Mijn moeder is de weg kwijt en denk ik ook wel alcoholist. Mijn moeder dronk nooit iets, behalve toen het (inmiddels 10 jaar geleden) slecht ging tussen mijn ouders. Ze ging steeds vaker een wijntje drinken en ook weer roken. Maar alles was nog te overzien. Ze wilde inmiddels ook gebruik maken van een wijnboer om op wijnvakantie te gaan, dus zo gezegd zo gedaan, we zijn met een groepje die ze van de wijnclub kende toen naar een wijnstreek gegaan. Daar kreeg ze gevoelens voor een andere man, ging vreemd op vakantie, terwijl mijn vader ons op dat moment naar bed bracht, en mijn ouders gingen scheiden. Ze was die avond erg dronken. Inmiddels heeft ze al 10 jaar een relatie met deze man, hij trok vrij snel bij ons in, maar hij was/is alcoholist. Door deze alcohol werd hij zeer agressief, hij mishandelde mijn moeder en heeft mij en mijn broertjes ook mishandeld. Mijn moeder verdedigde hem constant, waardoor hij telkens weer vrij kwam. Ik besloot te gaan samenwonen met mijn man, het contact tussen mij en mijn moeder was inmiddels wel beschadigd. Het leek wel of alles erger werd toen ik uit huis ging en mijn broertjes ouder werden (inmiddels 19 en 17) hebben vaak moeten ingrijpen wanneer er mishandeling plaatsvond. Mijn moeder dronk inmiddels zeker 2 glazen wijn per dag. Vorig jaar kwamen wij terug van vakantie (wij waren toch met hun mee geweest en tijdens de vakantie is er een boel geescaleerd) Niemand was thuis behalve mijn moeder en haar man. De buurvrouw belde mij plotseling dat mijn broertje net bij haar aanbelde dat mamma onderaan de trap lag en schreeuwde van de pijn. Haar man was ineens plotseling verdwenen (hij was blijkbaar boodschappen doen), mijn broertje kwam van het buiten spelen terug en vond haar dus. Wat daar is gebeurd is een groot raadsel. Zij zegt dat ze is uitgegleden en van boven naar beneden is gevallen, en mijn gevoel (en dat van de hele familie) zegt dat ze ruzie hebben gehad en dat haar man haar moet hebben geduwd (en ja daar is hij toe in staat) ik heb daar diverse signalen voor gekregen. Mijn moeder had diverse breuken en letsel. Ze heeft op de intensive care gelegen en er was een moment dat ze er bijna was geweest. In totaal heeft mijn moeder 3 weken in het ziekenhuis gelegen en daarna nog een lange tijd revalidatie nodig gehad. Toen zij in het ziekenhuis was escaleerde de boel, ik besloot NOOIT meer contact met haar man te willen. Nadat dit alles is gebeurd heb ik jeugdzorg ingeschakeld, wat ik nooit durfde. Ze staan onder toezicht en haar man mag niet thuis wonen. Ze wilt nu ook echt bij hem weg en ziet dat het niet langer zo kan. Echter ... nu komt het ... ze drinkt sinds het ongeluk zeker 1 tot 2 FLESSEN wijn per dag. En het begint al 's ochtends bij het ontbijt. Als wij er iets van zeggen zegt ze, jullie drinken toch ook jullie glaasje cola, laat mij genieten van mijn wijntje. Maar ik maak mij inmiddels zorgen. Ik heb het idee dat ze met heel veel problemen zit en dit probeert weg te drinken.. Ik lig er 's Nachts wakker van en mijn broertjes en zusje ook. Ze is 's Avonds vaak de hort op en mijn oudste broertje moet dan oppassen, maar (mijn ouders hebben een co-ouderschap) als die er niet is laat ze mijn half broertje van 7 gewoon alleen thuis. Ze zegt bijvoorbeeld ik ben om 23.00 thuis en komt vervolgens pas 02.00 thuis. Ze is onbereikbaar per telefoon, waardoor ik vaak midden in de nacht wordt gebeld, mamma is nog niet thuis. Ik maak me echt onwijs veel zorgen en ben ten einde raad.. Wie heeft voor mij ideeen of tips om hier iets aan te doen. Sorry voor het warrige verhaal, maar ik kom net bij haar vandaan en ze had nogal veel gedronken (ruik je duidelijk) terwijl ze op mijn dochter paste dus ik ben echt van slag.
Oei, daar is een groot probleem. Hulp is nodig. Neem eens contact op met de plaatselijke GGZ Verslavingszorg, zij kunnen je heel goed adviseren wat het beste is om te doen. In principe moeten volwassenen lekker doen wat zij willen maar niet wanneer zij de zorg hebben over anderen (je halfbroertje) en wanneer andere hier overlast van ondervinden. Uit je verhaal lijkt heel duidelijk naar voren te komen dat je moeder inderdaad een flinke alcoholverslaving heeft. Daar kan ze niet zelf vanaf komen.. hulp is echt nodig. Oja en onmiddelijk stoppen met je moeder te gebruiken als oppas. Ook aan haar vertellen waarom je dit doet (geen discussie, alleen een mededeling doen). Dit betekent niet dat je er niet heen kunt gaan met je kindje maar altijd met toezicht.
sjezus bonkie wat een verhaal meid... dikke knuf! Ik denk dat je je moeder niet kan helpen... ik zou dit wel aan jeugdzorg melden want vooral je jongste broertje moet daar weg... is het geen optie dat hij tijdelijk bij jou komt wonen?
