@linda.. je achtervolgd me! Ik wil trouwens nog even wat zeggen over informatie over BV en FV. Ik las bij bijvoorbeeld manuela (sorry schat, ik neem jou even als voorbeeld) dat alle informatie BV gericht is. Maar tijdens mijn zwangerschap kon ik echt niets vinden. Ga maar een cursus volgen werd er gezegd. Hier op het forum (thnx jingels, nemo en de andere meiden) heb ik veel informatie gevonden. Ik heb wel foldertjes gelezen over BV, maar daarin stond dat het goed was voor je kindje en antistoffen, blablabla, nou dat weet ik ook wel.
Hoi Robert, Hier mijn antwoorden. Hoop dat je er iets aan hebt. Ik heb overigens maar 2 lijstjes gemaakt, want ik ben 2 keer in het ziekenhuis bevallen. Gezien elke bevalling, elke situatie en elk kindje anders is, heb ik ook maar voor beide bevallingen je vragen apart ingevult gezien het anders zo een door elkaar verhaal word . Eerste zwangerschap, onder controle bij de gynaecoloog ivm tweelingzwangerschap, om diezelfde rede in het ziekenhuis bevallen en na de bevalling uiteindelijk ong 54 uur in het ziekenhuis verbleven met de kindjes, daarna met zn allen naar huis gegaan. 1. Hoe lag de verhouding tussen de hoeveelheid informatie die je hebt gekregen over borstvoeding en over flesvoeding? Geen informatie gekregen over kunstvoeding (flesvoeding) dit omdat voor ons heel zeker was dat we borstvoeding gingen proberen. Foldertjes over kunstvoeding hebben we niet aangenomen, over borstvoeding heb ik wel een foldertje mee gekregen. Verder geen behoefte aan die rommel. 2. Heb je voldoende uitleg gehad over borst- en flesvoeding zodat je zelf tot een keuze kon komen? Geen uitleg gekregen omdat we daar geen behoefte aan hadden. 3. Indien je niet zelf tot een keuze kon komen, welke begeleiding heb je gekregen om de keuze wel te maken? Niet van toepassing, het maken van de keuze lukte ons prima samen. 4. Op welke soort voeding is jouw keuze uiteindelijk gevallen? Borstvoeding. 5. Hoe heb je de begeleiding bij de keuze voor borst- of flesvoeding ervaren? Prima, de gynaecoloog heeft ons gevraagd wat voor voeding we in gedachte hadden, borstvoeding of kunstvoeding. Wij hebben hem verteld dat we borstvoeding wilde geven en hij heeft ons zijn mening daarover gegeven, en vond het dus een heel goed besluit! 6. Had je zelf inspraak op de momenten waarop de voeding plaats vond in het ziekenhuis? Ja, ik had de kinderen bij mij op de kamer, dus bepaalde ze zelf wanneer ze trek hadden en dan legde ik ze aan. En duurde het me te lang, dus lieten ze er te lang tussen zitten voor ze zich meldden voor de volgende voeding dan pakte ik ze ook bij me om te laten drinken. Vrijwel geen ziekenhuismederwerk(st)ers gezien met het voeden, heerlijk ! Tweede zwangerschap, onder controle bij de gynaecoloog ivm bloedingen tijdens de zwangerschap en wat persoonlijke zaken waardoor extra controle van de groei van de kleine op zn plaats waren. Door die persoonlijke omstandigheden ook een ziekenhuisbevalling gehad en door complicaties tijdens de bevalling (kleine meid is klem blijven zitten) is de kleine ruim 4 weken in het ziekenhuis moeten blijven. Ik zelf ben op de dag dat ik bevallen ben ook weer naar huis gegaan, mochten gewoon onbeperkt bij de kleine langs. 1. Hoe lag de verhouding tussen de hoeveelheid informatie die je hebt gekregen over borstvoeding en over flesvoeding? Geen informatie/uitleg gekregen omdat we daar geen behoefte aan hadden. Dus verhouding was gelijk ! 2. Heb je voldoende uitleg gehad over borst- en flesvoeding zodat je zelf tot een keuze kon komen? Geen informatie/uitleg gekregen omdat we daar geen behoefte aan hadden. 3. Indien je niet zelf tot een keuze kon komen, welke begeleiding heb je gekregen om de keuze wel te maken? Niet van toepassing, het maken van de keuze lukte ons ook deze keer prima samen. 4. Op welke soort voeding is jouw keuze uiteindelijk gevallen? Borstvoeding, maar ivm kleine die in de couveuse lag werd het aangevult met kunstvoeding omdat ik met kolven nog niet genoeg melk produceerde. Later helemaal goed gekomen . 5. Hoe heb je de begeleiding bij de keuze voor borst- of flesvoeding ervaren? Net als bij de eerste zwangerschap, prima! We hebben de gyn verteld dat we weer borstvoeding gingen proberen, hij zei dat hij niet anders verwacht had, maar ik dan wel zelf aan bepaalde eisen moest voldoen (en das erg persoonlijk, dus verder geen uitleg daarover), maar stond toch achter onze keuze. 6. Had je zelf inspraak op de momenten waarop de voeding plaats vond in het ziekenhuis? Ja, we hadden wel inspraak, maar toch eigenlijk ook niet. De kleine lag in de couveuse en de kinderarst had bepaald dat ze elke 3 uur voeding aangeboden zou krijgen. Dat dus altijd gedaan zo, soms wij zelf en soms de verpleegkundige omdat wij even thuis waren. Maar wat later dan kwamen wij en legde we haar bij de borst neer zodat ze kon wennen aan de borst en hoe je daar melk uit kon krijgen toch heel wat anders als een flesje. In die tijd bepaalde wij dus buiten het kinderarts schema om zelf de voedingstijden van de kleine. Kinderarts vond dat prima en heel goed hoe we het deden, van het verplegend personeel begrepen ze er eigenlijk niks van hadden/hebben wij het idee. Hoop dat je wat hebt aan mijn antwoorden. Liefs, Hanneke!
Moet er bij zeggen dat ik tot 39 weken gewoon bij verloskundige heb gelopen. Onder hun begeleiding hbe ik dus de keuze gemaakt bv/fv... De vragen: 1. Hoe lag de verhouding tussen de hoeveelheid informatie die je hebt gekregen over borstvoeding en over flesvoeding? Over borstvoeding kon ik allerlei informatie krijgen, boeken vol, avonden met lezingen encursussen. Over flesvoeding heb ik dit helemaal niet aangeboden gekregen, alleen de info op de achterkant van het pak. 2. Heb je voldoende uitleg gehad over borst- en flesvoeding zodat je zelf tot een keuze kon komen? Ik heb behalve een tijdschrift geen andere info meegekregenn volgens mij. Maar ik vind persoonlijk dat borstvoeding heel erg opgedrongen word. Het is immers het beste voor je kindje en je gunt je kind toch niks anders dan het beste!? Er word altijd heel rookleurig over gepraat, over kolven, borstontskeingen en tepelkloven hoor je niemand... En dat jouw borsten het wel eens niet zouden kunnen doen dat was helemaal nieuws.... 3. Indien je niet zelf tot een keuze kon komen, welke begeleiding heb je gekregen om de keuze wel te maken? Heb zelf gekozen om borstevoeding te proberen. 4. Op welke soort voeding is jouw keuze uiteindelijk gevallen? Borstvoeding. 5. Hoe heb je de begeleiding bij de keuze voor borst- of flesvoeding ervaren? Nou omdat ik zelf al zei dat ik borstvoeding wiilde proberen waren ze helemaal blij. Toen ik aangaf dat ik er wel sceptisch tegenover stond maar het wel wilde proberen hebben ze me bijna gedwongen om het wel te proberen en het vooral niet te snel op te geven. 6. Had je zelf inspraak op de momenten waarop de voeding plaats vond in het ziekenhuis? Nee, zodra mn kindje begin te huilen ging het gordijn om mn bed dicht en hengsten ze mn Tshirt al omhoog (is gebeurd toen ik lag te slapen om 5u smorgens) TL lichten gingen aan en ik schrok me te pletter. Toen lag mn kind al onderhand aan mn borst.... Nee, had er niks over te zeggen, Zo laat moet ie eten. klaar. Zoals al eerder gezegd heb ik de keuze zelf gemaakt, lichtelijk onder druk van alle instanties. Immers als je flesvoeding gaat geven halen ze ook een halve dag kraamzorg van het al zo magere pakket af en word je beschouwd (zo voelt het) als iemand die niet het beste over heeft voor zn kind. Na een week ellende en een niet zo fijn kraamweek van alleen maar kolven, voeden en een kind wat maar niks binnenkreeg omdat ik gewoonweg geen melk produceerde ben ik overgestapt op flesvoeding. Werd niet door iedereen goed ontvangen hoor maar hierna kregen wij eindelijk rust en regelmaat en kon ik ook gaan genieten. Nu kan ik elk moment gaan bevallen van mn 2e en ben bij deze zwangerschap onder begeleiding van de gyneacoloog en heb nu de keuze gemaakt voor flesvoeding en de reden uitgelegd. Ze begrepen mn keuze al hebben ze (hoofd verpleegkunde) nog wel geprobeerd om me te borstvoeding te laten proberen. Ik heb Nee gezegd. Dit is mn laatste kindje en ik wil van elke seconde genieten. Ik kan er altijd nog voor kiezen, als ie eenmaal geboren is, om hem toch aan te leggen en te kijken of hij dan wel drinkt en of het wel lukt. Maar vooralsnog durf ik het niet meer aan.... Vind het heel jammer hoe sommige mensen aankijken tegen mensen die geen borstvoeding geven. Soms is het gewoon NIET de beste keuze!
ik heb 5 dagen in het zh gelegen ivm een sectio (gepland) 1. Hoe lag de verhouding tussen de hoeveelheid informatie die je hebt gekregen over borstvoeding en over flesvoeding? Geen 2. Heb je voldoende uitleg gehad over borst- en flesvoeding zodat je zelf tot een keuze kon komen? had al een keuze gemaakt, kreeg geen uitleg. 3. Indien je niet zelf tot een keuze kon komen, welke begeleiding heb je gekregen om de keuze wel te maken? die heb ik niet nodig gehad. 4. Op welke soort voeding is jouw keuze uiteindelijk gevallen? flesvoeding 5. Hoe heb je de begeleiding bij de keuze voor borst- of flesvoeding ervaren? heb geen begeleiding gehad. 6. Had je zelf inspraak op de momenten waarop de voeding plaats vond in het ziekenhuis? niet echt veel. ze hielden zich aan hun tijdsschema
De vragen: 1. Hoe lag de verhouding tussen de hoeveelheid informatie die je hebt gekregen over borstvoeding en over flesvoeding? Bv: 70% Fv 30% 2. Heb je voldoende uitleg gehad over borst- en flesvoeding zodat je zelf tot een keuze kon komen? Min of meer wel maar het zieknhuis waar ik ging bevallen was wel een grote voorstander van BV 3. Indien je niet zelf tot een keuze kon komen, welke begeleiding heb je gekregen om de keuze wel te maken? Voorlichtingsavond voor de bevalling 4. Op welke soort voeding is jouw keuze uiteindelijk gevallen? Borstvoeding 5. Hoe heb je de begeleiding bij de keuze voor borst- of flesvoeding ervaren? Goed hoor 6. Had je zelf inspraak op de momenten waarop de voeding plaats vond in het ziekenhuis? Doordat het ziekenhuis zo'n speciaal unicefcertificaat (ofzieiets) had is het daar de regel dat de baby binnen een uur na de bevalling aangelegd moest worden voor de binding tussen moeder en kind, gelukkig hebbe ze die nacht de voedingen aardig overgenomen en heeft mijn dochter cupfeeding gekregen.......
De vragen: 1. Hoe lag de verhouding tussen de hoeveelheid informatie die je hebt gekregen over borstvoeding en over flesvoeding? Ik heb weinig informatie gezocht of gekregen, omdat ik hier geen behoefte aan had. Voor mij was borstvoeding vanzelfsprekend. Bij de verloskundige heb ik wel een informatiefolder meegekregen. 2. Heb je voldoende uitleg gehad over borst- en flesvoeding zodat je zelf tot een keuze kon komen? Voor mij ruim voldoende, ik vond het niet nodig. 3. Indien je niet zelf tot een keuze kon komen, welke begeleiding heb je gekregen om de keuze wel te maken? 4. Op welke soort voeding is jouw keuze uiteindelijk gevallen? Borstvoeding 5. Hoe heb je de begeleiding bij de keuze voor borst- of flesvoeding ervaren? Prima. 6. Had je zelf inspraak op de momenten waarop de voeding plaats vond in het ziekenhuis? Ja. Mijn zoontje werd gebracht als hij wakker was en om voeding vroeg. Het ging dus op verzoek, ook 's nachts. Dit was voor mij vanzelfsprekend en blijkbaar voor het ziekenhuis ook.
