Vraag aan mensen met eigen webwinkel

Discussion in 'De lounge' started by heppiedepeppie, Mar 14, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Baylee

Baylee Fanatiek lid

Jan 21, 2008
    2,417
    0
    36
    boekhouding kan je toch gewoon zelf doen ??
    Iedere keer je wat verkoop maak je een factuur of bonnetje origineel voor de klant en kopie voor jou administratie ?

2. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

Oct 27, 2009
    4,545
    732
    113
    Inderdaad is KvK 40 euri (net betaald :p) en de administratie is ook niet echt moeilijk. Wat je wel moet doen is de OB afdragen iedere drie maanden. En dan een keer per jaar geef je je inkomsten op. Als je onder de 1225 uur werkt valt het reuze mee met alle kortingen dir je krijgt. En na die 1225 valt het ook nog mee omdat er dan weer andere kortingen zijn waarvoor je in aanmerking komt.

3. Baylee

Baylee Fanatiek lid

Jan 21, 2008
    2,417
    0
    36
    Die OB kan je ook jaarlijks doen zoals ik dus doe;) alleen moet je dan een schatting doorgeven wat je denkt dat je ongeveer zal verdienen in het jaar...

4. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

Apr 6, 2011
    3,296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Weet je dit is nog gewoon hobby matig...ik weet wel dat als ik een webwinkeltje heb, dat het voor de BD niet meer hobbymatig is, maar ik verdien bijna niets per jaar. En als ik al deze kosten bereken die ik moet betalen kan ik er net zo goed mee stoppen.

Maar ik laat het mijn nichtje even uitzoeken voor me. Zij heeft een eigen bedrijf en kan me wel helpen!! Bedankt voor jullie tips in elk geval!

5. heppiedepeppie

Apr 6, 2011
    3,296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    En 1125 uur, tja waar moet je dan aan denken? Aan het borduren zelf :) of aan het werk wat je met verkoop enz hebt...want als ik 1 spuugdoekje maak ben ik daar al 4 uur mee bezig....

6. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

Oct 27, 2009
    4,545
    732
    113
    Inderdaad kan je dat ook jaarlijks doen. Alleen het eerste jaar of zo verplichtte ze me dat iedere drie maanden te doen. Dat zit nu zo in mijn systeem dat ik het zo laat. Vind het wel fijn dat ik dat geld al gestort heb. En vaak is het ook nog dat ik een deel terug krijg omdat het door narekenen weer teveel heb betaald dus.

Je moet doen waar je je lekker bij voelt niet?

Wat betreft hobby en belasting. Je kunt volgens mij ten alle tijden je inkomsten van het borduren bijtellen bij je inkomsten via een baas. Maar om dat zeker te weten zou ik of ff met de belastingdienst bellen of een accountant. Ik zou het wel zeker opgeven want stel dat je gevonden wordt op internet en ze gaan je controleren op extra aangifte dan moet je natuurlijk wel je boekhouding (groot woord voor administratie) kunnen laten zien.

7. sheann

sheann Fanatiek lid

May 14, 2008
    4,643
    0
    0
    Heppie: Als jij zo weinig uur er mee bezig bent en maar een paar honderd euro per jaar verdiend dan is dit gewoon een hobby en dan ben je helemaal niet verplicht om je in te schrijven bij het KVK. Ook al sta je niet ingeschreven bij het KVK dan kun je nog belasting betalen over het verdiende geld. Dit geef je op bij overige inkomsten.

Ik zou wel alle bonnetjes bewaren en de in en verkoop bijhouden in een excel documentje. Is weinig werk maar toch overzichtelijk.

