Vraag aan "zwaardere dames" hier

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Annemarie76, 9 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chubby

Chubby Actief lid

26 nov 2006
    203
    0
    0
    mama
    Katwijk aan zee
    ik ben ook veel te zwaar en heb daardoor ook een hoge bmi score. ergens in de 30 geloof ik.
    ik kreeg het advies om in het ziekenhuis te bevallen.
    ze hebben het me niet verplicht!
    ik loop ook op het ziekenhuis bij een verloskundige en niet hier op het dorp.
    maar mij maakte het helemaal niet uit hoor!
    ik wilde al in het ziekenhuis bevallen.
    lekker geen troep thuis hahaha......
    en ik heb zoiets van als er iets mis is dan zijn ze er gelijk bij niet dan.

misschien wist je verloskundige niet hoe ze je het anders moest vertellen lijkt me stug maar ja je weet maar nooit.
    ben je er dan niet gelijk tegenin gegaan dan?
    dat zou ik nl. wel doen.
    ik moet niks! zou ik dan denken.

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik woog aan het einde van mijn zwangerschap ruim 110 kilo en het was helemaal geen probleem om thuis te bevallen om de dood simpele reden dat je 9 van de 10 keer prima zelf trappen kunt lopen.
    Meestal worden thuis bevallingen geweigerd vanwege de gezondheidsrisico's. Als je verloskundige je verplicht om in het ziekenhuis te bevallen dan heb je daarmee gelijk je medische indicatie. DUS.. moet je van je VK in het ziekenhuis bevallen: medische indicatie!

3. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Mijn nicht moest ook altijd in het ziekenhuis bevallen vanwege haar gewicht. Dus is het niet voor je eigen gezondheid, dan wel voor de rug van het ambulancepersoneel? Vind ik ook wel een beetje cru staan, kan me best voorstellen dat je dat een beetje rauw op je dak is gevallen.
    Zelf moest ik met de derde naar het ziekenhuis omdat ik diabetes heb, en ik had me nog wel zo verheugd op een thuisbevaling, zoals met de tweede. Was zo relaxed. Maargoed, wat moet, dat moet.

4. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ik moet ook verplicht in het ziekenhuis bevallen. En mijn bloed werd gecontroleerd op extra dingen zoals suiker en zo. Maar dat was allemaal perfect in orde, ik ben supergezond!

Ze willen ook al bij voorbaat zo'n infuus-ding in mijn arm gaan stoppen bij de bevalling, voor-het-geval-dat..
    Maar daar ga ik wel even een stokje voor steken. No way dat ze dat voor elkaar krijgen. Ik ben al bang voor naalden, dus die extra stress bij de bevalling kan ik er mooi niet bij gebruiken!

5. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Wat die arboregels voor ambu-personeel betreft.. dat is natuurlijk deels niet uitvoerbaar.. Als ik op straat of waar dan ook een ongelukjekrijg en niet kan lopen zullen ze me ook moeten sjouwen.. :) :rolleyes:

Weet je wat t ook is.. het heet een "verplaatste thuisbevalling" maar er is natuurlijk helemaal NIETS dat in het ziekenhuis te vergelijken valt met je eigen huis.. Je hebt er niks van je zelf.. je bent er te gast en dat idee vind ik al niks..

Ik begin steeds opstandiger te worden.. bleh!Ik heb er gewoon helemaal geen zin meer in.. zeggen ze ook nog doodleuk dat je van je zwangerschap moet genieten.. dat lukt me nu ff niet.. VK praktijk komt iedere keer wel met iets op de proppen..

6. augurkjes

augurkjes Niet meer actief

zo te lezen tref ik het dan toch dat ik wel thuis bevallen mag. En heb helaas niet een gezond gewicht.

7. sillie78

sillie78 Actief lid

13 nov 2008
    392
    0
    0
    maatschappelijk werker
    Ik vind het niet meer dan logisch dat je in het ziekenhuis bevalt.
    Aan overgewicht zitten nu eenmaal ook extra risico's.
    Als je het zelf vervelend vindt, dan heeft dat misschien met iets anders te maken dat je het zo oppakt. Jij voelt het alsof je "weer een stickertje krijgt van die magere mensen". Sorry hoor, maar het is toch gewoon een feit dat er sprake is van overgewicht. Je geeft er zelf een een negatieve draai aan.

Inderdaad is het moeilijk om in te grijpen als er iets fout gaat. Ook is het lastiger om je een ruggenprik te geven met overgewicht (voor het geval er een spoedkeizersnee moet gebeuren). Het gaat allemaal wat langzamer en dat kan nou net het verschil zijn tussen hele grote gevolgen en geen grote gevolgen.

Dus leg je er bij neer dat je in het ziekenhuis moet bevallen. Het gaat hier om de gezondheid van je kindje en niet om wel of geen sticker.

8. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Voor mij sowieso geen ruggeprik!
    Dat vind ik zoiets engs.. veel te bang dat je mis prikken en ik voor de rest van mn leven "verdoofd" ben..

BTW.. Ja dat is mijn gevoel ja.. de stempel op mn kop.. Artsen en andere medische lui weten wat voor klacht vaak ook wel af te schuiven op je gewicht..( Val eerst maar eens een paar kilo's af) je word er keer op keer op afgerekend.. Zonder dat ze eerst zich eens verdiepen in de oorzaak..
    Elst sprekt fan mien sûpen......

9. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ben ik nu zo'n zeikerd ( zien jullie mij zo) of gewoon even heftig teleurgesteld omdat ik vind dat ze dat de eerste afspraak wel hadden kunnen zeggen ipv de vraag te stellen waar ik wil bevallen..

Ik snap heus wel dat de gezondheid van ons beiden ten allen tijden voor gaat.. Maar raak min of meer wat in paniek bij de gedachte aan t ziekenhuis.. niet dat ik er traumatische ervaringen heb hoor.. maar wil graag mn man er bij en die is boer..En zie t helemaal voor je ( als je dan toch al in de negatieve spiraal zit) dat ie geen vervanger heeft gevonden en dus op Het moment zelf tussen de koeien staat en niet aan mijn zijde in zh...

10. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Een paar vraagjes adhv dit topic:

Bij welk gewicht ligt de grens dat je niet meer thuis mag bevallen?

Wat zijn de redenen dat je niet thuis mag bevallen?
    Heft dat te maken met het vervoer per brancard of zijn er medisch gezien meer risico's bij een bevalling van "zwaarlijvigen"?

Als je niet thuis MAG bevallen, is het toch automatisch een medische kwestie en die wordt toch vergoed?

Ik ben stevig en had een start-BMI van 30. Ben nog niet "teveel" aangekomen en al mijn bloedwaardes (zoals glucose) zijn keer op keer goed, dus ik mag gelukkig thuis bevallen!

Maar er zullen vast goede redenen zijn om jou niet thuis te laten bevallen in het belang van jou en je je baby. Kan je het zo niet zien? Het is echt niet dat ze tegen je zijn hoor, ze hebben juist het beste met je voor (neem ik toch aan!).

11. sillie78

sillie78 Actief lid

13 nov 2008
    392
    0
    0
    maatschappelijk werker
    Meid, ik bedoel het echt niet vervelend of dat je een zeur bent. Want dat ben je niet. Maar ik denk niet dat het licht aan die mensen die dat zeggen, maar hoe jij je daarbij voelt. En schijnbaar voel jij je daardoor onbegrepen. natuurlijk is het niet zo dat alles zomaar aan je overgewicht ligt. Dat is heel kortzichtig als je huisarts daar van uitgaat.

Maar het is gewoon zo dat overgewicht wel risico's met zich meebrengen als er direct moet worden ingegrepen. Soms doen ze alvast vooraf een ruggenprik (valt best mee hoor) en als er dan een spoedkeizersnee zou moeten plaatsvinden, dan doen ze er pas vloeistof in. Dat doen ze, omdat mensen met overgewicht moeilijker te prikken zijn. Die tijd gaat dan verloren en dat is niet handig als er iets met spoed moet gebeuren.

Ik ben bij ons in het ziekenhuis naar een informatieavond geweest. dan laten ze je alles zien en vertellen ze een hoop. Dit doen ze in alle ziekenhuizen. Vraag eens wanneer de open dag bij jullie is. Dan ben je vast een beetje voorbereidt.

12. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    hier ook een meid die niet de dunste is. Ik heb BMI van 33-35, weet niet meer precies, en ik heb aangegeven dat ik thuis wil bevallen. Mijn vk weet dat ik op 1ste verdieping woon, mijn vk is tevens ook mijn zus. en ik heb niet gehoord dat ik in ziekenhuis moet bevallen of dat die kans er is vanwege mijn gewicht/bmi. Ook heb ik last van mijn bekken en onderrug al 8jaar en heb hier ook therapie voor. en ook dit weet de vk. en nog steeds heb ik niks gehoord over ziekenhuis bevalling... ik ga het toch maar eerst voor zekerheid vragen of er toch nog een kans is dat ik wel naar ziekenhuis moet vanwege mijn te hoge bmi.

13. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    @ Silly.. geen geprik in mn rug hoor.. een infuusnaald voor t geval dat is bespreekbaar..
    ja ik denk idd. dat ik me onbegrepen voel.. alsof ze alleen de buitenkant maar zien.. Ook t gevoel over 1 kam geschoren te worden.. De timing en de manier waarop ze t nieuws bracht ( ze ging er vanuit dat t mij bekend was) was ook wel wat ongelukkig..dat gaf ze ook wel toe...

Ik laat het eerst even bezinken.. Begin nu langzaam de voordelen te zien: in het zh liggen is voor de familie toch net ff grotere drempel ( hoop ik) om niet meteen onze kant op te komen.. Want wil eerst ff van ons drietjes genieten!

@ alle anderen.. 9 juni is er een info-avond van zh .. weet nu zeker dat ik daar heen wil.. Ik ken dat hele ziekenhuis verder niet.. dat speelt ook wel mee.. Niet dat ik bij andere de deur plat loop.. maar t voelt als vreemd..

Voor wie meer voordelen ( buiten een heel andere kwaliteit van zorg tov thuis) kan noemen... GRAAG! :)

14. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    ik vond het achteraf gezien een prettige ervaring dat ik in het ziekenhuis was. omdat ze dus navelstreng om dr nek had. en lang klem had gezeten dus naar de ic moest.

je hebt zelf idd ff wat extra rust naderhand. ff lekekr samen genieten.
    er is als je snachts bevalt of begin van de nacht de hele tijd iemand in de buurt die je kunt aanschieten om dingen te vragen met bijv bv.
    dit heb je thuis niet daar komt de kraamhulp pas volgedne morgen dus sta je er vrij snel alleen voor.

15. liefde1978

liefde1978 Fanatiek lid

4 feb 2009
    1.493
    0
    0
    noord-holland
    Ik wist dit nog niet. Ik weeg nu 120 kilo, ben wel langer als 1.80 maar het is nog steeds ongezond. Was ook net bezig met afvallen (10 kilo afgevallen) toen dit wonder er tussendoor kwam. Ik heb zelf meteen al aangegeven dat ik in het ziekenhuis wil bevallen dus misschien heeft ze het daardoor niet gezegd?
    Voor mij staat voorop dat ik hoop dat mijn kindje gezond op de wereld komt en waar ik dan beval maakt voor mij niet uit, maar ik snap wel dat als je je op een thuisbevalling hebt verheugd, het een behoorlijke domper is.

16. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ik woog 119, nu inmiddels 116, bij 1.80 m.

Ze zeiden bij mij dat ik in het ziekenhuis zou moeten bevallen omdat je bij een bmi hoger dan ? meer kans hebt op bloedingen...

17. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Wie zei dat, de vk?
    Hoezo hebben die meer kans op bloedingen dan?
    Ik kan er niks over vinden en heb er nog niks over gehoord!
    Kan iemand me nou vertellen wat de risico's zijn als je zwaarder bent dan gemiddeld? :(

18. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik heb dat ook gelezen, maar wil het nog even navragen bij de vk.

19. aloeetje

aloeetje Actief lid

25 aug 2008
    204
    0
    0
    huisvrouw
    hattem
    Hoi hoi dames,

Even mijn verhaal.

tijdens de zwangerschap van mijn dochter alweer bijna 5 jaar geleden, woog ik 105 kilo aan begin van zwangerschap viel begin af naar 102 kilo om vervolgens te eindigen op 106 kilo ten tijde van de bevalling.
    Mij is nooit iets verteld of gezegd over verplicht ziekenhuis bevallen of begane grond bevalling.
    Uiteindelijk ben wel bevallen in ziekenhuis, maar dat was omdat ik al een tweede nacht op was met enorme rugweeën maar mijn ontsluiting niet doorzetten!

Misschien dat de eisen zijn veranderd, of dat het per verloskundige verschilt!

20. Pippa2

Pippa2 Actief lid

11 nov 2008
    444
    0
    0
    Hmm..
    ik ben benieuwd wat er dan met mij gebeurd? Ik weeg nu 104! Maar goed moet nog wel even. Ik vind mijn vk erg aardig (en dat zeg ik niet snel) maar zij zei bij het eerste bezoek dat ik op het randje zat en dat ALS ze het verder in de zwangerschap niet goed konden voelen ik dan naar de gyn moest. Maar naar de gyn betekend dat ook meteen in het ziekenhuis bevallen?
    Ik beval liever thuis!

Maar zoals ik begrepen heb is het omdat ze je kindje dan niet goed kunnen voelen. Maar hoef je dan niet onder controle bij de gyn?

Deel Deze Pagina