ik beantwoord de vragen even in een verhaaltje vind ik voor mezelf iets makkelijker. Ik had weinig tot geen info gehad over beiden voedingen. maar wel werd gezegt dat borstvoeding beter was. Ik had voor mijzelf al de keuze gemaakt dat ik borstvoeding zou gaan geven. In het ziekenhuis werd mij niet gevraagd wat ik wilde geven. uiteindelijk heb ik gevraagd of de baby niet eens aangelegd moest worden omdat ik had gelezen dat dat binnen zoveel uur voor de eerste keer moest. Het antwoord daarop "probeer het zelf maar aan te leggen, ik kom later wel kijken" Daar lag ik dus als leek wat betreft Bv en met hangen en wurgen zelf mijn kindje aan proberen te leggen. Ik heb de begleiding in het ziekenhuis zeeeer slecht ervaren. als het aanleggen niet lukte en ik op de bel drukte voor een verpleegster kwam die eraan en ging behoorlijk ruig met mij en mijn kind om. doordat mijn dochter maar bleef huilen heb ik later om kunstvoeding gevraagd. de eerste keer kreeg ze het in een spuitje. daarna werd me de fles gegeven. Ik had niet de kracht om te protesteren omdat ik de hele nacht niet had geslapen. en heb haar de fles gegeven waardoor mijn meisje eindelijk rustig was. thuis ook geen hulp gehad van de kraamverzorgster waardoor ik dus gewoon de fles ben blijven geven. Ben er heel verdrietig om geweest dat het allemaal zo is gelopen,want ik had graag bv had gegeven. Ik hoop dat je de antwoorden er zo een beetje uit kan halen.
De vragen: 1. Hoe lag de verhouding tussen de hoeveelheid informatie die je hebt gekregen over borstvoeding en over flesvoeding? Ik werd niet geinformeerd. Mij werd slechts gevraagd of ik borstvoeding of flesvoeding wilde geven. 2. Heb je voldoende uitleg gehad over borst- en flesvoeding zodat je zelf tot een keuze kon komen? In het ziekenhuis heb ik geen informatie gekregen, maar ik had mijn besluit voor het ziekenhuisbezoek al rond. (dankzij info VK o.a.) 3. Indien je niet zelf tot een keuze kon komen, welke begeleiding heb je gekregen om de keuze wel te maken? nvt 4. Op welke soort voeding is jouw keuze uiteindelijk gevallen? Borstvoeding 5. Hoe heb je de begeleiding bij de keuze voor borst- of flesvoeding ervaren? In het ziekenhuis erg slecht. Mij werd geen uitleg gegeven (eerste kindje!) en ik voelde me aan mijn lot over gelaten. Door KS kwam het ook allemaal niet goed op gang, ik wist geen goede houdingen om te voeden en niemand nam de tijd me dit rustig te laten zien. Uiteindelijk werd ik zelfs min of meer gedwongen bij te voeden, waardoor de BV nog verder terug liep. (toen ik gelukkig de 6de dag naar huis mocht had ik een hele lieve kraamhulp die alles heeft uitgelegd en me heel veel geholpen heeft. uiteindelijk heb ik 11 maanden BV gegeven) 6. Had je zelf inspraak op de momenten waarop de voeding plaats vond in het ziekenhuis? Vrijwel niet. Het betreft overigens de kraamafdeling op het ziekenhuis in Venlo! Ik zeg: BAGGER Helaas heb ik med. indicatie en "mag" ik er de volgende bevalling weer heen.
De vragen: 1. Hoe lag de verhouding tussen de hoeveelheid informatie die je hebt gekregen over borstvoeding en over flesvoeding? Van allebei weinig tot niets, de verloskundige vroeg al wel snel waar mijn voorkeur lag 2. Heb je voldoende uitleg gehad over borst- en flesvoeding zodat je zelf tot een keuze kon komen? Nee, maar ik wilde zowiezo bv geven omdat het voor mijn gevoel beter is qua afweerstoffen. 3. Indien je niet zelf tot een keuze kon komen, welke begeleiding heb je gekregen om de keuze wel te maken? nvt 4. Op welke soort voeding is jouw keuze uiteindelijk gevallen? Mijn zoon is geboren met een spoedkeizersnee om 11.00 en ging direct naar de couveuse afdeling. Om 14.00 mocht ik hem even zien maar hij mocht niet uit het bedje. Ik heb tig keer geroepen dat ik bv wilde geven en dat ze hem asap moesten aanleggen, maar blijkbaar kon hij beter nog even aan de monitor liggen. Om 1900 mocht ik hem eindelijk knuffen en hij zocht direct mijn borst. Helaas hapte hij niet goed en deed het erg zeer. Ook had hij al een fles gehad, op de couveuse afdeling doen ze helaas niet aan vingervoeden.Wel heb ik nog een consult gehad van de lactatiedeskundige en werd er geholpen met kolven. Iedere druppel werd naar mijn zoon gebracht. Helaas heb ik ermee moeten stoppen omdat ondanks het vele aanleggen en nakolven de productie niet op gang kwam (na 1 week). 5. Hoe heb je de begeleiding bij de keuze voor borst- of flesvoeding ervaren? ik had al zelf gekozen 6. Had je zelf inspraak op de momenten waarop de voeding plaats vond in het ziekenhuis? nee, er was al een schema opgezet. Ik lag met een ruggenprik in bed en kon niet zelf ernaartoe. De nacht dat hij bij me op de kamer lag kon ik op verzoek voeden. Als je meer vragen hebt hoor ik het graag, succes met je onderzoek Annemik Nogmaals bedankt voor je medewerking [/QUOTE]
dank je wel voor je antwoord! dit was inderdaad niet het antwoord wat ik had gehoopt, maar ben wel blij dat ik het nu van te voren weet en me daar dus op kan voorbereiden! baal er wel van, maar is beter dat ik het nu weet dan als het zover is.
De vragen: 1. Hoe lag de verhouding tussen de hoeveelheid informatie die je hebt gekregen over borstvoeding en over flesvoeding? Kreeg alleen maar info over BV , flesvoeding was taboe 2. Heb je voldoende uitleg gehad over borst- en flesvoeding zodat je zelf tot een keuze kon komen? Nee er werd BV aangenomen.. 3. Indien je niet zelf tot een keuze kon komen, welke begeleiding heb je gekregen om de keuze wel te maken? geen dus 4. Op welke soort voeding is jouw keuze uiteindelijk gevallen? Uiteindelijk na veel pijn en bloed bij BV geven de fles gepakt en toen waren mama en dochter allebei blij en voldaan.. 5. Hoe heb je de begeleiding bij de keuze voor borst- of flesvoeding ervaren? Er is geen begeleiding als je wat anders wilt als BV er wordt vanuit gegaan dat je dat geeft en als je wat anders wilt kappen ze dat af en zeggen ze dat je maar even de kans moet geven.. 6. Had je zelf inspraak op de momenten waarop de voeding plaats vond in het ziekenhuis? ja dat wel met flesvoeding echter niet..
De vragen: 1. Hoe lag de verhouding tussen de hoeveelheid informatie die je hebt gekregen over borstvoeding en over flesvoeding? Allebei weinig 2. Heb je voldoende uitleg gehad over borst- en flesvoeding zodat je zelf tot een keuze kon komen? Ik was zelf al tot de keuze voor borstvoeding gekomen. 3. Indien je niet zelf tot een keuze kon komen, welke begeleiding heb je gekregen om de keuze wel te maken? nvt 4. Op welke soort voeding is jouw keuze uiteindelijk gevallen? Na twee weken proberen moesten we helaas overgaan tot flesvoeding 5. Hoe heb je de begeleiding bij de keuze voor borst- of flesvoeding ervaren? De verpleging heeft veel gedaan om het borstvoeden te doen slagen. Dat het niet lukte, was dus niet hun tekortkoming 6. Had je zelf inspraak op de momenten waarop de voeding plaats vond in het ziekenhuis? De tijden werden door het ziekenhuis vastgesteld, daarbij mocht ik wel zelf kiezen hoe of wat.
