Vraag Adje!

Discussie in 'De lounge' gestart door Merlino, 20 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
  2. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.474
    24.331
    113
    #142 Adje, 21 dec 2021
    Laatst bewerkt: 21 dec 2021
    Ik denk dat dat inderdaad de goede volgorde is. Ik heb de kazen even gegoogled en kan niet alles uitgebreid terugvinden, maar de opbouw lijkt wel van mild naar pittig als je de ingredientenlijst aanhoudt.
    En de laatste kaas op de lijst is ook met kruiden, dus daar zou ik inderdaad mee eindigen.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  3. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    Bedankt voor het zoeken! Ik kwam er niet meer uit.
     
    Adje vindt dit leuk.
  4. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Iemand nog een lekker recept van tiramisu? Zonder rauwe eieren.

    Tot nu toe is het lekker maar niet bijzonder maar wel zwaar:rolleyes:
     
  5. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    Heb je een goede thermometer? Anders kan je de eieren eerst pasteuriseren.
     
  6. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.474
    24.331
    113
    Je zou inderdaad de eieren kunnen pasteuriseren. Je kan dan de eigelen met het suiker au bain marie opkloppen tot het het minstens 60 graden is. Dan van de pan af door blijven kloppen om het weer wat af te laten koelen en dan mengen met de mascarpone.

    Of, als je de eieren weg wilt laten, kan je ze vervangen voor slagroom. Ik zou dan qua verhouding 50/50 aanhouden. Dan is het nog best luchtig, maar krijgt ook wat stevigheid van de mascarpone (eventueel met een zakje klopfix). Ik klop mascarpone meestal eerst los en voeg dan langszaam de slagroom toe, zodat je geen klontjes mascarpone krijgt. En dan klop ik het verder gewoon samen op. Nog nooit zo gebruikt voor tiramisu, maar dat zou toch ook moeten kunnen.

    Misschien dat dit anders een goed recept voor je is:
    https://kookmutsjes.com/recept/tiramisu-zonder-ei
     
  7. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Geen idee of de vraag al gesteld is maar hoe maak je nu beste draadjesvlees? Ik wil rundvlees ragout maken en deeld indikken om kroketten van te maken.
    Ik lees "stukjes vlees in bouikkon aan de kook brengen" maar dat blijven bij mij zo vaak harde brokken. Ik heb hachee vlees in huis wat nu op kamertemp aan het komen is....
     
  8. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.474
    24.331
    113
    Je moet het juist niet laten koken, maar op een zo laag mogelijk putje laten pruttelen.
    Dus eerst bouillon tegen de kook aan brengen en dan vuur laag.
    En dat heel lang laten pruttelen. Zeker een paar uur.
    Nog handiger, vind ik, om de pan in de oven te zetten. Dat deed ik vroeger altijd, toen ik nog geen slowcooker had.
    Dan kan je de temperatuur gelijkmatiger houden.
    Maar nou weet ik niet meer precies hoeveel graden en hoe lang ik dat deed. Volgens mij iets van 100°C en dan 5 uur ofzo
     
    Zoe123 en vlinderCN vinden dit leuk.
  9. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Oeh hoop typfouten van mezelf haha.
    Thanks, maar eerst bouillon tegen kook en dan pas vlees erin?
     
    Adje vindt dit leuk.
  10. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.517
    3.200
    113
    Vrouw
    https://lekkertafelen.nl/recepten/hoofdgerecht/vleesgerechten/draadjesvlees-zoals-vroeger/

    Ja bouillon goed op temperatuur laten komen, dan het (aangebrade) vlees erin en dan op laag vuur laten pruttelen voor zeker een uur of 5. Hoe langer, hoe lekkerder en malser. Misschien wel het meest belangrijke is om je vlees op kamertemperatuur te laten komen voordat je het gaat bereiden. Draadjesvlees, biefstuk etc laat ik altijd 3 kwartier tot 1 uur uit de koelkast voor ik het ga aanbraden. Het liefst ook helemaal uit de verpakking met alleen een plasticje of wat bakpapier eroverheen. Dat is hier echt de sleutel tot succes.
    De oven tip van Adje is ook een hele goede!
     
    vlinderCN en Adje vinden dit leuk.
  11. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.474
    24.331
    113
    #151 Adje, 24 dec 2021
    Laatst bewerkt: 24 dec 2021
    Ik zou het vlees wel aanbakken. Op hoog vuur, zodat je die lekkere bruining krijgt. Hoeft dus niet lang, alleen een goede bruine kleur. Dat geeft veel smaak.
    Daar dan de bouillon bij schenken, maar dan moet die bouillon wel warm zijn al. Van koude vloeistof zou het vlees ‘schrikken’ en dan wordt het minder mals.
    Maar je kan het natuurlijk ook het vlees bij de bouillon ‘gooien’. Dan zou ik wel alle aanbaksels nog meenemen. Daar zit dus veel smaak in.

    edit:
    En als je veel vlees hebt, zou ik het in meerdere keren aanbraden. Dus in kleinere porties. Dan blijft de pan beter warm en wordt het vlees sneller bruin.
     
    vlinderCN, Zuul en Zonnestralen vinden dit leuk.
  12. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    En @Zuul top! Heel erg bedankt, zo heb ik het nu gedaan. Ik laat jullie vanavond weten of het nu gelukt is :)
     
    Adje vindt dit leuk.
  13. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.474
    24.331
    113
    Tof, ik ben benieuwd!
     
  14. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Het zit er nu
    Check dit :) ! Ik heb er na dik 1,5uur stiekem een klein beetje rijstazijn (die is niet zo scherp) bij gedaan omdat het echt nog harde brokken waren..geen idee nu dus of het zonder ook was gelukt haha. Maar de bouillon is lekker om te eten, totaal niet zuur en het vlees zacht.
    Bedankt voor jullie snelle reactie. Smakelijke dagen
     

    Bijgevoegde bestanden:

    owly, Zonnestralen en Adje vinden dit leuk.
  15. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.474
    24.331
    113
    Oeh, ziet er heel goed uit! Eet smakelijk :D
     
    vlinderCN vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina