Uwv bezwaar maken

Discussion in 'De lounge' started by Magda, Jul 17, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Magda

Magda Bekend lid

May 29, 2012
    524
    28
    28
    Dames ff een kort vraagje
    Heeft hier iemand ervaring met het bezwaar indienen bij Uwv? Kwam net een buurman tegen met de kleine. Zijn vrouw heeft een hele zware zwangerschap achter de rug, daarna met geloof ik 31 weken bevallen met spoedkeizersnee. Zit er erg doorheen, ligt meestal op bed,bijna elke dag hoofdpijn, kan niet voor de kleine zorgen gewoon typisch geval van postnatale depressie. Ze gaat volgende week ook naar de psycholoog. Ze heeft zich ziekgemeld en van de week had ze gesprek met uwv arts. Hij vroeg haar schijnbaar of dat ze zelfmoordneigingen had, die had ze niet. In zijn ogen heeft ze last van stemmingwisselingen en heeft het geen directe verband met haar zwangerschap. Nu krijg ze dus wel ziektewet maar dan 70% i.p.v. 100%. Natuurlijk is het fijn dat ze ziektewet krijgt maar ja die regeling is er toch niet voor niks? Mijn vraag is dus heeft iemand hier ook zo iets meegemaakt en heb je dan bezwaar ingediend ? Was het zinvol? Alvast bedankt!?

2. Minerva

Minerva Niet meer actief

Een paar zaken zijn me niet helemaal duidelijk...
    1. wil je namens haar bezwaar indienen? Of vraag je om deze informatie voor jezelf?
    2. Wat bedoel je met dat ze maar 70% krijgt ipv 100%? Is dat ziekte / zwangerschapsgerelateerd?

In ieder geval is mijn advies: laat die mensen zelf even contact opnemen met het UWV. Zij kunnen het beste zélf hun situatie toelichten en om raad vragen.

3. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
  4. life

life Niet meer actief

Denk dat ze gewoon wil helpen om hier achter te kunnen komen zodat zei dit kan aangeven aan hun

5. Shereen23

Shereen23 Bekend lid

Mar 1, 2007
    836
    0
    16
    Als je ziek bent geworden door zwangerschap of bevalling dient UWV je 100% van je loon door te betalen.
    Ts bedoelt denk ik met 70% dat haar buurvrouw nu maar 70% van haar loon uitbetaald.
    Overigens is het ook zo dat haar werkgever niet de overige 30% hoeft uit te betalen, UWV dient 100% van het loon door te betalen nadat is vastgesteld door een arbo-arts dat het hier gaat om zwangerschap/bevallings gerelateerde klachten gaat.

6. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Volgens het UWV bestaat een pnd niet meer. Dat is, denk ik, omdat er veel vrouwen gebruik van maken. Daarnaast denk ik, ze krijgt toch al zw? Wees blij dat er zo'n sociaal vangnet is. Een post-natale depressie wordt tegenwoordig gezien als een "gewone depressie", alleen komt deze voort uit een life-event (zijnde de bevalling). Ik snap dat 100% van je oude salaris krijgen erg fijn is, maar als je kennis (of jij) daadwerkelijk zo depressief is, lijkt het mij niet dat ze het uberhaupt aankan om bezwaar te maken (let wel, dit kost veel energie en communicatie richting UWV, dus lijkt mij niet aan te raden!)

7. Shereen23

Shereen23 Bekend lid

Mar 1, 2007
    836
    0
    16
    Hoezo word een PND niet meer erkend door UWV?
    Sinds wanneer is dit?
    Ik heb zelf PND gehad en dit was echt een nachtmerrie waar ik in leefde!

8. Magda

Magda Bekend lid

May 29, 2012
    524
    28
    28
    Klopt idd wil ze wel helpen dacht ik informeer ff na de ervaringen.

9. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
    Ik denk dat ze bedoeld dat een PND niet meer erkend wordt door het UVW als een zwangerschapsgerelateerde aandoening, maar als een "gewone" depressie.