De vragen: 1. Hoe lag de verhouding tussen de hoeveelheid informatie die je hebt gekregen over borstvoeding en over flesvoeding? Er werd weinig tot geen informatie verstrekt. 2. Heb je voldoende uitleg gehad over borst- en flesvoeding zodat je zelf tot een keuze kon komen? Er werd mij na de bevalling meteen gevraagd, borst of fles, dat was het 3. Indien je niet zelf tot een keuze kon komen, welke begeleiding heb je gekregen om de keuze wel te maken? geen sprake van geweest 4. Op welke soort voeding is jouw keuze uiteindelijk gevallen? ik wilde bv proberen maar dit wilde niet echt lukken 5. Hoe heb je de begeleiding bij de keuze voor borst- of flesvoeding ervaren? slecht, heel slecht, mijn meisje is smiddags geboren en savonds middernacht hadden ze pas tijd om haar aan te leggen, dit vond ik iedere keer heel gehaast gaan. het lukte niet en er was weinig tijd voor hulp. 6. Had je zelf inspraak op de momenten waarop de voeding plaats vond in het ziekenhuis? nee er werd een beetje een ronde gedaan en het was gewoon veel te druk voor al het verplegend personeel. Er mag naar mijn mening vooral als je lang opgenomen ligt veel beter en meer eenduidig in worden begeleid Nogmaals bedankt voor je medewerking
De vragen: Hallo Robert, allereerst, ik denk dat je Moeders bedoeld, ipv ouders Verder heb ik als opmerking, je zegt flesvoeding, dit kan echter zowel kunst- als borstvoeding zijn. Ik heb 5 maanden lang gekolfd, waarvan 4 maanden volledig. Dit heb ik per fles moeten geven aangezien mijn zoontje te weinig zuigkracht had en niet aan de borst kon leren drinken, ook niet na heel vaak aanleggen. Na vier maanden dronk hij meer dan ik kon afkolven en heb ik er kunstvoeding bijgegeven. Op dat moment vond ik het kolven heel zwaar en ben ik langzaam gaan afbouwen en overgegaan op het geven van kunstvoeding. Maar nu ga ik ervan uit dat met flesvoeding kunstvoeding bedoeld. 1. Hoe lag de verhouding tussen de hoeveelheid informatie die je hebt gekregen over borstvoeding en over flesvoeding? ik heb eigenlijk alleen info gekregen over het geven van borstvoeding, maar ik was opgenomen voor een dreigende vroeggeboorte. Ik wilde zelf ook graag borstvoeding gaan geven voordat ik was opgenomen in het ziekenhuis. 2. Heb je voldoende uitleg gehad over borst- en flesvoeding zodat je zelf tot een keuze kon komen? Nee, maar er was ook niet zoveel te kiezen aangezien mijn zoontje sowieso via de maagsonde zijn voeding zou krijgen. Wanneer de borstvoeding niet voldoende opgang zou komen, zou dit worden aangevuld met kunstvoeding. 3. Indien je niet zelf tot een keuze kon komen, welke begeleiding heb je gekregen om de keuze wel te maken? Nvt 4. Op welke soort voeding is jouw keuze uiteindelijk gevallen? Eerst borstvoeding, ik heb hier boven de vragen het antwoord beschreven. 5. Hoe heb je de begeleiding bij de keuze voor borst- of flesvoeding ervaren? Ik heb heel erg goede begeleiding gekregen bij het kolven. ook bij het aanleggen op de couveuseafdelingen, heb ik zeer goede begeleiding gehad. Mijn zoontje heeft in 3 ziekenhuizen gelegen en daarvan vond ik een het beste, een ook wat minder. Op de kraamafdeling kreeg ik mijn eerste begeleiding bij het kolven, en later op de couveuseafdeling waar mijn zoontje lag. Toen mijn zoontje na 8 weken thuiskwam, heb ik couveuse-nazorg gehad die mij begeleidde bij het aanleggen en het kolven, en later nog (zelfbetaalde) begeleiding gehad van een lactatiekundige. 6. Had je zelf inspraak op de momenten waarop de voeding plaats vond in het ziekenhuis? Nee, mijn zoontje moest tijdens zijn opname om de drie uren gevoed worden via de maagsonde. Behalve de laatste 3 dagen dat hij in het ziekenhuis lag kreeg hij voeding met de fles (ook om de drie uur) om te oefenen. Toen hij geleerd had om uit de fles te drinken mocht hij mee naar huis. Als ik ervoor gekozen had om perse borstvoeding (dus echt aan de borst) te gaan geven dan moest hij langer blijven. Nogmaals bedankt voor je medewerking Graag gedaan, als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel! Groetjes
