoon omgezet,uiteraard na het betaalde van een bedrag.

8. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    Je moet je eigen zin doen.
    Ik ken zelf 2 stellen die getrouwd zijn van te moeten (een omdat het handiger is om een huis te kopen als je getrouwd bent in belgie en het andere om aan adoptie te kunnen beginnen).
    Voor hun was het puur een zakelijke affaire en daarom geen feestje of niets.
    Is gewoon je eigen keuze

9. Keiblij

Keiblij Actief lid

5 nov 2011
    317
    269
    63
    Wij willen ooit nog trouwen met alles erop en eraan. Toch wilden we wat officieels, ook omdat ik graag dezelfde achternaam wil als mijn kindje en vriend. Dit gaat over 2 weken gebeuren. Eerst wilden we het heel eenvoudig doen, maar ik merkte op een gegeven moment dat ik het toch ook wel leuk vond om er iets meer mee te doen. Wij hebben er voor gekozen om het te "vieren" met ouders/schoonouders/broers/schoonzussen. We zijn met 14 mensen. Na het officiële gedeelte vieren we een bescheiden feestje voor deze mensen.
    Bijna niemand in onze omgeving weet wat we van plan zijn, we hebben het dus niet groots aangekondigd. Het is maar net waar je zelf voor kiest. Wel heb ik gemerkt dat de mensen die het wel weten het allemaal bijzonder genoeg vinden om het te vieren!
    Stiekem heb ik dus ook wel een beetje erg veel zin in deze dag :D

10. bouncytigger

bouncytigger Bekend lid

27 feb 2012
    861
    0
    0
    Waarom ga je niet gratis trouwen, en dan lekker uit eten met ouders/getuiges oid, en geef je op je 1 jarig huwelijk een knalfeest. Ben je wel stukken goedkoper uit.....

Verder moet je gewoon dat doen wat jou/jullie goed toe lijkt.

11. manon88

manon88 Bekend lid

1 nov 2011
    532
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben afgelopen november ook gekozen voor geregistreerd partnerschap. We hadden net een huis gekocht en moesten dingen op papier hebben trouwen willen we doen met een feestje maar daar hadden we geen geld voor door de heleverhuizing en verbouwing.
    Daarom hebben wij er voor gekozen om op woe ochtend gratis te gaan ( die dag is bij elke gemeente anders) beide ouders als getuigen mee en daarna een gebakje thuis met zijn 6 en klaar :) het geld wat we bespaard hebben kunnen we straks voor een mooie bruiloft gebruiken, want we willen zeker nog trouwen.

Let wel; bij gp moet je man nog wel jullie kindje erkennen.

12. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Wij hebben bewust gekozen voor een GP, om dezelfde redenen, dus zaken geregeld hebben én we willen later nog uitgebreider trouwen.
    Aangezien mijn vader ziek is en ik wilde dat hij me weggaf, hebben we de hele ceremonie net als een trouwceremonie gedaan met weggeven, muziek en al. Een van onze honden heeft de ringen gebracht, was echt super leuk!

Daarna thuis met directe familie en getuigen taartje gegeten en toen uit eten. Dat was op woensdag. Op de zaterdag erna hebben we thuis een tuinfeest gegeven voor iedereen die wilde komen.

Kortom, zoals de rest ook al zegt, je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Het kost hetzelfde als trouwen, je hebt dan ook dezelfde mogelijkheden. Als je daarvan gebruik wilt maken, doe dat dan! Het is echt niet alleen maar een krabbeltje.
    Hier veel leuke reacties gehad op de manier waarop wij het aanpakten. Ook een paar suffe...alsof het niets is om je leven vast te leggen met je geliefde...

En je moet idd als er een kindje op komst is met je partner naar het gemeentehuis om de naamgeving te regelen. Je kindje wordt dan erkend door je partner die daarmee aangeeft bepaalde verplichtingen op zich te nemen.

13. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Maar als je wilt trouwen in de toekomst waarom dan nu GP? Wat wil je er mee geregeld hebben? Als dit alleen voor het gezag is kun je dit heel anders regelen en later nog trouwen.

14. simple

simple Bekend lid

3 dec 2010
    951
    0
    0
    limburg
    Wij hebben afgelopen oktober GP gedaan. Geen poespas verder. Omdat wij willen trouwen. De reden dat wij dat gekozen hebben is omdat ik zijn naam wilde aannemen, met mijn zieke zoontje was dat makkelijker. Nu zijn we verloofd inmiddels en gaan we volgend jaar trouwen. Het leuke daarvan vind ik dan weer dat de getuigen gelden van het GP maar je best bij het trouwen andere getuigen mag hebben maar dan voor spek en bonen. Dus dan neem ik mijn minderjarige neefjes :)

15. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Maar waarom GP als je later toch gaat trouwen? De achternaam van je man krijg je toch zodra je gaat trouwen. GP kost ook geld en naar mijn. Idee zonde als je daarna toch gaat trouwen.

16. Wij gaan GP-en omdat het belastingtechnisch gezien een paar duizend euro per jaar scheelt, en we nog geen geld hebben om te trouwen, en dat wel heel uitgebreid willen doen. Wij doen wel ringen, maar verder geen feest ofzo. We hebben allebei 1 getuige, en misschien dat we daarnaast nog wat familie uitnodigen maar dat zal heel weinig zijn..

Ik lees op internet hele verschillende dingen.. De één gaat in bruidsjurk, de ander in een joggingbroek en daarna meteen door naar het werk.. Is echt helemaal aan jezelf dus!

17. iMama

iMama Actief lid

21 okt 2011
    445
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je kunt het precies doen zoals jij wil. Wij hebben eens een geregistreerd partnerschapfeest gehad wat praktisch een huwelijk was. Met ringen, zij in een witte outfit (was geen trouwjurk, maar wel een feestelijke outfit) hij in pak, hele ceremonie erbij. Foto's gemaakt op het strand en daarna uit eten. Was niet een waanzinnig groot gezelschap, maar een groepje van de meest hechte contacten.

Wij hebben zelf besloten geen GP te doen, aangezien de trouwplannen toch al concreet waren en ook wanneer het plaats zou vinden.

Wanneer je alsnog trouwt, dan teken je een akte van omzetting in een huwelijk. Dit is niet gelijk aan een trouwakte. Je kunt dit alsnog groots aanpakken, echter heb je je getuigen al gehad met je GP. Dus in feite kun je dan trouwen zonder getuigen. Al denk ik dat als je alsnog je getuigen wilt dat dat geen probleem is.

Verder is een huwelijk ontstaan uit omzetting van een geregistreerd partnerschap een huwelijksvorm die ze in sommige landen niet erkennen. Maar eerlijk gezegd als je niet naar 'rare' landen reist en ook geen emigratieplannen hebt, zou dit geen problemen moeten opleveren (zo is het mij destijds bij de gemeentebalie uitgelegd).

Deel Deze Pagina