10. Roxyroxx

Ik hoorde laatst dat een vriendin van mij, die daadwerkelijk een horrobevalling heeft gehad (ik dacht dat ik een horrobevalling had, maargoed), 6 dagen bezig geweest, uiteindelijk ks, die niet goed geheeld etc. etc. Ze gaf aan niet te kunnen werken (was net voor haar verlof ontslagen want economische crisis, jaja ;)) en moest naar de UWV- arts. Deze gaf aan dat haar depressie geen PND was, want ook zij had geen zelfmoord-neigingen maar kon daadwerkelijk niks (somber, slecht eten, in bed liggen, niet naar buiten willen) dus had ze geen PND maar zat ze in een "gewone" depressie die kwam door haar life-event, zijnde de bevalling. Ook al werd door de psychologe PND verklaard. Tja en dan?! Zij had echt geen kracht voor een vezwaar in te dienen.

Denk dat het UWV ook moet bezuinigen en zodoende het liefst zo weinig mogelijk 100%-uitkeringen uitkeert.

11. Roxyroxx

Dat bedoelde ik inderdaad.

12. Magda

Magda Bekend lid

May 29, 2012
    524
    28
    28
    Ze zijn er zeker blij mee maar toch als je er recht op hebt waarom zou je het niet krijgen. Zij voelde zich ook totaal niet serieus genomen door die arts.

13. Roxyroxx

Tja, recht, recht, recht... Zoals ik al zei, mijn vriendin was geen stuiver meer waard en die kon echt de energie niet opbrengen voor een bezwaar. Heel begrijpelijk, ze was al erg blij met de 70%.

14. Magda

Magda Bekend lid

May 29, 2012
    524
    28
    28
    Ik snap het op zich wel dat ze moeten bezuinigen maar vind het toch wel raar. Ik zei nog tegen die man dat hij hun rechtsbijstandverzekering moet vragen om hulp en er zelf achteraan gaan,maar hij is ook zo kapot denk niet dat hij er kracht voor heeft.

15. Magda

Magda Bekend lid

May 29, 2012
    524
    28
    28
    Ah ok dan heeft het ook geen zin om bezwaar in te dienen. Bedankt voor de reacties dames en nog een fijne zonnige dag toegewenst!

16. Baby09

Baby09 Fanatiek lid

Aug 9, 2009
    1,866
    15
    38
    Ik kan je geen advies geven. Ik snap alleen niet wat zelfmoordneigingen met een pnd te maken heeft??? Die had ik wel maar dan bij mijn "gewone" depressie. Voor zover ik dacht werd er naar de zwangerschap en bevalling gekeken maar dat maakt dus ook al niets meer uit...
    Het bezwaar is zwaar, je moet alles weer helemaal opnieuw vertellen en heel eerlijk is de kans dat ze dan wel 100% krijgt klein.

17. Evvie

Evvie Fanatiek lid

Feb 13, 2012
    1,118
    30
    48
    Ik heb helaas ervaring met het bezwaar maken. Ik heb het niet zelf gedaan, maar contact opgenomen met de vakbond en via hen een advocaat gekregen die alles voor me regelde (was ook een erg ingewikkeld verhaal). Ik raad hen aan ook eerst bij de vakbond of uwv te vragen hoe het zit en of het zin heeft bezwaar te maken. Wat ik inmiddels wel heb geleerd is dat wanneer je het niet eens bent met het besluit, je gewoon bezwaar moet maken. Of je er iets mee opschiet of niet, dan staat het wel duidelijk op papier.

18. Evvie

Evvie Fanatiek lid

Feb 13, 2012
    1,118
    30
    48
    Je moet het alleen daar aangeven en dan zoeken zij het uit!

19. DeBJjJ

DeBJjJ Fanatiek lid

May 13, 2012
    1,050
    0
    0
    thuismoeder/Post
    oldenzaal
    Hier kan je absoluut bezwaar tegen indienen , ik heb een depressie , bordeline , en een mega giga horror bevalling gehad , met nu nog zenuwpijn aan rechter onderbuik , loop bij psychiater en al die zooi , ik krijg 100% uitgekeerd van het uwv.

20. Magda

Magda Bekend lid

May 29, 2012
    524
    28
    28
    nou volgens die man heb je geen depressie maar stemming wisselingen als je jezelf niet van kant wil maken...

Share This Page