Daar geef ik je ook groot gelijk in, zo zou ik het ook doen, of ik nou alleenstaand was of niet, met of zonder kind. De WW uitkering is daar ook voor bedoeld in mijn ogen: zoek in die tijd een baan op die vergelijkbaar is met je vorige baan qua niveau en salaris. Uiteindelijk heb je wel rekeningen die betaald moeten worden, die volgens jouw eigen leefstijl gebaseerd zijn op een bepaald minimum salaris. Dus dan vind ik het niet vreemd dat je in die tijd voorkeur geeft aan banen waarmee je je rekeningen kan betalen (hier en daar bezuinigen is uiteraard wel een must). De WW uitkering is immers ook gebaseerd op je salaris (70%), om ervoor te zorgen dat je niet al te veel in de financiële problemen raakt. Vind je de juiste baan niet tijdens je WW uitkering en beland je na je WW-recht in de bijstand, dan zou ik ook naar banen zoeken die onder mijn niveau zijn. In de tussentijd dan gewoon lekker door blijven zoeken naar banen die je echt wil. Zoals je zei, de WW is een recht dat je hebt opgebouwd door te hebben gewerkt. Of je die tijd gebruikt voor het zoeken naar een baan die aansluit bij jouw niveau of juist lager is dan jouw niveau, is dan ook jouw goed recht.
Maar WW is iets anders dan een bijstandsuitkering... Ik heb zelf 5 jaar geleden ook in de WW gezeten en in die tijd ook rustig gezocht naar een leuke baan. Dat vind ik ook niet raar ofzo.
Ze zijn ook in de WW wel strenger geworden. Vooropgesteld dat ik het er helemaal mee eens ben hoor, dat je in de WW op vergelijkbaar niveau zou moeten kunnen zoeken, verwachten ze wel dat je na (volgens mij) een half jaar op zoek gaat naar banen (ruim) onder je niveau.
Mja, dat lijkt me ook wel een redelijk termijn om iets vergelijkbaars te vinden, binnen 6 maanden. @Aaliyah86: Ja inderdaad, WW is iets anders dan bijstand. We springen inmiddels al minstens 35 pagina's van de hak op de tak geloof ik. Niet dat ik dat erg vind, zo zou het in een mondelinge discussie ook gaan
Hier heb je helemaal gelijk in hoor. WW is een verzekering waarvoor je betaalt tijdens je werk, en na een ontslag heb je daar gewoon recht op. Die uitkering is ook in het leven geroepen om mensen even de ruimte te geven om aan een nieuwe baan te komen, je zit daar toch meestal ruim 1 jaar in (meestal 2 jaar). Mensen die die tijd benutten om passende baan te vinden hoeven helemaal niet in bijstand te belanden. Overigens weet ik niet precies hoe de wetswijziging mbt WW eruit ziet, maar sinds kort heb je weinig te kiezen als je in WW zit. Je hebt dan ook sollicitatieplicht en sinds vorig jaar (geloof ik) ben je verplicht om ook werk onder je niveau aan te nemen. Ik denk dat je x aantal keren mag weigeren, en daarna is het afgelopen.
Niet alle, maar wel veel alleenstaande moeders kruipen gemakkelijk in een slachtofferrol. Het moet bijna allemaal voor hun bedacht en geregeld worden. Met alle respect, maar geen oppas vind ik geen reden om in de bijstand te blijven. Als morgen mijn oppas wegvalt, dan kan ik ook niet de bijstand in en thuis blijven. Dan moet ik wat anders zoeken. Ik lees hier gelukkig ook verhalen van alleenstaande moeders die het ook zwaar hebben maar wel allemaal op een rijtje hebben. Thumbs up voor hen.
Ja hier dus ook. Die banen worden apart gehouden hier omdat er veel vraag naar is binnen die groep. En dat vind ik helemaal super! Die mensen kunnen nou eenmaal niet zomaar een baan vinden en dat ze bepaalde dingen daarvoor apart zetten vind ik heel fijn voor die mensen.
Is hier ook zo. Maar ik denk dat er hierboven vooral werd gevallen over analfabeet of zwakbegaafd. Er bestaan nog meer categorieen mensen die níet analfabeet of zwakbegaafd zijn maar tóch onder de noemer 'speciale mensen' vallen die binnen de gemeentewerken een voorkeursplek krijgen. Er zijn bv ook juist hoogbegaafde mensen die een ander gebrek hebben waardoor ze niet in het normale arbeidsleven deel kunnen nemen.
@brenda ben het helemaal met je eens hoor!!! Kom nou als ik bij mn baas aan kom met mn kind is ziek mag ik naar huis dan lacht hij me uit en zegt hij ook dat ik het lekker zelf even uit moet zoeken.... Ik werk in de zorg en dan heb je idd geen kantoor uren. Wij moesten het ook allemaal maar zien te regelen. Dus ja en hier ook geen opa's en oma's of buren of zussen die op kunnen passen hoor. Die werken ook allemaal dus dat is echt niet erger voor alleenstaande moeders hoor....
Dat zou maar zo kunnen. Ik ken 2 mensen die dat werk doen en die vertelde mij dat het gaat om analfabeten en zwakbegaafde mensen. Kan natuurlijk zijn dat dit de grootste groepen zijn.
En toch heb je het hier over een abnormale situatie hoor. Normaal gesproken mag je als ouder wettelijk gezien bij je kind zijn als dat kind ziek is en er geen andere verzorger voor handen is. Dat valt onder zorgverlof, of anders calamiteitenverlof. Dat bazen het daar niet mee eens zijn, tja... das een ander verhaal.
Ja en toch mogen wij niet zomaar weg hoor....Als mijn kind ziek is dan zoek ik het maar uit. Plus er is in de zorg en mandje met je verlofuren als die op zijn heb je pech. Daar valt ook je zorgverlof onder dat is toevallig pas veranderd...
Dan nog beschuldig je mij van dingen die ik NIET gezegd heb. Ik heb nooit gezegd dat alle mensen die dat doen zwakbegaafd zijn of analfabeet. Wel dat het specifieke werk in deze gemeente alleen gedaan wordt door die groep mensen. Daarom zeg ik, voortaan misschien 2 keer lezen?
Nou bij de juni mama's had je ook allerlei verhalen en daar klopte ook niks van. Ga je niet van de domme houden want dat weet je zelf ook heel goed... Heb verder geen zin om hier deze discussie aan te gaan aangezien ik geen ban/waarschuwing wil. Je weet heel goed waar ik het over heb...
Oh en ja, dat sommige van jullie niet naar huis mogen als je kind ziek is is idd lastig. Maar als een alleenstaande moeder zonder mensen in de buurt waar je op terug kan vallen een kindje heeft die ziek is MOET je wel thuis blijven. Werk of geen werk. Kan toch onmogelijk een ziek kind maar in bed laten liggen en dan zelf gaan werken???