Vraag aan iemand met bijstand uitkering gezin

Discussie in 'De lounge' gestart door bosi333, 8 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ruby28

ruby28 Fanatiek lid

10 mrt 2007
    3.609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
    ik kreeg toen 1800 gulden....geen toeslagen alleen huursubsidie.

2. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Had het er net met mijn man ook nog over, dat ik in mijn eentje net zo goed thuis zou kunnen gaat zitten. En dan (niet om stoer te doen ofzo) ben ik nog hoogopgeleid ook! Eigenlijk is het van de zotten.

En echt, ik ken genoeg mensen die naast hun bijstand zwart bijklussen ook. Je zou toch denken dat je van 300/400 euro makkelijk een maand boodschappen kunt doen als alleenstaande moeder? Er zijn hier op het forum mensen zat die hetzelfde te besteden hebben. Bijstand lijkt me iets te aantrekkelijk op deze manier.

3. whitesaber

whitesaber Niet meer actief

Sommige mensen hebben geen keuze
    Speciaal als je niet bemiddelbaar bent en je al 6 jaar niet gewerkt hebt
    Altijd als je uit huis probeert te gaan dat het angst je om het hart slaat
    Niet met mensen om kan gaan,maar toch met cursussen en workshops mee doet omdat je weet dat het niet goed is...

Er zijn altijd mensen die in de bijstand zitten om andere redenen die jullie hier opnoemen

Niet alleen maar alleenstaande moeders hebben een wwb uitkering...
    Mensen die eigenlijk in de wajong horen maar gewerkt hebben na hun 17de...

4. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Er zijn altijd uitzonderlijke gevallen, iemand kent altijd wel weer iemand anders die in zo'n geval zit. Maar over het algemeen is in de bijstand zitten niet heel prettig. En het is zeker niet iets wat je "zomaar" kan krijgen. Dus laten we het vooral niet gaan zitten idealiseren...

5. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Jij had toen al kinderen denk ik?
    Ik was nog alleen en had zo'n 1100 gulden ofzo.

6. whitesaber

Dat is zeker waar
    Je krijgt het echt niet zomaar ook niet de extra's
    Dan heb ik het over opleidingen en bijv langdurigheidstoeslag
    Er moet bij een opleiding een garantie zijn dat je echt aan het werk kan na je opleiding

7. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Dit is idd mogelijk als je heeeele lage vaste lasten hebt..

Ik hield van een (alleenstaande ouder) uitkering ongeveer 300 euro over.
    Maar dat vind ik ook luxe..

8. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Toen waren de lasten ook een stuk lager he. Vandaar dat de uitkering mee groeit.

9. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Iedereen kan bijstand krijgen. GEwoon aanvragen en je krijgt het(mits je nog recht hebt op ww)...

Echter hoort er in de meeste gevallen gewoon sollicitatieplicht bij.

10. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Tuurlijk, aanvragen kan altijd. Maar dat gaat allemaal niet over rozen. En inderdaad, er hoort meestal een sollicitatieplicht bij. Jarenlang zomaar in de bijstand zitten kan in de meeste gevallen niet. En daar doelde ik meer op.

11. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Ja dat klopt idd.

Natuurlijk kan je makkelijk 'frauderen'. Zeggen dat je alleen woont maar eigenlijk woon je samen enz... Maar ze gaan er steeds heftiger op controleren.

Bij mij deden ze al heeeeel moeilijk. Ik woonde op kamers met mijn dochter. Mijn nieuwe vriend woonde in hetzelfde huis. Ze deden heel moeilijk, al hadden ze geen poot om op te staan. We hadden namelijk allebei een eigen kamer. Sinds ik ben gaan werken ben ik gelukkig van het gezeik af. NU woon ik inmiddels samen. En zou echt niet terug willen naar de bijstand.
    Ik heb er ook maar een paar maand in gezeten. Toen begonnen met een avondopleiding en fulltime baan.

