(thorax)longfoto en prednisol

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door wondertje27, 29 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wondertje27

25 apr 2008
    76
    0
    0
    Vorige week ben ik in het ziekenhuis opgenomen vanwege oa benauwdheidsklachten. Er is een longfoto gemaakt. Ik heb een band om de buik-onderrug gehad.
    Daarnaast heb ik een stootkuur van een week gekregen via het infuus, prednisolon 30 mg.
    Het zal allemaal wel nodig geweest zijn, maar toch heb ik er geen goed gevoel over.
    Ik hoor zoveel verhalen over rontgenstralen en de nadelige effecten hiervan
    en
    prednisolgebruik omdat dit corticosteroïden zou bevatten.
    Ik voel me nu erg onzeker en vraag mij af of het maken van longfoto met band en het gebruik van deze medicijnen echt allemaal zo schadelijk geweest kan zijn..
    Misschien dat u mij enigzins kunt geruststellen..

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Wondertje27,

ik snap dat je je ongerust maakt, maar je bent in ieder geval uit de eerste 3 maanden. Die periode is niet gunstig om deze behandleing te ondergaan omdat alles wordt aangelegd. Dat is bij 16 weken al gebeurd en is het kindje aan het groeien, dus in het ontstaan van de organen is niets belemmerd. Daarna kan een kindje er veel beter tegen. Ik heb er te weinig verstand van om je het effect van rontgenstraling icm Prednisol te kunnen uitleggen, maar naar wat ik ervan weet heeft het zeer waarschijnlijk geen schadelijke gevolgen en doen ze het ook niet als er grote risico's aan verbonden zijn. Als je blijft piekeren, gewoon de rongenafdeling bellen hoor.

Groetjes Brigitte

3. wondertje27

25 apr 2008
    76
    0
    0
    Bedankt voor je snelle reactie! Inderdaad de foto is bij week 17 (moet banner nog aanpassen :) ) al gebeurd en buiten die 3 mnd.
    Ik zal het nog eens met mijn eigen verloskundige erover hebben en probeer positief te blijven!
    gr

Deel Deze Pagina