Hier zijn nog wat linkjes ter informatie:
    Hobby of inkomen? - Belastingtips.nl

Belasting betalen bij verkoop zelfgemaakte spullen - Voor... Gratis Adviseurs - Online vraag & antwoord

8. Jinne1982

Jinne1982 Fanatiek lid

Sep 7, 2009
    1,254
    0
    0
    Eindhoven
    In principe maakt het qua kosten niet veel uit, tenzij je natuurlijk een dure accountant inhuurt.
    Je moet idd overdrachtsbelasting gaan betalen. Hiervoor moet je een schatting opgeven bij de inschrijving. Dit moet je dus vooraf gaan betalen maar als je een jaar helemaal niets hebt verkocht dan kan je dit allemaal terugvragen, dus hieraan heb je geen kosten, alleen maar rompslomp.

woon eens een kvk bijeenkomst bij "starten van je eigen bedrijf" bvb. Ik heb er erg veel aan gehad en de kosten zijn maar E35,-

Voor de belasting ben je geen ondernemer als je:
    - niet aan marketing doet
    - je geen vergoeding voor je werkzaamheden vraagt
    - je niet verkoopt (logisch)
    - je zelf niet je eigen uren bepaalt

Je bent dus al snel ondernemer als je een webwinkel hebt.

9. Jinne1982

Jinne1982 Fanatiek lid

Sep 7, 2009
    1,254
    0
    0
    Eindhoven
    Hierbij moet je denken aan alle tijd die je investeerd in je onderneming

In de file staan om bij de borduurwinkel te komen,
    Zoeken naar breinaalden
    het borduren zelf
    zelfs als je je eigen website gaat bouwen en nog uit moet zoeken hoe dit werkt.

dit alles als je het maar goed bij houdt en een overzicht kunt overleggen.

10. heppiedepeppie

Apr 6, 2011
    3,296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Bedankt voor je linkjes!!
    Wat ik verkoop houd ik sowieso al bij in een bestandje! Maar goede tip!

Ik dacht dat je je eigen boekhouding nooit mocht doen?? Mijn nicht die haar eigen bedrijf heeft, laat de boekhouding door haar moeder doen (die heeft daar een opleiding voor gehad), want ze mag dat niet zelf doen...

wat betreft bonnetjes: deze maak ik verder niet maar als ik zelf een soort van factuur zou maken, zou dat dan goed zijn?
    Ik kan daar dan alleen geen BTW of zo opzetten....

Moet eerlijk zeggen dat ik niet verwacht had dat dit er allemaal bij kwam kijken. Maar ik hoor dan ook mensen zeggen dat ik me niet zoveel zorgen moet maken, omdat ik toch niet gecontroleerd wordt, terwijl anderen daar juist voor waarschuwen....

11. heppiedepeppie

Apr 6, 2011
    3,296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    En het is ook zo dat als ik de kosten opweeg tegen de verkoopprijzen, dat ik er nauwelijks iets aan over houd...
    Bijv. een geborduurd spuugdoekje: kosten zijn daarvan 2,50 euro. Ik verkoop ze voor 3,50-5,00 euro...

Moet je dan de kosten e.d. oook allemaal gaan bijhouden?

12. Jinne1982

Jinne1982 Fanatiek lid

Sep 7, 2009
    1,254
    0
    0
    Eindhoven
    Als je deze kosten ook bijhoudt dan kun je daarvan de btw weer terugkrijgen van de belasting. Het moet dan wel om aanzienlijke bedragen gaan hoor. Geloof ong E500,-/keer voordat je hier iets van kunt terugvragen.

13. heppiedepeppie

Apr 6, 2011
    3,296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Ik denk dat ik gewoon alles goed bijhoud, en bonnetjes bewaar als ik iets koop aan materialen.

Mochten ze dan aan kloppen kan ik altijd alles laten zien, En als ik dan iets gedaan heb wat niet mag dan kunnen ze nooit heel moeilijk doen volgens mij!

14. heppiedepeppie

Apr 6, 2011
    3,296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Weten jullie of het tijd genoeg is als ik me in ga schrijven op het moment dat ik merk dat ik wat meer ga verdienen?

Het is nu misschien 200 euro per jaar, als het nu meer gaat worden, kan ik me toch altijd nog inschrijven? Of ben ik dan te laat en hangt me dan een boete boven het hoofd?

Share This Page