12. thewiz

thewiz Actief lid

27 jun 2009
    331
    0
    0
    Thuismama
    Assen
    Hoi,

Mijn moeder zit al jaren in de bijstand omdat ze niet kan werken (niemand wil haar hebben) i.v.m distrofie in haar handen (40% arbeidsongeschikt bepaald) en die krijgt nu 835 euro per maand. Dit kreeg ze ook al toen ik en mijn zusje nog bij haar woonde. Dus dat verhaal van 600 euro per maand overhouden is lariekoek! Dat kan gewoon niet!

13. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Uhm,... dan krijgt ze ook nog die 40% dat ze afgekeurd is betaald van het uwv.

Als je als alleenstaande ouder netto 1100 bijstand krijgt en daarop nog toeslagen.. Als je lage vaste lasten hebt kan je veel overhouden.
    Ik zelf hield ongeveer 300 over, maar woonde op kamers dus kreeg geen huursubsidie enzo.

14. Windows

Windows Fanatiek lid

2 feb 2006
    1.860
    0
    0
    Achteraf vind ik het jammer dat ze mij niet geholpen hebben bij het zoeken naar werk destijds,
    ging een uitkering aanvragen(alleenstaande moeder)en gaf wel aan graag te willen gaan werken,stapsgewijs én leren,omdat ik altijd al Kraamverzorgster wilde worden.
    'alleen maar goed,mevrouw',zei die baliemedewerkster nog.
    Maar ik kreeg meteen vrijstelling,maargoed toen waren de kinderen ook nog maar 2 en 3.
    Maar idd de eerder genoemde 1800 gulden had ik toen ook,en had het echt niet slecht,hield gemiddeld toch nog zo'n 100 gulden over aan het eind van de maand.

15. thewiz

thewiz Actief lid

27 jun 2009
    331
    0
    0
    Thuismama
    Assen
    Ze krijgt de 40% wel uitbetaald van het UWV maar dat wordt weer van haar bijstand afgetrokken die de gemeente haar geeft...
    Ze is natuurlijk nu geen alleenstaande ouder meer. Wij zijn het huis uit.
    Verder heeft ze natuurlijk wel lage lasten. Voornamelijk de kosten voor water en energie. Verzekeringen zijn iets lager voor 1 persoon. En boodschappen doen is ook goedkoop.
    Maar ze heeft dan wel weer bijzondere uitgaven voor haar lichaam. Bijvoorbeeld haar nagels bijhouden (handen en voeten). Die kan ze zelf niet knippen en wordt ook niet vergoed door het groene land. Ik doe haar handen wel eens maar haar voeten wordt wat moeilijker. Kalknagels enzo.
    Ze moet sporten om haar lichaam in goede vorm te houden zodat de distrofie niet verder uitbreid. En dat wordt ook niet vergoed door het groene land... (en we betalen zoveel zorgpremie!)

Maar 600 euro overhouden is belachelijk! Dan stopt iedereen toch meteen met werken!

16. whitesaber

Zullen we wedden?
    Wij zijn een gezin MET vader :p
    dus 1240 met toeslagen

17. whitesaber

Even een tip :
    Ga PGB aanvragen voor je moeder dan kan ze sporten mensen inhuren voor haar nagels en nog veel meer

Maar echt ong 600 euro over per maand
    Lage huur 341
    150 gas licht
    270 verzekeringen
    30 water

En dat zijn onze vaste lasten per maand

We hebben geen auto
    Geen verdere verplichtingen
    Dus ja 600 over per maand

18. linde90

linde90 Niet meer actief

Maar werken jullie allebei niet dan Whitesaber?
    Want dan zou het toch minder moeten zijn of niet?

19. whitesaber

Nee we werken alle 2 niet
    En dat klopt maar als mijn man bijv boven de bijstands bedrag zou verdienen dan zou ik geen bijstand krijgen

20. sabrina79

sabrina79 Fanatiek lid

10 jun 2009
    2.962
    0
    36
    Leerkracht basisonderwijs
    Zaanstad
    Mag ik zo brutaal zijn om te vragen waarom jullie niet werken??

Deel Deze Pagina