Ik gebruik alleen mijn meisjesnaam en heb er best een hekel aan als mijn man en ik worden aangeschreven als Pietje en Marietje de Boer (de Boer dan als zijnde mijn mans achternaam). Ik heb er heel bewust voor gekozen om mijn eigen achternaam te houden en dan vind ik het vreemd als ik word aangeschreven met een achternaam die dus helemaal niet van mij is. Met Familie De Boer heb ik overigens minder moeite. Dit omdat het dan ook mijn kinderen betreft en het dan gewoon de makkelijkste manier van aanschrijven is.
Blijkbaar dachten diverse banken en verzekeringsmaatschappijen er ook zo over. Het heeft echt even geduurd voorda ik alle officiele post en pasjes op de juiste naam had. Op een gegeven moment kreeg mijn man een zorgpasje met mijn meisjesnaam en ik een een zorgpas met zijn naam, haha. Hij is Voornaam EigenNaam Ik ben Voornaam MeisjesNaam ZijnNaam. Maar dat is dus op papier, in praktijk gebruik ik de achternaam die op dat moment het beste past. Overigens zou het mij inmiddels ook wel redelijk een worst zijn hoor, hoe een ander mij noemt, ik weet hoe ik heet (altijd handig ) Alleen als mensen een brief of mail rechtstreeks beantwoorde, vind ik het wel zo professioneel om even goed te kijken hoe je iemand noemt. Zeker bij een mail kun je gewoon even kopieëren en plakken. Maar bij privépost vind ik alles best.
Ik kan me trouwens best voorstellen dat er vrouwen zijn die ervoor kiezen hun kinderen de eigen achternaam te geven. Je gaat er niet bij voorbaat vanuit, maar 1 op de 3 huwelijke loopt uit in een echtscheiding. En bij wie blijven de kinderen dan meestal wonen? Juist, bij de moeder. En die moet dan elke keer als ze iets wil (bijvoorbeeld naar het buitenland op reis gaan) weer moeilijk doen omdat zij niet dezelfde achternaam heeft als de kinderen. Als de breuk dan ook nog eens heel vervelend is geweest, is dat helemaal naar lijkt mij. Je hoort nog vrij regelmatig dat de kinderen later alsnog hun naam willen veranderen. Onze zoon heeft trouwens wel de naam van mijn man. wij gaan niet uit elkaar!
Ik ben niet getrouwd maar als ik zou trouwen behoudt ik mijn eigen meisjesnaam met streepje. Dus op officiele post zou mijn eigen achternaam nog staan. Als ik door bekenden aangeschreven zou worden met alleen de achternaam van mijn man zou ik daar geen probleem van maken.
Ook ik heb mijn eigen naam om prive reden gehouden. We hebben ervoor gekozen om de kids mijn achternaam te geven ook wij hadden jongen mans naam en als het meisje werd mijn naam maar het werd een twins en die hebben beide mijn naam. Dit hebben we mede door het hier boven beschreven op vakantie gaan gedaan hebben het in Egyte meegemaakt met een moeder en haar zoontje. En omdat als je naar school belt om je kind ziek te melden het ook wel net zo handig is. Maar met de post vind ik familie goed maar krijg dus ook wel eens post met mijn voornaam en alleen de achternaam van mijn man daar baal ik dan wel even van.
Wij zijn getrouwd en ik heb mijn eigen achternaam gehouden, en ik zie het liefst Jan en Mies op de envelop staan.
De kids hebben trouwens ook mijn achternaam en daar ben ik ook heel erg trots op! Maar waar ik wel tegenaan loop is het feit dat mensen er altijd maar vanuit gaan dat ze de achternaam van mijn man hebben. En dan heb ik het over kdv, school, psz enz. Iedere keer moet ik het verbeteren en iedere keer gaat het weer fout
dat vind ik ook niet zo verwonderlijk...is ook wel een gevolg van je keuze denk ik. Practisch alle kids in nl hebben de achternaam van hun vader.
