Wat er erg aan is, althans wat ik daar erg(erlijk) aan vind, is dat het voor mij een bewuste keuze is geweest om mijn meisjesnaam te houden en niet mijn mans naam aan te nemen. Ik heb dit gedaan met een reden, en ik vind het dus heel belangrijk om mijn eigen naam te hebben. Als een bedrijf of instantie mij zomaar, zonder dat ik daar om heb gevraagd gaat aanschrijven met mijn mans naam, dan schiet mij dat in het verkeerde keelgat. Ik ben NIET mevrouw mansnaam (zoals Dirksmama dat zo leuk zegt) dat is mijn schoonmoeder, ik ben mevrouw meisjesnaam. Wat geeft een instantie het recht om mij zomaar een andere achternaam te geven puur en alleen omdat ik toevallig getrouwd ben. Nou sorry hoor, maar dat vind ik zo'n vreselijk achterhaalde gedachte. Ik wil gewoon genoemd en aangeschreven worden zoals ik heet en dat is dus niet met de achternaam van mijn man.
Ik zou ook zo principieel zijn als ik alleen mijn eigen naam gehouden had. Het is een kwestie van je huiswerk doen en goed fatsoen hebben. dat ouderwetse gedoe...
Ook hier is het geen moment bij me opgekomen om mijn achternaam te veranderen bij het aangaan van een geregistreerd partnerschap. Toch ontvang ik soms post van bedrijven aan dhr. En mevr. Jansen. Of wat ik helemaal ergerlijk vind, kaartjes voor Fam. Jansen, vaak ook nog van familie of bekenden. Ik doe vervolgens weinig met deze ergernis, alleen bij bedrijven mag ik graag een online klacht indienen. Beetje uit principe; in de hoop dat er eens nagedacht gaat worden over het gemak waarmee met de achternaam van de 'mevrouwen' wordt omgegaan. Bij de hypotheekverstrekker heb ik het trouwens wel aan laten passen, vond het maar raar dat mijn schoonmoeder werd aangeschreven over de maandelijkse aflossing...