Hoi dames, Zijn hier meiden die studeren en een gezin hebben? En hoe ziet je situatie er dan uit (werkt je partner veel, kinderen naar opvang/school, kom je goed toe aan je studie etc)? Ik overweeg een opleiding te gaan doen dus alle ervaringen zijn welkom! Alvast bedankt! Groetjes
Ik beantwoord niet helemaal aan je oproep maar wil toch even reageren. Ik ga nu naar het laatste jaar van mijn opleiding (HBO) en ben zwanger van mijn eerste kindje. Ik zie als een berg tegen dit jaar op. Ik doe werken en leren. Ik werk 3 dagen en heb dus 2 dagen over. Houdt er rekening mee dat een studie veel tijd kost en dat je opvang moet hebben voor je kids (in je stage periodes). Ik ben nu dus zwanger en ben vanaf het begin extreem moe en heb heel (maar dan ook heel!) erg last van bandenpijn en daardoor zie ik dus erg tegen het studeren dus op nu....maar goed, allicht dat anderen een hele andere ervaring hebben! Ligt er ook aan natuurlijk hoe oud je kids zijn? Is er ruimte in huis om rustig te werken? Staat je man/vriend/partner er voor 100procent achter? Hoe lang duurt de opleiding precies? Hoe lang moet je stage lopen? Wordt je opleiding vergoed? Is het in de buurt? Hoeveel dagen moet je precies naar school?
Ik vind het een heerlijke combinatie! Het gaat hier echt super goed, maar dit komt ook omdat ik erg makkelijk leer en mijn vriend een goed inkomen heeft. Ik studeer voltijd en dat komt in mijn geval neer op circa 15 uur college per week. Thuis doe ik weinig (ik zou meer moeten doen hihi) maar ik heb tot nu toe alles gehaald, in de afgelopen 4 jaar maar 1 her hoeven maken! Wel plan ik sowieso ook 1 dag per week in voor afspraken om groepsopdrachten voor te bereiden. Een must is dat je de opvang goed geregeld hebt. Zorg dat je altijd iemand achter de hand hebt bij wie je terecht kan als je ineens opvang nodig hebt. Ik merk namelijk dat de roosters vaak wijzigen en zo kun je dus ineens een college hebben op de dag dat jij net geen opvang hebt. En in de tentamen weken heb ik sowieso meer opvang. Thuis studeren doe ik niet (lukt toch niet) dus dan ga ik naar de UB.
Hier ga ik over 1,5 week leren voor 2 jaar.. Wel een bbl opleiding, dus ik ga 1 dag naar school en 2,5 dag werken.. De meiden gaan maandag hele dag, woensdag hele dag en vrijdag een halve dag naar kdv en mijn man is dinsdag (wanneer ik naar school ben) bij ze thuis We zullen zien of de combi werkt
Bedankt voor jullie reacties. Ik overweeg hbo-v (duurt 4 jaar) te gaan studeren, maar ook dan is er nog een dilemma: - voltijd: 2 dagen school en daarnaast nog stage (2 a 3 dagen per week). Bij deze variant hebben we recht op kinderopvang toeslag -deeltijd: 1 dag school en de rest thuisstudie en nog stage (2 a 3 dagen per week). Bij deze variant geen recht op toeslag maar wel 1 dag extra thuis. We hebben binnenkort een kennismaking bij een gastouder. Verder kunnen mijn schoonouders hier en daar wel oppassen. Mijn vriend is eind november met een opleiding via zijn werk klaar en kan dan 1 dag ouderschapsverlof opnemen. Blijft lastig! De knel zit m financieel maar ook dat ik niet alles van mijn kindje wil missen. Als ik geen opleiding zou gaan doen, ga ik verder solliciteren om 3 a 4 dagen per week te werken
Nen: Bij deeltijd is het toch 1 dag per week school en circa 20 uur per week werken (studie gerelateerd natuurlijk)? Of is dit bij HBO-V niet zo? Want anders zit er wel weinig verschil tussen vol en deeltijd? Ik meende dat voltijd altijd stage had en colleges over 5 dagen verdeeld en bij deeltijd 1 dag college en daarnaast een x aantal uren werken.
Misschien is het een optie om te wachten tot je jongste op de basisschool zit? Je hebt dan tijdens deze uren wat meer rust en je handen vrij om iets aan je studie te doen...
@ yummy, heb de opleiding eerder al een jaar voltijd gedaan (helaas geen p gehaald). De colleges waren in 2 dagen gepland zodat je de rest van de week stage kon lopen. Wat ik van de website begrijp is dat je bij deeltijd ook gewoon stages loopt, omdat je die opleiding kunt doen met een totaal andere vooropleiding. Op een andere school bieden ze ook duaal aan. Dan ga je in het 3e jaar werken-leren maar de eerste 2 jaar zijn dan volgens mij gewoon deeltijd. Maar voor duaal moet je solliciteren en het geeft geen garantie dat je het kunt gaan doen. Maar ik ga sowieso donderdag naar een last minute open dag
@ englishwoman, we zijn net begonnen dus dat wordt wel heel lang wachten. Ik heb al een hbo diploma maar kom door de slechte arbeidsmarkt niet aan het werk in die sector, dus vandaar de overweging om het nu over een andere boeg te gooien..
Haar jongste is 3 maanden, dan moet ze 4 jaar wachten. Een studie combineren met een gezin hoeft echt geen onmogelijke opgave te zijn hoor. Ik ken meer dan genoeg moeders die het doen. Velen zeggen zelfs dat het makkelijker te combineren is dan een vaste baan (vooral door de vrijheid, kun je een dag echt niet dan kom je gewoon niet. Je hoeft geen verantwoording af te leggen of een vrije dag aan te vragen) Je moet het alleen wel echt willen en dus gemotiveerd zijn! Daarnaast helpt het als je je bedenkt waarom je het doet! Mits je alles eromheen goed geregeld hebt is het echt te doen hoor.
Nen: krijg je dan geen studiegeld probleem? Een tweede bachelor kost je ongeveer 7x zoveel collegegeld per jaar hé! Ik betaal nu 1700 (oid) en zou ik een tweede bachelor volgen dan kost die 6900 per jaar..
Behalve wanneer je een HBO-V of docentenopleiding gaat doen en niet eerder in één van beide richtingen bent afgestudeerd... Ook je kdv toeslag heb je recht op bij een deeltijdstudie. Hier de HBO opleiding Pedagogiek gedaan. Ik vond het goed te doen en ben zelfs afgestudeerd met een 10... Hier een flexibele, prima verdiendende man aan mijn zijde. Ik zet er nu nog een kopjaar op om mijn onderwijsbevoegdheid te halen... Twee keer bevallen tijdens mijn opleiding en nadat ik een half jaar vrij genomen heb na de bevalling van mijn tweede dit half jaar ook weer ingehaald. Ik zeg: doen!
Ik ga nu naar het tweede jaar van mijn hbo opleiding en Opzich is het best te doen. In mijn geval ben ik wel veel tijd kwijt aan studeren (tussen de 30 en 40 u pw) en daarnaast werk ik ook nog 12 uur om het te kunnen betalen. Het fijne eraan is dat ik gemiddeld maar 20pw op school zit en de rest kan doen wanneer de kids slapen oid. Ik heb zelf een gastouder die heel flexibel is, flexibele opvang hebben is wel een must! Ik zou zeggen probeer het gewoon als het echt graag wilt!
Heb net mijn studie afgemaakt. Ik vond het op sommige momenten echt wel pittig. Zeker toen ze nog heel klein was. Moet ook erbij zeggen dat ik er bij werk, dus de momenten dat ik aan mijn studie kon zitten waren 's avonds na het werk of als ik thuis was, maar dan is mijn kleine meid ook thuis. Ik denk dat als je alleen een studie hebt zonder werk, maar wel kdv dat je wel een heel eind komt en anders is het een kwestie van goed organiseren. Het is dus in mijn geval was het wel... te doen, maar leuk is anders.
Ik studeer HBO Rechten via de LOI, ik moet dus al het leer werk thuis doen. Het kost mij denk ik zo'n 20 uur per week, wat ik voornamelijk doe op de avonden. Naar school gaan dat zag ik dus niet zo zitten. Nu moet ik regelmatig voor de examens/tentamens naar Leiderdorp, dat is dan wel een klein nadeeltje. Financieel kon het niet om naar school te gaan. Ik ben nu 2 jaar bezig, en ben nu met de laatste modules bezig.
@ yummy, zoals nikita inderdaad zegt, betaal je bij hbo-v ook alleen het wettelijk collegegeld wanneer dat je tweede opleiding wordt. Anders had het nooit uit gekund. @ nikita, bij mijn weten heb je geen recht op kinderopvangtoeslag wanneer je deeltijd studeert. Dat heb ik namelijk gelezen op de site van de belastingdienst. Heb jij dit wel gehad dan tijdens deeltijd? @ all, morgen open dag dus ben erg benieuwd!