Vraag Adje!

Discussie in 'De lounge' gestart door Merlino, 20 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.975
    8.776
    113
    Toch zijn ze super leuk:D
    Welk recept heb je gebruikt voor de koekjes?
     
  2. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.344
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Uit de koekjesbijbel. (Mijn sinterklaascadeautje :D)
     
    Adje vindt dit leuk.
  3. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.975
    8.776
    113
    Die heb ik!! Toch beter kijken:oops:
     
    Ysabella en Adje vinden dit leuk.
  4. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.344
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Als je bakspray gebruikt in een vorm voor biscuit, moet je er dan ook nog wat bloem in doen? Of is bakspray alleen voldoende. Heb het nu voor het eerst gekocht, dus twijfel.
     
  5. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.887
    13.052
    113
    Vrouw
    Bedoel je voor biscuit deeg? Dan is alleen bakspray voldoende.
    Sowieso heb ik bakspray nog nooit met iets gecombineerd.
     
    nelta vindt dit leuk.
  6. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.344
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ze gingen er idd zo uit.
     
    Cin85 vindt dit leuk.
  7. Krulpeterselie

    Krulpeterselie Fanatiek lid

    27 apr 2015
    2.485
    1.093
    113
    ik lust ook echt geen kaas maar ik doe er altijd gewoon geraspte kaas overheen en laat dat ‘krokant’ worden. Dus net iets verder dan gesmolten dan kun je dat heel eenvoudig eraf halen. Ik eet dus met ovenschotels gewoon mee maar haal de kaas eraf.
    Voor lasagne gaat hier dus ook geen kaas tussen de laagjes, alleen erover. Vindt de rest het te weinig dan strooien ze er zelf extra bij op hun bord.
     
  8. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.373
    5.642
    113
    ik vind zelf gegrilde halloumi erg lekker.
     
  9. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Wij willen kerstavond eens gaan kaasfonduen met ons gezin.
    Maar ik heb dat dus nog nooit gedaan.
    Is zo'n doosje van de supermarkt dan voldoende? 1 of 2?
    Ik kan een pan wel lenen van de buren.
    En mijn man zegt dat er witte wijn in hoort maar dat dat met de kinderen niet kan.
    Hij heeft het vroeger weleens gedaan maar had altijd een klomp kaas hahaha.
    Dus ik zoek tips..

    En wat om in de kaas te dopen? Zeker met de kinderen?
    Of kan je er iets anders naast eten?

    Dus kort gezegd ik zoek tips en trucs ;)
     
  10. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.344
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik haal kaas bij de kaasboer, zoveel lekkerder dan een pakje. Gebruik wel witte wijn, want de alcohol verdampt. Verder verwarm ik het eerst in een pannetje en doe het daarna pas in mn fondeupan, die is alleen met een waxinelichtje, dus dat stolt langzaam.
    Om te dippen gebruiken wij rauwkost (wortel, paprika, bleekselderij, komkommer), voorgegaarde gehaktballetjes, kipspiesjes, plakjes grillworst (zo n bakje), stokbrood en ik las hier pas iemand die deed aardappelkroketjes eerst in de oven gewoon bakken en dan in de kaasfondue. Dat lijkt me ook lekker.
     
    Baileyy vindt dit leuk.
  11. Boordevol

    Boordevol VIP lid

    26 jun 2009
    6.072
    4.181
    113
    @Adje ik heb een vraag. Ik zie jouw cakes altijd heel mooi uit die prachtige tulbandachtuge vormen komen. Nu heb ik twee siliconen tulbandachtjge vormen maar komen mijn cakes er altijd stuk uit. Ondanks gebruik van bakspray. Er blijft altijd wel iets plakken.

    heb je tips voor me? Ik laat de cake eerst 15 minuten afkoelen voor ik het uit de vorm haal maar nog gaat het mis. En moet ik aan de buitenkant als ik de vorm op zijn kop heb op een bord de vorm indrukken om het los te krijgen?
    Je hoort het. Veel vragen. Hiop op de gouden tip.
     
  12. Boordevol

    Boordevol VIP lid

    26 jun 2009
    6.072
    4.181
    113
    @Sage86 wat ik doe is driekwart of de helft van de ovenschotel aftoppen met geraspte kaas. Een deel laat ik dus plain. Voor degenen die geen kaas lusten.
     
  13. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.975
    8.776
    113
    Mijn vader maakte altijd een yoghurt bavarois. Daar ging in een kom er naast altijd kersensaus.

    Overigens koud en die wil ik zelf maken maar als ik hem verdik kont het als dikke brokken eruit dus teveel verdikkingsmiddel.( aardappelzetmeel)

    @Adje weet jij misschien hoeveel gram je moet doen om het koud zo te hebben dat het traag lopend is?
     
  14. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.490
    24.366
    113
    Ik heb van die hele mooi Nordic Ware bakvormen daarvoor. Die zijn van zwaar aluminium en daar komen ze echt bizar makkelijk en mooi uit. Die vet ik in met zachte roomboter en bestuif ik met bloem (of cacaopoeder).
    Dan kan ik gewoon de vorm eraf tillen.

    Siliconenvormen gebruik ik voornamelijk voor bavarois, mousse, e.d. Dan vries ik het in en gaat het makkelijk uit de vorm. Bakken doe ik er zelden in, omdat ik dat minder soepel vind gaan.
    En dan gebruik ik geen bakspray, maar gaat het zo in de vorm. Ik had begrepen dat bakspray een vettig laagje achterlaat. En aangezien ik de vormen ook voor mousses e.d. gebruik, gebruik ik geen bakspray.
    Maar aangezien jij dat al wel hebt gedaan, zou ik de volgende keer het eens proberen met roomboter en dan bestuiven. Misschien dat het dan beter gaat.
     
  15. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.490
    24.366
    113
    Hie wordt die kersensaus verder gemaakt? Zijn dat dan kersen op sap, waarbij je het sap wat verdikt tot een saus?

    Ik gebruik sowieso altijd maizena om sauzen in te dikken. Ik weeg het nooit af, maar meng een eetlepel maizena met 2 eetl water. En dan doe ik dat bij de saus. Maar nooit allemaal in 1x maar beetje bij beetje en dan steeds even pruttelen, tot het naar wens is ingedikt.
    En voor afgekoelde saus kan je het dan iets minder laten indikken. Als ik de dikte van de koude saus wil weten, schep ik altijd een klein beetje op een bordje. Dat koelt dan snel af en dan kan ik beoordelen of de dikte naar wens is.
     
  16. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.490
    24.366
    113
    Volgens mij is 1 doosje voor 2 personen. Je hebt geloof ik ook gezinsverpakkingen.
    Maar het allerlekkerste is inderdaad vers geraspte kaas van de kaasboer. Dat is een kwestie van wat meer geduld om iedere keer die kaas in beetjes in het vocht te laten smelten.

    Als dippers vinden wij dit het lekkerst:
    Stokbrood, ananas, hamrolletjes, tomaatjes, gedroogde vijgen, gehaktballetjes, gedroogde tomaatjes, grillworst, druiven.

    En het is ook lekker om ander soort brood te dippen, zoals krentenbrood, pitabroodjes, knoflookbroodjes, e.d.
     
    Baileyy vindt dit leuk.
  17. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    3.954
    1.585
    113
    @Adje voor kerst wil ik zuurvlees maken. Normaal bind ik dat met ontbijtkoek, maar voor schoonzusje moet het glutenvrij. Nou heb je wel glutenvrije ontbijtkoek, maar bindt die dan ook net zo goed? Of heb jij nog een andere tip hoe ik het kan binden?
     
  18. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.490
    24.366
    113
    Ik heb niet zo heel veel verstand van glutenvrije producten… Dus geen idee of die ontbijtkoek goed bindt. Maar ik zou dat toch gewoon proberen, want de smaak van de ontbijtkoek is ook belangrijk in zuurvlees.

    En als de saus dan nog te dun is kan je het waarschijnlijk wel binden met een papje van maizena. Dat is van maïs gemaakt, dus glutenvrij.
    Ik heb even mijn pakje maizena (merk: duryea, geel doosje) gecheckt en daar staat ook specifiek op dat het glutenvrij is.
    Of je kan de saus nog wat inkoken, maar maïzena lijkt mij het makkelijkste.
     
    Leolove vindt dit leuk.
  19. Boordevol

    Boordevol VIP lid

    26 jun 2009
    6.072
    4.181
    113
    Ik maak nooit mousses enzo. Bak alleen af en toe een cake. Die nordic ware zijn wel aardig aan de prijs zie ik. Pff. Wel heel mooi. Ga er eens over nadenken. Heb nu een goedkope, niet silliconenvorm gekocht. Kijken of dat iets uitmaakt. Bedankt voor je antwoord.
     
    Adje vindt dit leuk.
  20. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.373
    5.642
    113
    Het is helaas wel zo dat niet alle alcohol verdampt. Er blijft meer achter dan je denkt.

    Wordt een gerecht met alcohol na verhitting alcoholvrij? | Voedingscentrum
     

Deel Deze Pagina