Vraag aan "zwaardere dames" hier

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Annemarie76, 9 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pippa2

Pippa2 Actief lid

11 nov 2008
    444
    0
    0
    Mij is dus verteld door de vk dat het met de controle van het kindje te maken heeft. Ligt het goed en weet ik veel wat nog meer. Als ze dingen naar buiten moeten gaan duwen enzo is het lastig dat we nog al wat buikvet hebben.

Wil je een precies antwoord dan wil ik wel even vragen bij de vk. ik moet namelijk donderdag. Ben zelf ook wel nieuwsgierig. Ik ga er wel een beetje vanuit dat ik thuis mag bevallen.

2. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ik heb gister zelf op internet iets gevonden..

Er staat wel e.e.a. in over de risico's.. het betreft wel een Belgische site, maar verwacht niet dat meiden daar andere risico's lopen wanneer zij zwaarlijvig zijn dan wij hier..

dit is de link

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... rt_id=1416

ne dat te hebben gelezen heb ik wel iets meer begrip voor verplaatste thuisbevalling op kunnen brengen.. Het echte accepteren van dat feit moet nog wel hoor..

3. Pippa2

Pippa2 Actief lid

11 nov 2008
    444
    0
    0
    Poeh.. daar word je niet vrolijk van. Als het veiliger is voor je baby en jezelf, natuurlijk ga je dan naar het ziekenhuis. En je moet even een knop omzetten maar je hebt nog even dus dat komt ook wel goed.

Het zit mij alleen niet lekker dat ze heeft gezegd dat ik op het randje zit. Ga dus toch maar even vragen wat dit nou precies betekend.

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik krijg de link niet geopend.....

De gyn en de vk kunnen trouwens de baby heel goed voelen bij mij hoor!
    Ik heb helemaal niet zoveel buikvet. De vk voelde hem/haar laatst precies zitten; hier zit het hoofdje, daar het kontje enz!

5. nienchen

nienchen Lid

6 mrt 2009
    84
    0
    0
    Hoi hoi

Ik had het ook. Het viel mij ook rauw op mijn dak. Tegen mij zeiden ze bij mijn eerste zwangerschap, dat het een te groot risico was om mij liggend uit huis te krijgen als er stront aan de knikker was. Nou had ik ook een ouder huis en zou het risico lopen er met een hoogwerker uitgetild te moeten worden. Ik mocht wel op een bed in de kamer. Was helemaal overstuur, want dat associeerde ik met terminale patienten. Uiteindelijk heb ik zelf gekozen voor het ziekenhuis en al met al lag ik er al ruim van te voren in met zwangerschapsvergiftiging.
    Door het overgewicht liep mijn bevalling ook niet normaal. Achteraf kreeg ik een bloeding (omdat ze mijn baarmoeder niet goed konden voelen) van 2,5 liter. Ik lag nagenoeg in coma en had het ook niet kunnen overleven. Ik heb heel veel geluk gehad dat ik in het ziekenhuis was. Ik zou het je dan ook altijd aanraden met een maatje meer. Het is hard, vind ik ook, maar wel de waarheid. Sterkte ermee en succes met de bevalling!

6. Carvi

Carvi Lid

10 jul 2006
    38
    0
    0
    Hey hallo... tijdens mijn vorige zwangerschap in 2007 woog ik 98 kilo, was uiteindelijk 110 kilo maar ben gewoon thuis bevallen, had nog nooit van de regel gehoord.

Een andere collega, die enkele maanden na mij beviel, maar in een hele andere regio, vertlede mij toen dat ze idd niet thuis mocht bevallen, vanwege haar 100+ gewicht. Vond ik eerlijk gezegd maar vreemd, maar idd ze kwam met de zelfde argumenten; abulancepersoneel etc.

Inmiddels ben ik weer zwanger en week ik 102 kilo. Volgende week ga ik naar mijn eerste controle, ben erg benieuwd of er dan iets gezegd gaat worden over mijn gewicht. Want in principe zou ik nu weer thuis willen bevallen.

7. missy32

missy32 Lid

13 feb 2009
    42
    0
    0
    Ik denk idd dat het er maar net aan ligt waar je woont.Bij mijn vorige zwangerschap had ik een start gewicht van 102 kilo en ik mocht zelf kiezen waar ik wilde bevallen.Nu was mijn start gewicht 104 kilo en mag ik ook gewoon weer zelf kiezen.
    Verder lijkt het me toch als de vk vind dat je in het ziekenhuis MOET bevallen het een medische indicatie is en dus vergoed moet worden.

8. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Dat lijkt mij ook...

Ik heb geen idee wat het kost, een dagje de verloskamer bezet houden.. maar denk dat je er met een paar tientjes niet bent..

Doordat zij vind dat ik niet thuis mag bevallen heb ik eigenlijk geen zin om die extra kosten te betalen..

Zal het volgende keer bij de VK even na vragen hoe dat zit..

9. liefde1978

liefde1978 Fanatiek lid

4 feb 2009
    1.493
    0
    0
    noord-holland
    Jullie hebben het steeds over extra kosten in een verloskamer, maar ik had een tijd geleden in mijn verzekeringspolis gekeken en je krijgt (zit bij zilverenkruis, vier sterren) de poli bevalling vergoed en als er een ziekenhuisopname bij zit kan het wat geld kosten, maar volgens mij krijg ik dat nu door mijn hoge verzekering ook vergoed. Maar dat zou ik even moeten nakijken.

10. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    in de basis verzekering zit alleen zh bevalling met med. noodzaak..

geen noodzaak = geen vergoeding..

Bij mij ook niet vanuit de aanvulling die ik heb..

11. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ik heb inderdaad vergoed bij medische indicatie.

Nou, als mijn vk zegt dat het moet, dan is dat toch een medische indicatie?

12. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ik heb net de vraag ook nog een bij mijn ziektekosten verzekeraar neergelegd, dat ik vanwege de risico's bij overgewicht niet thuis mag/kan bevallen.. Ben benieuwd wat hun reactie nu zal zijn..

13. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    ik zit bij menzis 3***. vraag me af of het bij mij vergoedt zal worden...

14. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ik heb t antwoord van mijn verzekeraar:

Bevalling op medisch indicatie
    Ingeval er medische complicaties te verwachten zijn, dient de verloskundige u naar een gynaecoloog te verwijzen. Diagnose van de gynaecoloog is bepalend of u op medisch indicatie moet bevallen. In geval van een bevalling op medisch indicatie kunt u er vanuit gaan dat de volledige bevallingskosten worden vergoed.

Aanwezige risico's volgens verloskundige
    Uw verloskundige geeft aan dat er risico's aanwezig kunnen zijn bij dames met overgewicht en in dit verband in het ziekenhuis moet bevallen. Mogelijk wil uw verloskundige voorkomen dat wanneer u thuisgehaald en er doen zich complicaties voor (aanwezige risico's), dan moet u met spoed naar het ziekenhuis. Op grond van de bevindingen van de verloskundige kunnen wij niet vaststellen of uw bevalling op medisch indicatie berust.

Poliklinische bevalling
    Wanneer na de bevalling blijkt dat er geen complicaties zijn geweest bij de bevalling, ontvangt u wel een rekening van het ziekenhuis betreffende uw eigen bijdrage inzake een poliklinische of 24-uur bevalling, deze bedraagt € 294,00. Wij adviseren u hiermee rekening te houden.

Wanneer u nog vragen hebt hierover, kunt u ons altijd mailen.

Met vriendelijke groet,

Klantenservice
    De Friesland Zorgverzekeraar

Die 294 euro noem ik geen kattepis.. Ik ben geneigd te zeggen "ze zorgt maar dat t medische indicatie word en anders mogen zij t betalen.. het is immers niet mijn keuze om in zh te bevallen"

is het slecht nu te hopen dat mn bloeddruk op gaat lopen en ik door kan naar de gyn? Dat scheelt iig 294 euro..

Bleh! :cry:

15. nienchen

nienchen Lid

6 mrt 2009
    84
    0
    0
    Je moet dus inderdaad zorgen, dat je een medische indicatie krijgt van een gyn. dan beval je automatisch klinisch en zit je niet met extra kosten. Meestal met behoorlijk overgwicht zijn er wel klachten van te hoge bloeddruk of te hoog suikergehalte en dan krijg je al die indicatie. Ga er gewoon zelf goed achteraan. Nee heb je, ja kan je krijgen.

16. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    zou het idd gewoon aankaarten hoor bij je vk. ze hebben mij destijds wel gezegd dat het is op medische indicatei. en dus vergoed word.
    dus ze zorgd maar dat ze het medisch voorschrijft. ze hebben bij mij toen ook gezegd je kunt hier eerst op controle blijven maar bevallen moet in zh met gynacoloog dus is het medisch. en word vergoed.

en anders zou ik er op staan dat het dan thuis word. (als je dat tenminste nog wilt) want isdd 249 is niet niks kun je hoop luiers voor halen.

17. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ja meid het is balen ... maar aan de andere kant ... waar maak je je nou eigenlijk druk om? Ik snap dat je het niet leuk vind om te horen dat je niet thuis zou "mogen" bevallen, aan de andere kant is de mogelijkheid in NL er wel. Het gaat om jou gezondheid en die van je kind. Dat zou bij mij toch wel voorgaan. Dan maar 300 euro betalen. Het zal niet het laatste zijn wat je uitgeeft denk ik.

Overigens heb ik een BMI van 38 en nog niet eens zwanger en mijn gyn heeft mij al eens aangegeven dat ik een risico ben/heb. Sterker, het operatie rapport van mijn hysteroscopie geeft zelfs aan dat mijn baarmoeder moeilijk te bereiken was door zware (!) obesitas. De operatie heeft ook langer geduurd dan normaal. Het is ff slikken als je dat leest, maar geen woord ongelogen. Dat kan ik hem niet kwalijk nemen, zijn observatie is terecht.

Ik krijg een beetje het idee dat je je afzet tegen het feit dat iemand anders je te dik vind en dat je eigen onzekerheid nu zo reageert. Ik denk dat de VK niets anders dan een observatie doet, en zij doet dat echt niet om jou te pesten lijkt mij. Als mensen die er verstand van hebben nu aangeven dat het toch wel verstandig is om niet thuis te bevallen (met alle risico's van dien), dan lijkt het me toch een gelopen zaak?

Misschien wil je dit ook niet horen, en het is niet mijn bedoeling om zomaar je voor de kop te stoten, maar ik denk echt dat je je eigen gevoel even opzij moet schuiven hier.

18. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Heej, zijn jullie geen lid van de bedrijfsverzorging dan?
    Reken er maar op dat je man zijn koeien op dat moment echt wel aan een vervanger kan overlaten hoor.

19. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Jawel lid van.. maar die vangt alleen ziekte van mn man op.. alles daar buiten is dus eigen risico en dus extra kosten..
    Dat hebben we al uitgeplozen..

Hoop op een buurman die standby wil staan.. Want hier ook de "luxe"van een broer/vader/ hulp die dat wel kan doen..

20. Jantsjuh

Jantsjuh Niet meer actief

hoi hoi,

ik kreeg het in het begin ook te horen van de VK dat ik verplicht in het ziekenhuis moest bevallen. Daar moest ik erg aan wennen. maar ze heeft wel aangegeven dat het een medische indicatie is want je kiest er zelf niet voor om daar te bevallen, zij vinden dat dat op medische grond niet kan. Dus ik krijg het vergoed van de friesland... De VK zei dat het met bloedverlies had te maken, heb ook ergens gelezen dat vrouwen met overgewicht hun baarmoeder spieren veel slapper zijn? dus daarom dat bloedverlies :rolleyes:
    Ook ben ik op controle nu bij een GYN, ook vanwege het gewicht. ik weeg momenteel 107 kilo.
    Ik snap je reactie wel over stempel plakken, ik herken dat in mijzelf. was in het begin ook erg opstandig, ben verder gezond bloeddruk is goed, HB gehalte is goed etc. En de opmerking van de GYN; DUS SPONTAAN ZWANGER?. want daar zijn de menigen ook over verdeeld, want zogenaamd met overgewicht kan je moeilijker zwanger worden. (ik heb alleen een pilmenstruatie gehad en toen was ik zwanger). Maar ik moet bekennen dat ik wel veel meer rust heb nu, krijg regelmatig controle in het ziekenhuis en in het belang van mijn kind heb ik dat er echt voor over. Huisarts blijft het vreemd vinden, en ook mijn moeder heeft thuis zelf twee gezonde dochters op de wereld gezet. Meningen blijven verdeeld, maar uiteindelijk maakt het ook niks uit ons kindje is de grootste beloning :thumup: . zou wel de VK aansporen op een medische indicatie. die heb ik tenslotte om dezelfde reden gekregen...

liefs jannie

Deel Deze Pagina