Vraag aan prmatuur, dysmatuur mama's

Discussie in 'Prematuur' gestart door Bkoenen, 20 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Uk80

    Uk80 Fanatiek lid

    Gefeliciteerd met Nikita! (Erg mooie naam!)
    Vergeet ook niet te genieten van de momentjes samen he?
     
  2. Bkoenen

    Bkoenen Niet meer actief

    Een samenvatting van wat er nou allemaal gebeurd is de afgelopen 2 weken…

    Toen ik werd opgenomen in het ziekenhuis baalde ik verschrikkelijk. Ik voelde me niet ziek en lag er alleen omdat de kleine 1 á 2 keer per dag aan de ctg moest. Ik heb ontelbare keren gevraagd of ik niet gewoon naar huis kon en voor de ctg’s terug kon komen rijden. Maar ze lieten me niet gaan.
    Dat was maar goed ook….anders waren we er nooit achtergekomen dat ik pre-eclampsie had. De klachten die ik had (al een tijdje) had ik zelf nooit gelinkt aan een zwangerschapsvergiftiging. Weet ik veel…..
    Maar, ze hielden me strak in de gaten. Eén keer per dag, en soms 2 keer per dag, werd er bloed geprikt. Verder controleerde ze mijn urine op eiwitten en werd mijn pols en bloeddruk 4 keer per dag gemeten. Het was allemaal best nog te doen (buiten de hormonen en emoties) tot er op een avond een bloeddruk van 190 over 110 werd gemeten. Ik voelde me ook al niet helemaal lekker….Die kleine ging meteen weer aan de ctg, ik werd aan een infuus met magnesium gelegd en zo was ik na een aantal uur wel weer stabiel. Het was best eng, maar gelukkig deed de kleine het goed. De volgende avond – inmiddels 24 uur aan het magnesium – steeg mijn bloeddruk echter weer. De pre-eclampsie was overgegaan in HELLP (zie wikipedia o.i.d. ;) ) Ik had mijn lijf niet meer onder controle. Ik werd direct naar de high-care gereden en aan alle mogelijke machines gelegd. Ik lag volledig ongecontroleerd te shaken en trillen, moest ontzettend braken en had een hartslag van 120. allerlei pompen, infusen en plakkers zaten aan mijn lijf en de kleine volgde ik angstig via de ctg. Mijn bloeddruk was 228 over 129, reden voor serieuze paniek. De doktoren hadden al aangegeven dat, zodra ik enigszins stabiel was, ze een keizersnee zouden gaan uitvoeren. De placenta móest uit mijn lijf, dat is namelijk de enige remedie voor HELLP. D.m.v. een ruggenprik heb ik toch de geboorte van Nikita kunnen meemaken, en Ramon ook.
    Bij de geboorte weegt ze 940 gram en is 33 centimeter groot (nou ja….klein). Haar Apgarscore is een 8 en een 9! Ze hoeft geen beademing dus dat is al een ontzettend goede start.
    Onze kleine meid ligt in de couveuse op de intensive care….waarschijnlijk kan ze pas rond de uitgerekende datum naar huis, rond Pasen dus. Ze doet het ontzettend goed voor zo’n klein teer meisje. Hopelijk kan haar maagje en darmen de voeding goed verdragen en zal ze snel weer wat aan gaan komen.
    Zowel lichamelijk als geestelijk is de hele toestand zeer zwaar, maar we gaan vooruit. Nikita is een vechter, en we hebben er alle vertrouwen in!
     
  3. mj24

    mj24 Fanatiek lid

    7 jun 2006
    4.321
    0
    0
    Amsterdam
    gefeliciteerd met ej dochter Nikita, wat moet dat vreselijk zijn geweest. en voor jou man ook, wat een angst. Gelukkig knap jij nu weer op. en Nikita gaat het vast geweldig doen.. nog even geduld en dan kan je thusi van haar genieten.

    sterkte komende tijd, maar ook erg veel plezier met je dappere meisje.
     
  4. Jipper

    Jipper Fanatiek lid

    22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Wat angstig allemaal female! Hopelijk voel jij je ook weer wat beter nu, lichamelijk dan. Alle aandacht gaat nu natuurlijk uit naar jullie kleine meid, maar zoals ik al eerder zei; pas ook op jezelf. Je hebt fysiek én mentaal heel wat moeten doorstaan in korte tijd en het einde is nog niet helemaal in zicht. Hou je taai!
     
  5. luuus

    luuus Niet meer actief

    hey female81

    ik zit net je verhaal te lezen, wat heftig meid. maar wat goed dat jullie kleintje zo sterk is.

    het zal nu wel moeilijke tijd voor jullie zijn, heel veel sterkte voor jullie!
     
  6. kbloem

    kbloem Bekend lid

    2 feb 2009
    854
    0
    16
    Hoi female81,
    Gefeliciteerd met de kleine!
    En ze doet het super als ik je verhaal lees, maar toch veel sterkte en kracht toegewenst voor de komende tijd voor jullie.

    Het is niet een gewone kraamtijd waar je lekker thuis van kunt genieten, zonder grote zorgen.
    Maar zorg ervoor dat je jezelf niet helemaal verliest in alle zorgen. (makkelijker gezegd dan gedaan..)
     