Mijn dochtertje is na inleiding in het zh geboren en heeft bij geboorte een luchtweginfectie opgelopen dus zij heeft 6 dagen bij neonatologie gelegen, ikzelf ben na 2 dagen naar huis gegaan. 1. Hoe lag de verhouding tussen de hoeveelheid informatie die je hebt gekregen over borstvoeding en over flesvoeding? In het ziekenhuis geen info. Bij verloskundige veel info over bv, dat zijn ze ook wettelijk verplicht. Als je fv wil geven, moet je het zelf maar een beetje uitzoeken want dat is niet zo ingewikkeld werd mij verteld door de verlos. 2. Heb je voldoende uitleg gehad over borst- en flesvoeding zodat je zelf tot een keuze kon komen? Niet in het ziekenhuis maar ik had van tevoren mijn keuze al gemaakt. 3. Indien je niet zelf tot een keuze kon komen, welke begeleiding heb je gekregen om de keuze wel te maken? nvt 4. Op welke soort voeding is jouw keuze uiteindelijk gevallen? Borstvoeding maar moest gecombineerd worden met fles omdat de kleine te zwak was om fulltime aan de borst te drinken. Ze ging 2x per dag aan de borst, ik kolfde en wat ik niet genoeg kon kolven kreeg ze met de fles aan kv. 5. Hoe heb je de begeleiding bij de keuze voor borst- of flesvoeding ervaren? Moeilijk te zeggen. Ik kreeg in het zh wel begeleiding van lactatiekundigen maar dat was vrij minimaal aangezien ik haar maar 2x per dag zelf kon voeden. Eenmaal thuis was het helemaal een ramp dus ik ben al gauw gestopt met bv geven en overgegaan op 100% kv (dus ook niet meer kolven) Maar ik ben in het ziekenhuis nergens toe gedwongen en bovendien werd mij gevraagd of ik er bezwaar tegen had als ze met kv gevoed zou worden, die keuze lag dus echt wel bij mij. 6. Had je zelf inspraak op de momenten waarop de voeding plaats vond in het ziekenhuis? In principe mocht ik volgens mij dag en nacht komen als ik dat had gewild, maar ik heb zelf gekozen voor 2 momenten per dag. Alleen de tijden lagen vast, in het zh wordt niet op verzoek gevoed, althans niet op de neonatologie. En daar kan ik me eerlijk gezegd ook wel wat bij voorstellen met al die kwetsbare kleintjes waarvoor gezorgd moet worden.
Ik mocht wel elk moment naar de afdeling als ik wilde! Maar ik heb zelf gekozen voor 2 momenten op een dag omdat ik naar huis wilde en niet in het zh wilde blijven (woon er 10 min rijden vandaan). Probleem was alleen dat mijn dochtertje zelf te zwak was om volledige borstvoeding te krijgen dus vandaar ook mijn keuze voor die 2 momenten en naar huis gaan, dan had ik zelf ook nog een ietsjepietsje rust voor zover dat kan als je kleintje ziek in het zh ligt. Dus volgens mij verschilt het per ziekenhuis maar ook per kindje en kan het meevallen...
wij mochten onze kleine ook niet zo vaak als we wilden aanleggen. eerst mocht het zelfs helemaal niet, pas na 4 weken mocht dit eerst om de dag en dit werd opgebouwd tot uiteindelijk 2 keer per dag, omdat dit erg veel energie kostte van ons kindje. Ook mochten we niet altijd buidelen, ook omdat dit energie kostte, en hij die energie voor andere dingen moest gebruiken. Groetjes
1. Hoe lag de verhouding tussen de hoeveelheid informatie die je hebt gekregen over borstvoeding en over flesvoeding? Alleen een heleboel blabla over voordelen van borstvoeding (zelfs op voorlichtingsavond over kraamkamers..). Over flesvoeding MOGEN ze niets vertellen. 2. Heb je voldoende uitleg gehad over borst- en flesvoeding zodat je zelf tot een keuze kon komen? Alleen in die zin dat ik dat bv gepush zo kotsbeu was dat ik naar kv neigde. Maar ik heb geen evenwichtige geinformeerde keuze kunnen maken (want geen info over kv). 3. Indien je niet zelf tot een keuze kon komen, welke begeleiding heb je gekregen om de keuze wel te maken? geen, ze legden de kleine gewoon aan mijn borst. punt. 4. Op welke soort voeding is jouw keuze uiteindelijk gevallen? kv, omdat ik bv niet heel erg lekker ging (wilde het een maand doen voor de antistoffen, meer niet) en ik knettergek werd van alle verpleegsters die het maar niet met elkaar eens konden worden over hoe ze dat moesten oplossen. 5. Hoe heb je de begeleiding bij de keuze voor borst- of flesvoeding ervaren? bagger, (hoezo, kan je kiezen dan?) 6. Had je zelf inspraak op de momenten waarop de voeding plaats vond in het ziekenhuis? eerst wel. Toen de kleine moeilijker ging drinken werd ik slaaf van de melkmachine.
