Vanaf week 25 loop ik bij de gyn. Voor die tijd kreeg ik dus de echo's en controles bij de verloskundige. Als ik geen echo kreeg, werd het hartje gecontroleerd. Nu loop ik dus al 10 weken bij de gyn en krijg bij elke controle een echo. Maar nog nooit heeft hij naar het hartje geluisterd. Is dit normaal omdat ik sowieso een echo krijg en je een kloppend hartje ziet? Ik vroeg het me ineens af. Want je kan wel een kloppend hartje zien maar klopt het ook goed?
Jawel hoor! Volgens mij is het bij een echo sowieso het geval dat het apparaat de kloppende beweging omzet naar geluid en dat je dus niet echt het geluid hoort wat het hartje maakt, maar pin me daar niet op vast.. Denk ook dat de regelmaat, de doorstroming en het niet overslaan van hartslagen belangrijker is dan hoe het klinkt. Zit vast goed! *begin na wat googlen toch te twijfelen of dat van de echo nu klopt, ik dacht dat dit ook de reden was dat er een flow op het apparaat moet zitten om uberhaupt iets te kunnen horen, maar misschien gaat dat wel over iets heel anders *
Ja maar vanaf 25 weken heb ik het geluid nooit gehoord ofzo. Maar jij denkt dat de gyn dat dus op zijn scherm wel kan zien? Ik vraag het sowieso bij mijn volgende controle even na hoor maar vroeg het me toch even af.
Ik denk het wel, al zou ik me ook ongerust maken hoor. Met een echo kun je natuurlijk uitgebreider onderzoeken dan met alleen een doppler. Stel dát er hartruis is te horen met een doppler en ze vermoeden dat er iets mis is, moet er verder onderzoek gedaan worden door middel van een echo. Ik denk daarom dat je meer kunt zien dan je kunt horen, eigenlijk. Ik zou het de volgende keer gewoon vragen. Naast geruststellend, is het natuurlijk ook gewoon fijn om het even te kunnen horen!
Ja inderdaad. Het scheelt dat dit ook gelijk mijn laatste controle is want over drie weekjes gaan ze de de kleine halen dmv keizersnede maar toch ff checken.
Volgens mij is dit wel normaal. Ik kreeg tijdens mijn eerste zwangerschap aan het einde bijna elke controle een echo bij de gynaecoloog en toen werd er daarna niet meer naar het hartje geluisterd.
Ik loop deze zwangerschap bij de gyn, krijg elke controle een echo maar hartje van deze baby heb ik nog niet gehoord.... bij ons kijmen ze dus echt alleen met de echo of alles goed is. In principe is dat ook het doel van de vk met de doptone, zij luistert dan of alles goed klinkt want meestal hebb3n vks geen echoaparaat.
Hier ook niet. Loop vanaf het begin bij de gyn. Alleen bij de 7 weken een keer laten horen. Was toevallig verjaardag van vriend, dus dat vond de gyn wel een leuk kado. De tweede keer was bij 17 weken bij de pretecho en gisteravond in het zkh met de doppler toen ik er met harde buiken was. Bij de gewone echo's (elke twee weken) in het ziekenhuis dus niet.
Ja hoor! Hier moet ik sinds week 23 elke week bij de gyn zijn. Hij meet dan baby op en laat de hartslag zien. Horen doe ik t ook niet.
ik loop ook al vanaf het begin in het ziekenhuis ze laten niks horen alleen zien, nu doet het hartje het prima klopte netjes en je zag de kleppen goed bewegen,.
Ik heb het een keertje nagevraagd. En de uitleg die ik kreeg was dat als ze het geluid aanzetten dat er dan extra 'energie' door de baby heen gaat. Hierdoor wordt alles wat warmer in de baarmoeder en dit schijnt (uit recent onderzoek) slecht te zijn voor het ongeboren kind. Overigens gaf mijn vk dezelfde uitleg toen ze vertelde waarom zij bij 10 weken (de eerste echo) het hartje niet liet horen. Zoals zij toen zei: better save then sorrow.
hoi, ik heb hartje van mijn kleine een keer bij verloskundige gehoord. heel kort. anders is niet goed voor baby. maar niet bij echo's gehoord. ik zie het gelijk op het scherm dat het hartje klopt. maar ik hoor niks.
Ik heb in het ziekenhuis ook alleen bij de nekplooi het hartje gehoord, daarvoor vond ze te vroeg. Ze stellen dat inderdaad het liefst uit tot na de 1e trimester. Ik weet niet wat de uitleg is, maar wat ik hierboven lees klinkt logisch.