  7. Ons Kleintje

    Ons Kleintje Niet meer actief

    ik lag bij iemand in het ziekenhuis die dat ook had. haar placenta werkte niet goed. ze moest bedrust houden in het ziekenhuis. ze kreeg elke dag controle met de CTGscan om te kijken hoe het kindje zich hield. als de hartslag van het kindje negatief zou veranderen zouden ze haar kindje halen. zij was 31 weken zwanger en haar kindje woog nog geen kilo. ik ben zelf bevallen van een prematuur kindje en dat gaat goed. (ik was toen nog geen 28 weken zwanger)
    succes met je zwangerschap.
     
  8. beagle78

    beagle78 Bekend lid

    7 feb 2008
    720
    1
    0
    hallo female,

    nog van harte gefeiciteerd met je kleintje.
    hoe gaat het nu met jullie saampjes?
    leef erg met jullie mee...moet een zware tijd zijn.
     
  9. Gwendolyne

    Gwendolyne Fanatiek lid

    13 jun 2007
    2.900
    0
    0
    wow.. zit met open mond je verhaal te lezen. Wat een klein vechtertje zeg! Mijn zoontje is geboren met 32w4dgn, maar moest wel aan de beademing.
    Ik duim voor je dat alles goed blijft gaan!
     
  10. Bkoenen

    Bkoenen Niet meer actief

    ze doet het hardstikke goed onze kleine meid :D
    Vandaag woog ze alweer 1045 gram. Ze is dus in 2 weken tijd 105 gram aangekomen. (en ze was na de geboorte 40 gram afgevallen, dus eigenlijk is ze al 145 gram aangekomen weer).

    Ze gaat sinds 2 dagen tijdens het buidelen al een beetje op zoek naar de borst lijkt het wel. Ze tilt haar hoofdje op, doet het mondje open, gaat met d;r tong over mijn huid. Ze heeft de tepel nog niet gevonden, maar we hopen dat het ergens deze week wel een keertje zal gaan lukken. Zou wel gaaf zijn zeg :D
     
  11. beagle78

    beagle78 Bekend lid

    7 feb 2008
    720
    1
    0
    Fijn om te horen dat het zo goed gaat.

    En hoe gaat het met mamma? trek je het een beetje allemaal? ik weet hoe vermoeidend het kan zijn.

    Heel veel succes en sterkte en ik hoop dat ze snel aan de borst wil drinken.
     
  12. Bkoenen

    Bkoenen Niet meer actief

    hoi beagle, met mij gaat het wel. Ik heb best nog aardig wat buikpijn van de keizersnede maar ben vooral erg moe. Na het douchen ben ik echt stuk...

    maar het buidelen is erg fijn :D Ze weegt nu inmiddels alweeg 1105 gram (50 gram in 2 dagen aangekomen) en heeft vandaag voor het eerst de tepel gevonden. Ze hapte goed aan en heeft een paar slokjes genomen :D
    We zijn helemaal trots!
     
  13. Jipper

    Jipper Fanatiek lid

    22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Hou dat in de gaten! Bij mij bleef het ook zo lang pijn doen, ik knapte helemaal niet op, kon nauwelijks lopen, en toen bleek er een ontsteking achter de wond te zitten. Laat evt. ook je HB even checken. Gewoon vragen of ze op de IC voor je naar de verlosafdeling willen bellen of een verloskundige even naar je wil kijken.
     
  14. Bkoenen

    Bkoenen Niet meer actief

    Nou, we hebben midden in de nacht al een keer een tripje ziekenhuis gemaakt, omdat ik kapot barstte van de pijn. Daar hebben ze bloed- urine en echo onderzoek gedaan. Het blijkt dat er bij mij veel oud bloed en wondvocht zit in de buik. Dat moet langzaam aan worden opgenomen door mijn lichaam.
    Verder zag alles (bloedwaardes enzo) er goed uit. Lever en nierwaarden waren alweer redelijk op oud niveau, dus met de vergiftiging hoef ik me ook niet al te veel zorgen meer te maken.
    Ze hebben geen ontstekings tekenen gezien in ieder geval.
     
  15. Jipper

    Jipper Fanatiek lid

    22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Gelukkig! Maar blijf het in de gaten houden hoor!
     
  16. Chantal1508

    Chantal1508 Actief lid

    3 jun 2008
    100
    0
    0
    serveerster
    Heerlen
    Hallo

    Onze dochter is met 32,2 weken geboren en woog 1115 gram
     
  17. Jipper

    Jipper Fanatiek lid

    22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    @Chantal; gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochtertje. Wanneer is ze geboren? Gaat het goed met haar?
     
  18. Chantal1508

    Chantal1508 Actief lid

    3 jun 2008
    100
    0
    0
    serveerster
    Heerlen
    Hallo Jipper.

    Amber is nu bijna 3 maanden ze is 15 dec geboren, en ze doet het prima
     
  19. Jipper

    Jipper Fanatiek lid

    22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Fijn joh! Ik neem aan dat ze ook al thuis is? En hoe gaat het met jou en je man/vriend? Jullie zullen een pittige tijd hebben gehad.
     
  20. Uk80

    Uk80 Fanatiek lid

    Hey Chantal,

    ook hier aangekomen? :D
    Ben blij dat het zo goed gaat met Amber! Ze is ook al goed gegroeid he?
    Ferry gelukkig ook ;)
     

Deel Deze Pagina