Ik ben bij de eerste in het ziekenhuis bevallen, bij de tweede direct na de bevalling naar 't ziekenhuis vervoerd. 1. Hoe lag de verhouding tussen de hoeveelheid informatie die je hebt gekregen over borstvoeding en over flesvoeding? We hebben enkel informatie over borstvoeding gekregen. Ik werd (en word) daar een beetje kriegel van, want je kunt op die manier geen échte keuze maken. 2. Heb je voldoende uitleg gehad over borst- en flesvoeding zodat je zelf tot een keuze kon komen? Nee dus. Bij de eerste heb ik totáál geen uitleg gehad in 't ziekenhuis (ik gaf toen borstvoeding) bij de tweede hebben ze me wel wat uitleg gegeven over 't voeden (flesvoeding) Tijdens een informatieavond die ik bij de tweede van te voren heb bezocht hebben ze 't de halve avond enkel en alleen maar over BV gehad (de eerste helft ging over bevallen in 't zh in 't algemeen) 3. Indien je niet zelf tot een keuze kon komen, welke begeleiding heb je gekregen om de keuze wel te maken? NVT 4. Op welke soort voeding is jouw keuze uiteindelijk gevallen? Bij de eerste BV, omdat dat nou eenmaal 'zo hoort' en ik het ook graag wilde, ik ben echter na enige weken overgestapt op KV, omdat ik het fysiek niet trok en bij de tweede heb ik gelijk de keuze gemaakt voor KV 5. Hoe heb je de begeleiding bij de keuze voor borst- of flesvoeding ervaren? Slecht. Het ziekenhuis speelt alleen in op borstvoeding. Na mijn bevalling van de eerste heb ik uren met m'n dochter in de armen gelegen, zonder dat er ook maar iemand op 't idee kwam me uit te leggen wat ik nou precies moest doen. Na verloop van tijd kwam er een zuster langs, die zorgde ervoor dat Noot aangelegd werd en dat was 't... (Het schijnt qua bv nu wel beter geregeld te zijn in 'ons' ziekenhuis) 6. Had je zelf inspraak op de momenten waarop de voeding plaats vond in het ziekenhuis? Bij de eerste ging er dus blijkbaar iets mis, maar was ik ook heel snel weer thuis, zodat ik er ook niet echt veel hinder van gehad heb, bij de tweede mocht ik gewoon voeden op verzoek. Als Hanne zich aandiende, belde ik en kwam er iemand een flesje brengen. Ik vind het zeer spijtig dat men zo ontzettend gefixeerd is op BV. Je gaat je zowat schuldig voelen als je om wat voor reden dan ook KV geeft, of je word zo recalcitrant door alle borstvoeding-is-perfect-reclame dat je als gevolg daarvan alleen al KV wil gaan geven...
De vragen: 1. Hoe lag de verhouding tussen de hoeveelheid informatie die je hebt gekregen over borstvoeding en over flesvoeding? Tijdens de zwangerschap van de gyneacologen weinig informatie gekregen. Alleen de vraag, wat voor voeding ik wilde gaan geven, borst- of kunstvoeding. Er is wel een keer gezegd dat ze een cursus aanboden voor moeders in spé, die bv wilden gaan geven, hier heb ik niet aan mee gedaan. 2. Heb je voldoende uitleg gehad over borst- en flesvoeding zodat je zelf tot een keuze kon komen? Nee, mijn keuze voor borstvoeding stond tijdens de eerste zwangerschap al vast. Bij de tweede zwangerschap koos ik zelf voor kunstvoeding. 3. Indien je niet zelf tot een keuze kon komen, welke begeleiding heb je gekregen om de keuze wel te maken? nv.t. 4. Op welke soort voeding is jouw keuze uiteindelijk gevallen? Bij de 1e: borstvoeding, maar meteen heeft hij in het ziekenhuis ook kunstvoeding aangeboden gekregen, omdat ik te weinig voeding had. Na een week zijn we volledig overgegaan op kunstvoeding. Bij de 2e meteen gestart met kunstvoeding 5. Hoe heb je de begeleiding bij de keuze voor borst- of flesvoeding ervaren? Na de geboorte, prima. Er is van alles aangeboden om de voeding toch op gang te krijgen. Maar ook de keuze om hem met kunstvoeding extra te geven was prima. 6. Had je zelf inspraak op de momenten waarop de voeding plaats vond in het ziekenhuis? Ja, en vaak kwam er dan een verpleegkundige helpen