Wat ik wel weet is dat ik mijn moeder niet meer zou laten passen op mijn kind in deze toestand. Je wilt toch niet dat ze dronken word en niet meer weet wat ze doet. Ze moet zelf gaan inzien dat ze een probleem heeft. Ik denk dat ze hulp nodig heeft. Misschien proberen een goed gesprek met haar aan te gaan. Sterkte!
@Bonkie.. sorry dat ik het even 'hard' zeg maar je moet wel iets doen en bij voorkeur vanavond nog.. je moeder heeft de zorg van een minderjarige. Je hebt echt de verplichting om hem in bescherming te nemen. Alleen laten is absoluut onverantwoord maar het gedrag van een verslaafde kan verder ook ernstig onberekenbaar zijn! Brijder Verslavingszorg, Steunpunt Amstelveen - Amstelveen 52.2930234.8722954 AdresLaan van de Helende Meesters 4331186 DLAmstelveenTelefoon088-3582000Websitehttp://www.brijder.nl LocatiesDeze locatie is onderdeel van Brijder Verslavingszorg. Leven met een alcoholist | Mens en Samenleving: Sociaal
Alle kids zijn bij mijn vader en mijn halfbroertje uit logeren. Mijn moeder is weer de hort op en onbereikbaar. Kan ik zo een instantie nu nog bellen? Of pas Maandag weer?
Als de kinderen onder toezicht staan is er ook een gezinsvoogd aangesteld. Ik denk dat je die het beste zsm op de hoogte kan stellen. Er is ook een crisis 24uurs lijn van bjz. Zoals je het vertelt is je moeder behoorlijk ziek en kan ze op dit moment niet voor haar kinderen zorgen. Als u zich in een situatie bevindt of een situatie ziet waar duidelijk is dat een kind of de ouders direct hulp nodig hebben, en deze situatie speelt zich af in het werkgebied van Bureau Jeugdzorg Noord-Holland, bel dan met onze Crisisinterventieteam: Tel: 088-7778000 Het Crisisinterventieteam is voor spoedeisende situaties, 7 dagen per week en 24 uur per dag bereikbaar. Wat kan ik doen? - Bureau Jeugdzorg Noord-Holland voor Ouders!
Ze spelen de melding door aan de gezinsvoogd, aan de maatschappelijk werkster. Ze krijgt 3x per week een bezoek daarvan en toevallig morgen ook.
Meid wat erg allemaal! Ik ben het er wel mee eens dat er spoedig iets moet gebeuren daar. En dan bedoel ik dat je kleine broertje daar zo snel mogelijk weg moet. Och gèrm dat kleine manneke daar bij een moeder die constant bezopen is! Je moeder maakt haar eigen keuzes maar haar zoontje niet,verschrikkelijk zeg. (had zelf een vader aan de drank). En wat een last die je met je meedraagt! Ik hoop dat er snel oplossingen komen.
Jeetje meid wat heftig! Goed dat je er iets mee wil doen. Weet hè zeker dat er morgen iemand van BJZ langs komt? Of heeft je moeder dit gezegd? Het is nl niet gebruikelijk dat zij (buiten de crisisdienst) in het weekend langs komen. Ik vind het mega knap dat je hulp zoekt. Ondanks dat dit het beste is voor je broertjes/zusjes lijkt het me erg lastig aangezien het toch ook om je moeder gaat. Heel veel sterkte!
Mijn moeder is wel gewoon helder enzo. Ze is niet bezopen dat ze de hele dag op de bank ligt te zuipen. Ze verzorgt hem wel gewoon, naar school brengen, spelen, koken. Ze zorgt goed voor hem en doet verder geen rare dingen. Ik maak me alleen zorgen dat ze hem 's avonds soms alleen thuis laat en om haar gezondheid. En tsja dat mijn broertje in het weekend naar zijn vader gaat, daar is verder geen toezicht. Ik denk dat vooral daar een probleem is. Ik bedoel, mijn broertje is 7 en plast en poept constant in zijn broek. Gaat vaker fout dan goed. Zodra hij daar is (wat door jeugdzorg wordt toegestaan) gaat ze samen met een vriendin zuipen (die ook veel problemen heeft) en ze houden allebei van wijn en dan blijft het niet bij 2 flesjes (goh het lijken wel pubers)
Sorry, maar ik heb echt medelijden met je broertje....en met jullie ook hoor, maar hij is nog zo klein...
Jeetje, wat een verhaal....! Overdag voor je broertje zorgen is (helaas voor je moeder) niet genoeg.. Het jochie is 7, die moet altijd op iemand kunnen rekenen.. Ik begrijp dat je een melding heb gemaakt? Vind ik heel dapper en goed van je! Wat een situatie zit je in zeg, pff! Lijkt me erg zwaar! Veel sterkte..!
Wat een ontzettende moeilijke situatie. En wat fijn dat jij er altijd bent voor je broertje. Ookal Is je moeder niet altijd dronken en zorgt ze nog redelijk goed voor hem, toch klopt de situatie niet. Als een kind terug gaat in de ontwikkeling betekend dat het ergens heel erg fout is gegaan of gaat. Ik hoop dat bjz goed meekijkt en samen met je moeder kan zorgen voor een stabiele situatie. Veel sterkte.