Ik heb nu gestemt op Jan en Mies.. Zie nu nog liever alleen onze voornamen ( en evt van de kinderen ) Ik hecht erg veel waarde aan mijn achternaam. Onze kinderen dragen nu ook mijn achternaam, als wij gaan trouwen krijgen ze wel , net als mij, de achternaam van de vader. Eerst maar eens trouwen!
Ik ben getrouwd, maar heb niet de naam van mijn man aangenomen. Ik raak echt zwaar chagrijnig als mensen die dit weten mij toch aanspreken of aanschrijven met mijn mans achternaam. Ben erg aan mijn eigen naam gehecht. Ik ga dus voor Jan Jansen en Mies de Vries óf Fam. Jansen - de Vries.
Ik ben getrouwd en heb de naam van mijn man niet aan kunnen nemen. Als mensen mij of ons aanschrijven met zijn achternaam ben ik dus juist erg blij , het klinkt zo fijn!
wij zijn in mei getrouwd en ik heb er voor gekozen om mijn eigen achter naam te gebruiken en die van mijn man er achter aan. ik draag mijn naam al mijn hele leven en mijn man is er later bijgekomen, vond het wel een mooi idee. en dat mijn achternaam veel origineler is,haha! onze kinderen hebben de achternaam van mijn man. de telefoon neem ik altijd met mijn voornaam op en officiële post komt op eerst' mijn achternaam en dan die van mijn man 'aan. de overige post op fam. 'de naam van mijn man '. maar het maakt mij echt niet uit! ik let er niet eens op. o wat trouwens wel grappig is, als ik ergens bv aan de telefoon de achternaam moet doorgeven of we bestellen iets, doe ik dat altijd op mijn mans naam...die van mij weten mensen nooit hoe ze het moeten schrijven..hihi!
In het gemeentehuis zei de ambtenaar dan zijn jullie vanaf nu meneer en mevrouw de p. ik heb gezegd dat in mijn naam hou toen zei ze oké dan voor 1 dag mevr de P. Nee ook dat niet ik ben en blijf mevr L. De kinderen heten net als ik L. Op een brief zie ik dan ook liever Fam. De P./L.
Alle kids hier krijgen inderdaad mijn achternaam. Dat is logisch. (even reactie op wat berichtjes op pagina 4). We hebben er alleen toen voor gekozen om het zo te doen omdat we niet wisten wat we wouden dus hebben we 50/50 gedaan. En da's eenmalig want dat alle kinderen uiteindelijk die naam krijgen lijkt me logisch En ik hecht veel waarde aan mijn achternaam (hee, die heb ik hier vaker voorbij zien komen) ja die achternaam niet maar de waarde die daaraan gehecht wordt. Mijn vader en ik zijn nog maar de enige 2 met die naam en beiden enig kind.
Hier echt letterlijk precies hetzelfde, ook de keuze van volgorde namen (hier om zakelijke redenen vooral) en ook de wijze van gebruik. Als familie zijn wij overigens fam. Jansen. 4 vd 5 gezinsleden dragen alleen die achternaam en ik ook deels. Tupp, maar waarom denk je dat je een afwijkende achternaam hebt gekozen? Vanwege volgorde? Ik kom deze vorm vaak tegen hoor, overigens vooral binnen het beroepsleven. Ik ken ook veel mannen die beide achternamen voeren.
Hier precies zo. Als er gebeld wordt en ze vragen of mevrouw Mansachternaam er is, dan zeg ik dat die hier niet woont, gaan ze door dan vraagziek of ze het telefoonnummer an mijn schoonmoeder nodig hebben.
Ja maar dat was de vraag niet. De vraag werd gesteld aan vrouwen die hun EIGEN naam gebruiken, niet die van hun man!
Wij zijn getrouwd en ik gebruik alleen mijn eigen achternaam. Ik riep als kind al dat ik nooit mijn achternaam zou veranderen😄 ik word dan ook heel chagrijnig als ik met de naam van mijn man wordt aangesproken. Zoontje heeft overigens wel dezelfde naam als papa.