Vraag Adje!

Discussie in 'De lounge' gestart door Merlino, 20 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.387
    21.768
    113
    Heeft iemand een lekker recept van rode kool met appel? En stomme vraag misschien, maar wat eet je daar precies bij?

2. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.492
    13.945
    113
    Vrouw
    Volgens mij eet je daar hachee bij, maar dat zal niets voor jou zijn?
    Recept heb ik niet voor je, ik lust het niet dus maak het nooit.

citroenrasp vindt dit leuk.
  3. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.387
    21.768
    113
    Hachee met rundvlees lust ik inderdaad niet, maar heb het wel eens vervangen door schaap en dat was echt lekker. Gerechten met zulke hoeveelheden vlees eten wij eigenlijk alleen bij speciale gelegenheden, maar kan daar natuurlijk wel eens een uitzondering voor maken :)

4. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.580
    113
    Ik had laatst rode kool met mangochutney gemaakt, als vervanging van die eeuwige appels. Met een scheutje sinaasappelsap is ook lekker. Of met cranberry's.

5. Lottie987

Lottie987 Bekend lid

17 mei 2019
    559
    351
    63
    Vrouw
    Vraagje: wil graag een naturel tulband maken. Nu kan ik daar natuurlijk gewoon cakebeslag voor gebruiken, maar vindt een tulband altijd veel luchtiger dan een cake.
    Heeft iemand een lekker/ goed recept?

Alvast bedankt!

6. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.387
    21.768
    113
    Klinkt lekker! Ben helaas allergisch voor mango's dus het met appel (of peer) lijkt me het makkelijkste. Cranberry's schijnen nu in het seizoen te zijn, maar volgens mij verkopen ze dat hier niet.

7. Mamavandrie34

Mamavandrie34 Fanatiek lid

4 feb 2018
    2.140
    2.225
    113
    Vrouw
    Rode kool met appeltjes maak ik altijd in de snelkookpan: laag gesneden rode kool, laag appeltjes in blokjes, 1 of 2 kruidnagels, en dan alle lagen weer. Glas water erbij en onder druk 10-15 minuten.
    We aten er altijd gehaktballen (van rundvlees, maar gehaktballen maak je met welk vlees je mar wil natuurlijk) bij en gebakken aardappeltjes (uit de oven, een soort friet eigenlijk, alleen zelf gemaakt)
    ‘Aten’ want wat hebben we allang niet meer gegeten! Misschien weer eens op het menu zetten :)

owly en citroenrasp vinden dit leuk.
  8. littlemunchkin

littlemunchkin Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    hahahaha:roflmao: ik mis nu echt een 'vind ik grappig' knop. :roflmao::roflmao:

9. littlemunchkin

littlemunchkin Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Ik denk het wel, al het andere in de oven gaat goed.

10. Poolvos

Poolvos VIP lid

9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Heeft iemand dé tip voor lekkere zelfgemaakte saucijzenbroodjes? Ik heb al allerlei verschillende recepten en kruidenmengsels geprobeerd, maar het is het steeds net niet. (Maar ik weet ook niet precies wat er mist :o: )
    Iemand een favoriet receptje om te delen?

11. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.270
    25.739
    113
    Ik maak altijd deze:
    https://rutgerbakt.nl/hartige-recepten/saucijzenbroodjes-recept/

12. Poolvos

Poolvos VIP lid

9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    owly en Adje vinden dit leuk.
  13. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.270
    25.739
    113
    Top! Ik ben benieuwd!

14. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.580
    113
    Heb je ze te dicht tegen elkaar aan liggen? Direct vanuit de koelkast in de oven? Per ongeluk de verkeerde ovenstand?

15. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.580
    113
    Bedoel je met cakebeslag iets uit een pakje?

Ik maak het altijd zelf. Eerst boter met suiker goed loskloppen. Echt op hoge stand ca 5 minuten. Dan zit er al veel lucht in. Dan een voor een de eieren erbij, niet te snel. Als alle eieren gemengd zijn, niet te ver doorkloppen, want dan gaat de boter weer schiften (sowieso alles goed op kamertemperatuur).

Dan het zelfrijzend bakmeel zeven en erdoor heen spatelen, voorzichtig en niet al te lang.

Ik krijg zo altijd een zeer luchtige cake.

16. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.323
    10.289
    113
    Dat is het belangrijkste!

nelta vindt dit leuk.
  17. Lottie987

Lottie987 Bekend lid

17 mei 2019
    559
    351
    63
    Vrouw
    Nee doe wel zelf de ingrediënten bij elkaar, maar misschien moet ik langer met de mixer doorlopen om de cake luchtiger te krijgen......

18. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.278
    1.441
    113
    Ik heb eigenlijk 2 vragen :D.

Ik zag hier van die ginger bread koekjes voorbij komen en die zag ik ook al in het boek van Laura staan. De kids willen die graag maken. Ik heb echter nog nooit ginger bread gehad dus heb geen idee waar ik aan moet denken. Zou iemand kunnen toelichten of het meer gewoon een koekje is of moet ik meer aan roggebrood denken?

Verder heb ik 2 siliconen vormen gehaald (kerstboom en ster) maar hoeveel beslag moet je daar in gieten? Normaal als ik een cake ofzo maak dan gooi ik heel het beslag er in maar dan weet ik ook welke maat vorm ik moet gebruiken. Maar bij die kerstboom of ster weet ik niet of ik gewoon (bijv 1 pak beslag) er in kan gooien of dat het dan te groot of juist te klein wordt. En doe je daar meestal een cake in maken of iets anders? Heb ze gewoon gekocht omdat ik in kerstsfeer was maar weet nu niet goed waarvoor ik ze kan gebruiken :oops:.

Bedankt voor jullie suggesties!!

19. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.270
    25.739
    113
    Gingerbreadkoekjes zijn echt koekjes, maar dan met een kruidige smaak. Er gaat bv gemberpoeder in.
    https://rutgerbakt.nl/kerst-recepten/gingerbread-koekemannetjes-bakken/

Wat betreft de bakvormen. Ik maak nooit cake uit een pakje, maar ik zou de vormen niet meer dan 3/4de vullen. Als je dan overhoudt, kan je altijd nog wat bakken in bv muffinvormpjes of een andere kleine bakvorm.
    En je kan eventueel ook minder beslag maken. Basiscake beslag is op basis van 100 g zelfrijzend bakmeel, 100 gr boter, 100 gr suiker en 2 eieren. (In een tulband doe ik bv 3x dat recept)
    Je kan bv even kijken wat de inhoud van je normale cakevorm is en dan de inhoud van de kerstboom en ster. Dan kan je beter vergelijken wat je nodig hebt.

Ik gebruik siliconenvormen vaak voor bavarois of mousse (taartjes of desserts). Je kan dat heel goed invriezen en daardoor bevroren ook makkelijk uit de vorm halen. Daarna ontdooien in de koelkast. Vergt dus alleen wat meer planning, maar verder ideaal als je bv visite krijgt, want je kan het goed voorbereiden.
    Maar di kerstboom zou toch zeker ook leuk zijn als cake. Kan je bv nog met poedersuiker bestrooien, of decoreren met glazuur en van die suikerpareltjes e.d.

Iertje81 en Koraal82 vinden dit leuk.
  20. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.278
    1.441
    113
    Thnx voor je tips!

Adje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina